بهداشت و درمانمامان بابا

با راهکارهای ساده ترس کودک از مدرسه به علاقه تبدیل میشود

ترس از مدرسه معمولا بین کودکان دبستانی که برای اولین بار می‌خواهند وارد محیط مدرسه شوند تا حدی طبیعی است چرا که کودک تا پیش از آن تجربه‌ی دوری از والدین و ورود به جامعه‌ای بزرگتر را نداشته به همین دلیل دچار اضطراب می‌شود.

مدرسه آنلاین – زمانی که ترس کودک از مدرسه ادامه‌دار و شدید باشد باید والدین برای از بین بردن آن راهی پیدا کنند. کودکانی که ترس از مدرسه دارند، مقاومت شدیدی برای رفتن به مدرسه از خود نشان می‌دهند و وقتی مجبور به این کار می‌شوند رنج زیادی را تحمل می‌کنند. فرآیند درمان و کمک به بهبود ترس از مدرسه در کودکان مستلزم آگاهی و شناخت دقیق والدین از علائم و علت‌های این پدیده است.

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از مدرسه در دانش آموزان وجود دارد که والدین باید با توجه به روحیات فرزند خود آنها را به کار بگیرند. در زیر به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم.

*در مدرسه منتظر کودک بمانید

برای حل مشکل کودک ابتدا باید علت ترس کودک را پیدا کرد. بعد از شناسایی علت ترس و برطرف کردن آن در محیط خانه، می توان ابتدا مادر به همراه کودک به مدرسه برود و در محیطی مثل حیاط مدرسه جایی که کودک بتواند او را ببیند منتظر بماند. این روند می تواند تا چند روز ادامه پیدا کند و بعد ساعات حضور مادر کمتر شود تا کودک به محیط مدرسه عادت کند. در این مدت سعی کنید از تنبیه و تحقیر کودک خودداری کنید و موضوع را خیلی بزرگ جلوه ندهید

*آشنا کردن کودک با فضای مدرسه

کودکان به طور طبیعی از محیط‌های جدید ترس دارند خصوصا اگر تنها گذاشته شوند. بنابراین حتما قبل از مدرسه، کودک را به کوچه و خیابان مدرسه ببرید و او را با فضای بیرون و داخل مدرسه آشنا کنید. کمک کم به او توضیح دهید که قرار است در اینجا درس بخواند و به زیبایی‌ها و خوبی‌هایی محیط اشاره کنید. می‌توانید در حوالی مدرسه برای کودک هدیه‌ای بخری تا معرفی محل مدرسه با گرفتن یک هدیه جذاب در ذهن او به هم گره بخورند.

*جدایی کودک را تمرین کنید

پذیرش هرچیزی که کودک تجربه کند و احساس خوبی از آن داشته باشد، برایش آسان‌تر می‌شود. بنابراین باید تلاس کنید جدایی را به یک بازی تبدیل کنید و به مرور ساعت جدایی را افزایش دهید. بهتر است ازسه سالگی دیگر همیشه در دسترس کودک نباشید بلکه گاهی با زمان خیلی کوتاه او را با پدر، دوستان، همسالان یا افراد معتمد تنهای بگذارید تا متوجه شود نبود شما به معنای ترک کردن آن‌ها نیست و شما باز خواهید گشت. هرگز کودک را تهدید به جدایی و رفتن نکنید، این تنبیه به مرور باعث دلبستگی نا ایمن کودک به شما می‌شود.

*به کودک خود توجه کنید

بعد از ساعات مدرسه توجه لازم را به کودک خود داشته باشید با تشویق و هدیه دادن به کودک به او این اطمینان را بدهید که هر روز به موقع دنبال او خواهید رفت و در نبود او هیچ اتفاق بدی برای شما نخواهد افتاد. می توانید با کودک خود درباره خاطرات مدرسه رفتن خودتان صحبت کنید. او را از مدرسه و قوانین سختگیرانه نترسانید. هیچگاه فرزندان را با یکدیگر مقایسه نکنید. زیرا رفتارهای هر کودک منحصر به فرد است.

*با فرزندتان در مورد دلیل نرفتن به مدرسه حرف بزنید

تمام احتمالات را در نظر بگیرید و آنها را بیان کنید. همدلی و حمایت نشان دهید. در شرایطی حرف بزنید که محرک های اضطراب مانع حرف زدن بچه نمی شوند.

*به کودک چیزی بدهید که در طول روز به یاد شما باشد

اگر کودکتان دچار اضطراب جدایی است، با این روش می توانید او را کمی آرام کنید. یکی از روسری هایتان را در کیفش بگذارید و به او بگویید در طول روز هر بار که برای شما دلتنگ شد آن را لمس کند. شما نیز بگویید که یکی از لباس هایش را در تمام طول روز در کنار خودتان خواهید داشت تا به یاد او باشید.

*مدرسه رفتن را با او تمرین کنید

شاید فرزندتان نگران روزمرگی برنامه‌های مدرسه است. با او گردشی در مدرسه داشته باشید. محل دستشویی و دیگر اتاق ها را به او نشان دهید. با او نحوۀ اجازه گرفتن برای بیرون رفتن از کلاس و کمک گرفتن از معلم را تمرین کنید.

*بدقولی نکنید

درست در زمانی که قول داده اید، به دنبال فرزندتان می روید در مدرسه حاضر شوید. این کار باعث می‌شود که روز بعد راحت‌تر به مدرسه برود و مطمئن باشد که شما می‌آیید.

*از روش گام به گام کمک بگیرید

اگر ترس از مدرسه در فرزند شما به قدری قوی است که نمی توانید آن را کنترل کنید، به تدریج او را با محیط آشتی دهید. برای مثال، یک روز فقط بیدار شود و لباس بپوشد. روز دیگری او را تا در مدرسه ببرید. اگر دوست داشت می تواند وارد مدرسه شود، با به خانه بازگردید. روزهای بعدی کودک یک تا دو ساعت در مدرسه بماند یا فقط کلاس محبوبش را برود. با راهکار گام به گام می توانید کودک را یک روز کامل به مدرسه یا مهدکودک بفرستید.

*استقلال کودک را پرورش دهید

اگر فرزندتان دچار اضطراب جدایی است، فعالیت‌هایی را برای او ترتیب ببینید که به تدریج به بازی با دیگر کودکان علاقه‌مند شود و مدتی از خانه دور بماند. ثبت نام در کلاس های ورزشی، سفال گری، خانه های بازی یا ماندن در خانه اقوام می تواند به او کمک کند که از مادرش دور شود.

*کودک را به خاطر دستاوردهای کوچکش تشویق کنید

برای به موقع رفتن به مدرسه، ماندن در کلاس و انجام تکالیف به کودک پاداش دهید.

*مهارت های ارتباطی و اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید:

والدین باید با افزایش اعتماد به نفس و ایجاد فضای ارتباط با همسالان و تشویق فعالیت های گروهی زمینه برطرف شدن ترس از مدرسه را در کودک فراهم کنند.

*توانمندی فرزندتان را تقویت کنید

برای نوآموزان کلاس اولی درس خواندن، نوشتن و آموختن اطلاعات در قالب قوانین مدرسه کمی مشکل است. برخی از کودکان هم از نظر ذهنی یا جسمی ضعیف‌تر هستند. برخی از این موارد را می‌توانید با تمرینات و بازی‌هایی در خانه بهبود دهید یا در این مسیر از کاردرمانی و نظرات مشاورین کمک بگیرید. بازی با شن و خمیربازی، نقاشی با دست و به طور کلی بازی‌هایی که به هماهنگی ذهن و دست کودک کمک می‌کنند و باعث تقویت عضلات انگشتان و دست‌ها می شوند، برای توانایی نوشتن کودک مفید هستند. هرچه کودک یا نوجوان توانمندی‌های جانبی بیشتری داشته باشد، اعتماد به نفس بالاتری برای حضور در مدرسه و بین همسالان دارد. توصیه می‌کنیم به خلاقیت فرزندتان توجه کافی داشته باشید و از بازی هایی برای افزایش خلاقیت کودکان هم در این راستا استفاده کنید. کودک و نوجوان خلاق، هوش هیجانی بالاتری دارد و بهتر می‌تواند مسائل و مشکلات خود را حل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا