بدون دسته بندی

چگونه چسب را از اجسام مختلف پاک کنیم؟

وسایل و اشیائی که با چسب به هم وصل شده‌اند، پس از مدتی ممکن است چسبشان از بین برود و کاراییش را از دست بدهد. لذا مجبوریم آن را به هم بچسبانیم تا قابل استفاده باشد.

مدرسه آنلاین– چسب از وسایلی است که در همۀ خانه‌ها پیدا می‌شود و همۀ ما تاکنون چسب‌کاری را برای وسیله‌ها و کارهای مختلف تجربه کرده‌ایم. از معایب چسب‌کاری این است که ممکن است به دست بچسبد و یا اطراف شیء را هم چسبی کند، روی چیزی بریزد و … از این رو پاک کردن چسب برای بسیاری از ما دغدغه است.

برای پاک کردن چسب نیاز است که ابتدا چسب‌ها را از نوع مصرف، کاربرد و پایه‌های آن بشناسیم. اصولاً پایه‌های چسب‌های همه کاره و چسب‌های PVC، حلال‌ها می‌باشد که به نام چسب‌های حلالی معروف است.

پاک کردن اثر چسب نواری از سطوح

برای پاک کردن اثر چسب نواری از سطوح مختلف نیز می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید که این کار را به راحتی انجام می‌دهد.

چسب نواری

استفاده از سرکه برای از بین بردن جای چسب نواری روی لباس

این روش از بین بردن جای چسب برای انواع سطوح مناسب است. مقداری پنبه یا یک تکه پارچه تمیز را به سرکه آغشته کنید و روی لکه چسب قرار دهید. اگر لکه مورد نظر خیلی قوی نیست زمان زیادی برای گذاشتن سرکه روی آن لازم نیست. اما اگر لکۀ چسب حاصل از چسب‌های قوی مانند چسب آکواریوم باشد، این کار نیاز به زمان بیشتری دارد.

اتوبخار برای پاک کردن اثر چسب نواری

این روش بیشتر برای سطوح پارچه‌ای مناسب می‌باشد. یک تکه پارچه تمیز را روی لکه چسب بگذارید و سپس اتو بخارِ داغ را روی تکه پارچه مورد نظر قرار دهید، این کار باعث جدا شدن لکه چسب از سطح پارچه زیرین و چسبیدین به پارچه رویی می‌شود.

اتوبخار

روغن مایع برای پاک کردن جای چسب نواری

اگر پس از جدا کردن چسب نواری از یک سطح جای چسبندگی آن همچنان باقی ماند، می‌توانید با آغشته کردن انگشت خود به مقدار کمی روغن مایع و کشیدن آن روی جای چسب، چسبندگی مورد نظر را پاک کنید.

پاک کردن جای چسب نواری از روی یخچال

برای پاک کردن جای چسب نواری از روی یخچال می‌توانید از سس ماینز استفاده کنید. برای این کار ابتدا سس مایونز را دو الی چهار ساعت روی چسب بگذارید بماند و سپس با سشوار آن را داغ کنید سپس می‌توانید آن را جدا کنید.

استون و حلال برای پاک کردن چسب‌های حلالی

به منظور پاک کردن چسب‌های حلالی ابتدا پیشنهاد می‌شود که از حلال برای پاک کردن آثار چسب استفاده شود. استون یکی از حلال‌هایی است که می‌توان با آن آثار اینگونه چسب‌ها را از بین برد. البته در هنگام استفاده از استون توصیه می‌شود ابتدا سطح کوچکی را با استون پاک کرده و کمی صبر کنید و پس از اطمینان از عدم تغییر رنگ، عدم لکه شدن، کنده شدن پارچه و یا سطح مورد نظر و مشاهده اثر پاک شدن چسب برای سایر قسمت‌ها که نیاز به پاک کردن دارند اقدام کنید.

پاک کردن چسب قطره‌ای

اگر عجله دارید، چسب را با آب یخ خیس کنید؛ چسب 15-20 دقیقه طول می‌کشد تا خشک شود. اگر نمی‌توانید صبر کنید، یک کاسه را پر از آب کنید، سپس تکه‌های یخ را به آن اضافه کنید تا سرد شود. منطقه لک‌دار را برای چند ثانیه در آن فرو کنید، سپس آن را بیرون بکشید. آب یخ‌زده باعث سفت شدن چسب می‌شود.

خراشاندن تا جای ممکن چسب را می‌کند 

لباس را بر روی یک سطح سخت قرار دهید، سپس با ناخن و یا لبه یک قاشق بکنید؛ شما می‌توانید تمام چسب قطره‌ای را بردارید اما باید بتوانید اکثر قسمت‌های چسبی را بکنید. اگر پارچه شل است، این کار را نکنید، مثل کش بافت، یا حریر نازک، برای اینکه ممکن است پارچه پاره شود.

نگاهی به منطقه آسیب دیده بیاندازید و تصمیم بگیرید که آیا باید ادامه داد یا خیر گاهی اوقات تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که چسب را بخراشید. اگر تکه‌های بزرگ چسب هنوز به لباس چسبیده، باید مرحلۀ بعدی را انجام دهید.

نمک و آب گرم برای پاک کردن چسب قطره ای از دست

مرحله 1:پوست آسیب دیده را در آب گرم خیس کنید و آب گرم را داخل یک کاسه بریزید حالا پوست چسبی شده را در آب گرم به مدت 10 دقیقه قرار دهید.اگر چسب بر روی یک قسمت از بدن است که شما نمی توانید آن را در یک کاسه خیس کنید، فقط یک پارچه یدکی را در آب گرم بشورید و آن را روی پوست مانند یک کمپرس گرم فشار دهید.

مرحله 2:نمک را روی چسب بمالید ، دوباره آن را در آب گرم بشویید و آن را بکنید.

چسب را با نمک تمیز کنید، ممکن است برای اثر بخشی نمک احتیاج باشد کمی فشار بیاورید.اسکراب کردن را حداقل یک دقیقه ادامه دهید. زمانی که چسب شروع به لایه لایه شدن می کند ، ناحیه را دوباره 1 تا 2 دقیقه در آب گرم خیس کنید حالا چسب باید سریع پاک می شود. آن قسمت را به طور کامل بشورید و از مرطوب کننده استفاده کنید اگر برخی از قسمت های چسب روی پوست شما باقی ماند، تمام فرایند را تکرار کنید.

این بار آب گرم را با آب لیمو جایگزین کنید اسید موجود در آب لیمو به کنده شدن چسب باقی مانده کمک می کند.

پاک کردن چسب از فلز و شیشه

به منظور پاک کردن چسب از سطوح سخت‌تر مانند فلز، شیشه، سنگ و غیره می‌بایست چسب موجود را تا حد امکان بتراشیم. برای تراشیدن چسب از اینگونه سطوح جنس شی انتخاب شده برای تراشیدن بسیار مهم است. دقت کنید شی انتخاب شده به جسم آسیب وارد نکند و از ابزار مناسب استفاده شود.

سپس سطح مورد نظر را با سشوار گرم می‌کنیم و چسب نرم شده و قابل برداشت است، بعد از آن باقی مانده آن را جدا می‌کنیم.

پاک کردن چسب از پلاستیک 

بسیاری از حلال‌ها و مواد شیمیایی خشن می‌تواند به پلاستیک‌ها آسیب برساند. برای پاک کردن آن ابتدا از آب گرم و صابونی استفاده کنید و بقایای آن را محکم بمالید. اگر پاک نشد سرکه را امتحان کنید.

پاک کردن چسب از فلز

برای حذف باقی مانده چسب از فلز، شما باید سعی کنید با استفاده از مالش الکل، و یا isopropyl، اول. درخواست با چوپ پنبه و اجازه دهید آن را در خیس. اکثر چسب‌ها در تماس شکستن، و مالیدن الکل سطوح فلزی آسیب نمی‌بیند. اگر این کار نمی‌کند، روغن کودک جایگزین مفید دیگری است.

چسب روی فلز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا