تغذیهمامان بابا

افطاری چی بپزم؟/ معرفی چند افطاری خوشمزه و ساده

در هنگام ماه مبارک رمضان، تهیۀ افطاری از کارهای مهمی است که اغلب مامان‌ها آن را بر عهده می‌گیرند. درست کردن وعدۀ افطاری که سالم و خوشمزه و مقوی باشد از نکاتی است که کدبانوها به آن همیشه توجه دارند.

مدرسه آنلاین – در ماه مبارک رمضان بیشتر مسلمان ها روزه می گیرند و از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند و فقط بعد شنیدن صدای اذان مغرب افطار می کنند، پس باید یک فهرست کامل از بهترین و مقوی‌ترین غذا های مخصوص افطاری را داشته باشید تا بتوانید از این فهرست غذاها را انتخاب کنید و برای افطاری تهیه کنید.

امروز چند افطاری ساده و خوشمزه را به شما معرفی می‌کنیم.

آش قمری با بلغور 

 

مواد لازم:

تره و جعفری و در صورت موجود بودن سبزی محلی “کروز: یک کیلو

کلم قمری: دو عدد متوسط

لپه: نصف فنجان فرانسه

برنج نیم دان مخصوص آش: یک فنجان فرانسه

بلغور: نیم فنجان فرانسه

پیاز: یک عدد درشت یا دو عدد متوسط

گوجه فرنگی رنده شده: چهار الی پنج عدد

رب: دو قاشق غذاخوری

نمک، پودر فلفل قرمز، زردچوبه: به میزان کافی (طعم این آش بهتر است کمی تند و فلفلی باشد.)

روغن برای سرخ کردن کلم قمری و پیاز: به میزان لازم

قرص عصارۀ مرغ: یک عدد

آب ساده یا مخلوط آب ساده با مقداری آب گوشت یا مرغ یا قلم: حدود یک پارچ

پودر نعنای خشک برای تزئین: مقداری

پیش از تهیه:

1- برنج و بلغور را پاک کرده و کاملاً می شوئیم.

2- گوجه فرنگی را رنده می کنیم.

3- لپه را با مقداری آب خوب آبپز می نمائیم.

طرز تهیه:

سبزی را پاک کرده، خرد کرده و حداقل سه الی چهار بار می شوئیم تا کاملاً پاک شود. سپس درون آبکش میریزیم.کلم قمری را پوست گرفته و می شوئیم. سپس ورق کرده و بعد به حالت حبه قندی (نگینی درشت) خرد می نمائیم. پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد می کنیم. سپس کلم قمری را با مقداری روغن تفت می دهیم. بعد از حدود 6 الی 7 دقیقه، پیاز خرد شده را می افزائیم و تفت می دهیم و زردچوبه را نیز افزوده و به تفت دادن آن دو ادامه می دهیم.  کلم و پیاز که نرم شد، سبزی خرد شده، برنج و بلغور شسته شده، لپه پخته شده و آب و نمک را می افزائیم و می گذاریم روی اجاق. در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آن را هم میزنیم.  مواد که نیم پز شد (بیشتر برنج و بلغور مد نظر است)، گوجه فرنگی رنده شده و قرص عصاره مرغ و فلفل را می افزائیم. مواد وقتی کاملاً پخت، رب گوجه فرنگی را درون مقدار کمی آب رقیق می کنیم و به آش می افزائیم. می گذاریم چند جوشی بزند. این آش به علت داشتن بلغور و کلم لعاب خوبی دارد.

حلوای شیر

مواد لازم:

آرد برنج: نصف لیوان

گلاب: نصف استکان

شیر: یک کیلو

شکر: دو لیوان

نشاسته: یک لیوان

آب: 4 لیوان

طرز تهیه حلوای شیر:

نشاسته را در 4 لیوان آب سرد حل می‌کنیم و آن را از صافی رد می‌کنیم. بعد آرد برنج را در شیر حل می‌کنیم. آن را هم از صافی رد می‌کنیم( توجه داشته باشید که شیر باید سرد باشد). سپس شکر، نشاسته‌ی حل شده و محلول آرد برنج و شیر را با هم مخلوط می‌کنیم و در ظرفی می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم. باید آن را مرتب هم بزنیم تا ته نگیرد و مایه به جوش آید و غلیظ شود. بعد گلاب را به آن اضافه می‌کنیم. زمان هم زدن وقتی خط قاشق روی آن محو نشد( یعنی غلیظ شد) آنگاه آن را از روی آتش بر می‌داریم.

عدسی

از ۲۴ ساعت قبل عدس را در آب بخیسانید. در این فاصله چند بار آب عدس‌ها را عوض کنید. سپس آب تازه روی عدس‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون بپزد.

بعد از پخت عدس‌ها عدس پخته را از صافی رد می‌کنیم و همزمان آرد را در روغن سرخ می‌کنیم و با پیاز که از قبل سرخ کرده‌ایم مخلوط می‌کنیم. در مرحله بعد از طرز تهیه عدسی باید آب سبزی یا عصاره گوشت و آب را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

آش جو با کشک

آش جو نیز به علت ترکیب غلات، سبزیجات و حبوبات یک انتخاب مقوی و مناسب برای افطار است. در تهیه این آش به روش ایلامی ها از کشک استفاده می شود که طعم بی نظیری را به این خوراک خوشمزه می دهد. پس از پخت کامل حبوبات، تفت دادن سبزی ها و مخلوط کردن آن ها با هم، اجازه بدهید که آش خوب جا بیفتد. در ادامه، می توانید کشک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و اجازه بدهید 30 دقیقه با هم ترکیب شوند. پس از آن غذای شما آماده سرو خواهد بود.

سوپ جو با سس سفید

مواد لازم:

جو پرک شده : یک لیوان

آب مرغ یا گوشت : 2 لیوان غلیظ یا 5 لیوان رقیق

سیب زمینی : یک عدد متوسط

هویج : یک عدد متوسط

پیاز : یک عدد متوسط (رنده شده)

خامه : 2 قاشق غذاخوری

شیر : یک لیوان

آرد : یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه : به اندازه لازم

طرز تهیه:

اگر آب مرغ یا گوشت آماده دارید، استفاده کنید وگرنه می‌توانید از قرص عصارۀ مرغ استفاده کنید. سیب زمینی و هویج و پیاز را رنده کنید. جو پرک شده ، آب گوشت ، سیب زمینی ، هویج و پیاز رنده شده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه و کمی آب توی ظرف می ریزیم و می گذاریم روی حرارت ملایم بپزد (چون جو به صورت پرک شده است، خیلی سریع می پزد و جا می افتد).

مقدار ادویه‌ای که در غذا به کار می برید، بستگی به ذائقه‌تان دارد.

برای تهیه سس سوپ، در یک ظرف، یک قاشق روغن می ریزیم و آرد را کمی تفت می دهیم. بعد شیر را به آرد اضافه می کنیم و کمی حرارت می دهیم تا غلیظ شود. سس آماده شده را داخل سوپ می ریزیم. بعد از چند جوش ، سوپ آماده است. وقتی سوپ را از روی شعله برداشتیم ، خامه را که با دو قاشق شیر هم زده ایم و رقیق شده است ، داخل سوپ می ریزیم.

برشتوک

آرد را در روغن فراوان سرخ کنید. سپس مقداری زردچوبه و آرد اضافه کنید و تفت دهید تا به حالت قل‌قل بیفتد. وقتی روغن پس داد به آن شکر اضافه کنید.

سوپ دال عدس

عدس با داشتن آهن فراوان یکی از مقوی ترین حبوبات است و غذا های مختلفی که با آن تهیه می شوند، انتخاب های جذابی برای یک وعده مغذی و مفید خواهند بود. برای تهیه دال عدس به عدس، برنج، سیب زمینی، پیاز،سیر، رب گوجه و آبلیمو نیاز دارید. این سوپ خوشمزه به راحتی تهیه می شود و می تواند گزینه خوبی برای افطاری ماه رمضان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا