آشپزیزندگی امروز

طرز تهیه سس ورچستر؛ طعم‌دهنده‌ و چاشنی‌ بی‌ نظیر

سس‌ها طعم‌دهنده‌های فوق‌العاده‌ای برای غذاها به ویژه غذاهای هستند که با نان خورده می‌شود.در این مقاله می‌توانید با یکی از سس‌های خوش‌طعم یعنی سس ورچستر  و آموزش طرز تهیۀ آن آشنا شوید.

مدرسه آنلاین– سس ورچستر آن هم از نوع خانگی یک گزینه عالی برای غذاهای نانی و ساندویچ‌هایی است که در منزل درست می‌کنیم. اما برای طرز تهیۀ سس ورچستر  به چه مواد اولیه ای نیاز داریم؟ خاستگاه این سس کجاست؟ آیا چیزی در مورد مراحل درست کردن سس ورچستر می‌دانید؟ در این مقاله می‌توانید با آموزش طرز تهیۀ سس ورچستر آشنا شوید. 

سس ورچستر چیست؟

سس ورچستر نوعی چاشنی تخمیری بر پایه سرکه است که معمولا با موادی چون شیره، پیاز، تمرهندی، سیر و نوعی ماهی به‌نام موتوماهیان (آنچوی) درست می‌شود. این سس شیرین است و به‌علت استفاده از سرکه در آن، بو و طعم سرکه هم حس می‌شود. این سس انواع متفاوتی دارد که هرکس بنا به ذائقه خود، یکی از انواعش را انتخاب می‌کند. 

خاستگاه سس ورچستر

سس ووسترشیر (Worcestershire) که با نام‌های دیگری مانند: سس ورچستر، ووسترشایر و ووسترشیر هم شناخته می‌شود، یکی از سس‌های خاص بریتانیایی‌ است که کاربردهای زیادی دارد و به دلیل طعم ویژه‌ای که به غذاها و خوراکی‌ها می‌دهد، در دستورپخت غذا‌های زیادی استفاده می‌شود. از ورچسترشایر برای مزه دار کردن گوشت‌های کبابی، تهیه سس سالادها و غذاهای سس و کرم‌دار استفاده می‌شود. ورچستر در سس سالاد سزار  و ترکیب‌هایی برای مزه‌دار کردن گوشت و مرغ نیز به‌کار می‌رود.

آشنایی با سه نوع سس ورچستر 

1. سس ورچستر بدون گلوتن

سس ورچستر بدون گلوتن برای افرادی مناسب است که به گلوتن حساسیت دارند.  برای تهیه سس بدون گلوتن، به‌جای سرکه مالت از سرکه سفید رقیق‌شده استفاده می‌شود. سرکه مالت حاوی گلوتن است.

2. سس ورچستر گیاهی یا وگان

در سس ورچستر معمولی، ماهی آنچوی هم هست. برای تبدیل این سس به سسی گیاهی، این ماده خوراکی حذف می‌شود و روی برچسب این محصول می‌نویسند که سس گیاهی است. 

3. سس ورچستر کم‌سدیم

برای کسانی که فشار خون بالا یا رژیم غذایی کم‌سدیم دارند، نوع کم‌سدیم سس ورچستر توصیه می‌شود. در خانه می‌توان آن را با نمک کمتر تهیه کرد.

طرز تهیۀ سس ورچستر

سس ورچستر چندان در بازار نیست و نوع خارجی آن نیز گران است. اما تهیۀ آن در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید با استفاده از چاشنی‌های مختلف و با توجه به ذائقۀ خود از بسیاری از مواد غذایی استفاده کنید و یک سس خانگی خوشمزه و مقرون ‌به‌صرفه در خانه درست کنید.

مواد لازم:

*1 قاشق غذاخوری روغن زیتون 

*سرکه سفید یا سرکۀ سیب رقیق‌شده نصف فنجان

* ماهی آنچوی 3 عدد

* سیر 3 حبه

* 1 تا 2 فنجان شیره یا عسل و یا شیرۀ نیشکر (میزانش به ذائقۀ شما بستگی دارد.)

*  2قاشق غذاخوری سس سویای کم‌سدیم

*یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر پیاز یا ۱ عدد پیاز کوچک خردشده

* طعم‌دهنده‌های طبیعی (مانند نمک، شکر، فلفل تند، میخک)

*  تمرهندی

*2 و نیم لیوان آب

برخی افراد برای تهیه این سس از مواد دیگری چون زنجبیل، فلفل تند هالاپینو، رب گوجه‌فرنگی، فلفل سیاه، شیره ذرت،‌ آب پرتقال و لیموترش هم استفاده می‌کنند.اگر هر کدام از مواد اولیه اصلی را پیدا نکردید، بدون نگرانی می‌توانید از جایگزین‌های آن استفاده کنید.

مراحل 

* درون ماهیتابه‌ای بزرگ، روغن زیتون و سپس پیاز خردشده را بریزید و آن‌قدر تفت دهید تا پیاز نرم شود.

* سس تمرهندی، سیر، زنجبیل و هر نوع فلفل دلخواه را اضافه کنید و روی حرارت ملایم به‌مدت ۵ دقیقه تفت دهید.

*سرکه، شیره، ماهی آنچوی، سیر، شکر، میخک و هر نوع ادویۀ مورد نظر و نمک را به مواد مایه اضافه کنید. قابلمه را با آب پر کنید و صبر کنید تا بجوشد. حرارت را کم کنید و بگذارید تا مایه به غلظت برسد. این فرایند معمولاً حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد.

ورچستر

*وقتی سس آماده شد، آن را در یک ظرف شیشه‌ای کاملاً  تمیز بریزید تا کپک نزند. سپس آن را داخل یخچال بگذارید. ورچستر را تا یک ماه می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا