تغذیهمامان بابا

با این مواد دم دستی تو خونه یه بامیه‌ی ترد و خوشمزه درست کن

درست کردن شیرینی‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در منزل از هنرنمایی‌های کدبانوهای ایرانی است. زولبیا و بامیه از شیرینی‌های پرطرفدار ایرانی به ویژه در ماه رمضان است که زینب‌بخش سفره‌های افطار است.

مدرسه آنلاین– زولبیا و بامیه از شیرینی‌های خوشمزۀ ماه رمضان است که پیشینه‌ای هندی دارد. در ادامه طرز تهیۀ بامیۀ ترد خانگی را آموزش می‌دهیم.

ابتدا باید شربت بار را تهیه کنیم.

مواد لازم برای شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

*آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*شکر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه (اختیاری است.)

*آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

*گلاب: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد،  زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و خود به خود حل شود. بعد با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. همین مقدار مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به کار ببرید.

مواد لازم برای تهیه خمیر بامیه

آب: ۳۰۰ گرم

کره: ۲۵ گرم

آرد: ۲۵۰ گرم

وانیل: نصف ق چ

شربت بار: یک ق غ

تخم مرغ: ۱۷۵ گرم (یا سه عدد خیلی درشت)

طرز تهیه:

مرحلۀ اول:

آب، کره و شربت بار را در ظرف مناسبی می‌ریزیم و روی گاز می‌گذاریم تا به جوش بیاید. وقتی از اطراف شروع به جوشیدن کردن، آرد را سریع و یکباره به آن اضافه می‌کنیم. 

تقریباً پنج دقیقه خمیر را با شعلۀ ملایم داغ می‌زنیم. (داغ زدن خمیر در ترد شدن بامیه مؤثر است.)

مرحلۀ دوم:

وقتی خمیر از داغی افتاد ولی هنوز گرم است، داخل ظرفی می‌ریزیم و تخم‌مرغ‌ها را در سه مرحله اضافه می‌کنیم و با همزن می‌زنیم. در آخر وانیل را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. 

مرحلۀ سوم:

حالا مواد را داخل قیف می‌ریزیم و قیف را داخل قیف پارچه‌ای می‌گذاریم. زیرا خمیر بامیه سفت است و ممکن است قیف‌های پلاستیکی را پاره کند. 

مرحلۀ چهارم:

روغن را داخل تابه می‌ریزیم. وقتی کمی گرم شد، قیچی را در روغن می‌زنیم تا چرب شود و بامیه‌ها را به اندازۀ دلخواه با قیچی می‌بریم و داخل روغن می‌ریزیم. 

مرحلۀ پنجم:

در ابتدا که بامیه‌ها خمیری هست، آن را هم نمی‌زنیم و فقط تابه را تکان می‌دهیم. وقتی بامیه‌ها خودشان را گرفتند مرتب هم می‌زنیم تا برشته شود.

مرحلۀ ششم:

بلافاصله که بامیه‌ها را از روغن درآوردیم داخل شربت بار خنک می‌ریزیم. پنج دقیقه که در شربت بار ماند در صافی می‌ریزیم تا شربت اضافه‌اش گرفته شود و بعد در ظرف دلخواهمان می‌چینیم.

نکته‌ها:

۱.حتماً طبق دستور عمل کنید.

۲. آرد سه صفر مخصوص شیرینی‌پزی بافت بامیه را تردتر می‌کند.

۳. موقع اضافه کردن آرد به آب و کره و داغ زدن خمیر بامیه، شعله را ملایم کنید.

۴. موقع قیچی کردن خمیر در روغن، روغنتان به هیچ وجه داغ نباشد.

۵. موقع سرخ کردن بامیه‌ها شعله را متوسط کنید تا بامیه‌ها مغزپخت شود.

۶. خمیر بامیه مقداری سفت است؛ برای اینکه به همزنتان فشار نیاید، می‌توانید موقع اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها، از قاشق کمک بگیرید ولی آخر سر با همزن بزنید تا یکدست شود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا