شعر و داستانعلمی هنریکتابخانه

کتاب «صد سال شعر زنان ایران» در بازار کتاب

«صد سال شعر زنان ایران (۱۲۹۹ تا ۱۳۹۹)» را کامیار عابدی منتشر کرد.

مدرسه آنلاین_ معرفی کتاب

کامیار عابدی در مصاحبه با ایسنا گفت: «در این کتاب ۳۵۰ شعر از ۳۵۰ شاعر خانم در طول صد سال انتخاب و گردآوری شده است؛ البته شاعرانی که شعر آزاد، نیمایی و سپید سروده‌اند. خانم شمس کسمایی متولد ۱۲۶۲ اولین شاعری است که در این مجموعه آمده، او از پیشگامان شعر نو در ایران است و شعرش در سال ۱۲۹۹ سروده شده است. جوان‌ترین شاعری که در این مجموعه شعرش منتشر شده، پروین نخعی‌نژاد متولد ۱۳۷۷ است که شعرش در سال ۱۳۹۹ سروده شده، یعنی صد سال بین شعرها فاصله است. این کتاب آینه‌ای از ۳۵۰ شاعر خانم در سیر صدساله شعر معاصر ایران است.

او درباره ویژگی‌های این مجموعه نیز گفت: سیر طبقه‌بندی شاعران در این کتاب بر اساس سال تولدشان است (یعنی سال تولدشان برای پشت‌سر هم آمدن شاعران ملاک قرار گرفته). همچنین معیارهایی که برای انتخاب این شعرها بوده، هم معیارهای ادبی و زیبایی‌شناختی بوده و هم معیارهای جامعه‌شناختی و روان‌شناختی. خیلی تلاش کردم تا بر اساس دفترهای شعر، مجموعه‌ها، منتخب‌ها، مجله‌ها و حتی وبسایت‌های ادبی ۳۵۰ شاعر را انتخاب کنم، می‌شود گفت این کتاب حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شاعران خانم معاصر را پوشش می‌دهد اما به دلیل این‌که در طول این دو دهه دفترهای شعر زیادی منتشر شده که در کتابخانه‌ها وجود ندارد و یا در کتاب‌فروشی‌ها خیلی عرضه نمی‌شده، ممکن است تعدادی از این خانم‌های شاعر در این‌ کتاب نباشند، هرچند در سال ۱۳۹۷ فراخوانی در مطبوعات و فضای مجازی منتشر کردم که خانم‌های شاعر دفترهای خود را برای انتخاب بفرستند. شاید ۱۰۰ دفتر شعر به دستم رسید که از آن‌ها در این‌جا استفاده شده است.»

این کتاب در ۴۰۰ صفحه و در نشر مروارید منتشر شده است.

کامیار عابدی متولد اول فروردین سال ۱۳۴۷ در ماسال، از ادیبان و سخن شناسان برجسته معاصرمی باشد .ایشان از سال های پایانی دهه ۱۳۶۰ ضمن اشتغال به کار معلمی وهمکاری با مطبوعات، به نقد و پژوهش ادبی روی آورده است. عمده توجه وی به شعر فارسی از اواخر دوره قاجار تا امروز است. مقاله ها وکتاب هایش ،به طور عمده،تحقیق وتحلیل شعر وشاعران ایران در عصر تجدد(از اواخر دوره قاجار به بعد) بوده است. در این مقاله ها وکتاب ها هم به نوگرایان توجه شده است وهم به سنت گرایان. از کامیار عابدی تاکنون آثار و تألیفاتی از جمله «در مصاحبت آفتاب»، «به یاد میهن»، «در زلال شعر»، » ترنم غزل» و بسیار آثار دیگر منتشر شده است.

کتاب صد سال شعر زنان ایران» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا