بهداشت و درمانمامان بابا

این کارها باعث می‌شود در روزه‌داری بی‌حال نشویم

در ماه مبارک رمضان و روزه‌داری به دلیل جا به جا شدن وعدۀ غذایی و فاصله‌ای که بین سحر تا افطار وجود دارد عده‌ای از روزه‌دارن دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند.

مدرسه آنلاین – در ماه مبارک رمضان به دلیل افت قند خون یا به اصطلاح افت انرژی افراد دچار بی حالی می‌شوند. برای رفع این مشکل راهکار‌هایی ارائه شده است.

ضرورت خوردن سحری برای جلوگیری از ضعف

اگر قصد روزه گرفتن دارید باید تنبلی را کنار گذاشته و حتماً به هنگام سحر از خواب بیدار شوید. برای اینکه در این زمان اشتهای لازم برای خوردن را داشته باشید، لازم است که برای افطار غذاهای سبکی را میل کرده باشید تا به خوبی هضم شده باشند. برخی از اطبای طب سنتی توصیه می‌کنند که برای افطار غذاهای ساده‌ای مثل نان، پنیر، گردو و سبزی بخورید تا هنگام سحر کاملا گرسنه باشید. اگر در وعدۀ سحری به مقدار کافی غذاهای سالم و مفید مصرف کرده و چند لیوان آب ولرم نیز مصرف کنید، قطعا از شدت ضعف شما در طول روز کاسته خواهد شد. نخوردن سحری موجب می‌شود تا قند و فشار خون کاهش یابد و سلامتی به خطر بیفتد.

برای افطار چه غذایی مناسب است؟

به منظور جلوگیری از ضعف بدن در ماه رمضان یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، چگونگی تغذیه است. بهتر است روزه را با آب ولرم و خرما باز کنید. نوشیدن آب خنک در زمان افطار اکیدا نهی شده است. غذاهای سنگین مثل آش رشته، حلیم و کله پاچه را در زمان افطار نخورید زیرا هضم و گوارش آنها در معده مدت زمان زیادی طول می‌کشد. همچنین غذاهای سرخ شده و چرب را نیز کنار بگذارید. سوپ سبزیجات، سالاد و به طور کلی غذاهای سبک برای وعده افطار به روزه‌داران پیشنهاد می‌شوند. از آنجایی که یبوست یکی از مشکلات بزرگ روزه‌داران در ماه رمضان است، سعی کنید غذاهای فیبردار علی‌الخصوص سبزیجات را در وعده افطار حتما جای دهید.

نخوداب بخورید

یک پیمانه نخود از شب قبل خیسانده، همراه گوشت گوسفندی (قابل حذف) و یک عدد پیاز بپزید، در آخر پخت مقداری دارچین و زیره همراه زعفران یا زردچوبه به آن بیفزایید. این غذا را بدون نان و برنج مصرف کنید.

فالودۀ سیب 

یک عدد سیب رنده شده را با یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری عسل و کمی زعفران ترکیب و میل کنید.

غلات سبوس‌دار بخورید

غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی قهوه‌ای یا نان‌های سبوس‌دار همراه با جودوسر، گندم کامل و جو کامل، با سرعت بسیار کمی در بدن هضم می‌شوند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تری حس سیری را در ایام روزه‌داری برای فرد روزه‌دار ایجاد کنند. با شکل‌گیری حس سیری طولانی‌مدت، انرژی فرد روزه‌دار هم برای ساعت‌های بیشتری تامین می‌شود و او کمتر با خستگی و بی‌حالی مواجه خواهد شد.

آب کافی بنوشید

از مهم‌ترین عوامل خستگی و بی‌حالی در روز‌های روزه‌داری، کمبود آب بدن است. زمانی که فرد روزه‌دار در وعده سحری، افطاری و در فاصله بین افطار تا سحر، آب ساده و کافی می‌نوشد، کمتر در طول روز دچار بی‌حالی می‌شود.

غذا‌های فرآوری‌شده نخورید

ممکن است گروهی از روزه‌داران به‌دلیل کمبود وقت برای آماده‌سازی وعده سحری، به استفاده از غذا‌های فرآوری‌شده یا نیمه‌آماده تمایل داشته باشند. بهتر است، بدانید که انواع گوشت‌های فرآوری‌شده و غذا‌های نیمه‌آماده، حجم قابل توجهی از افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها، سدیم، چربی‌های ترانس و ترکیبات مصنوعی مانند رنگ‌ها و اسانس‌ها را در خود جای داده‌اند. همه این موارد در کنار همدیگر می‌توانند باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی شود و همان‌قدر که سریع انرژی را افزایش می‌دهد، همان‌قدر سریع هم باعث اُفت انرژی، کاهش تمرکز و اختلال در عملکرد مغز شود، به‌طوری که شما مدت کوتاهی پس از خوردن این مواد غذایی با احساس رخوت و سنگینی مواجه خواهید شد.

میوه و سبزی تازه بخورید

میوه‌ها و سبزی‌های تازه جزو بهترین و ارزشمندترین منابع غذایی برای دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن هستند. زمانی که شما حجم بالایی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در وعده سحر، افطار و بین افطار تا سحر مصرف می‌کنید، مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و املاح را به بدن می‌رسانید و همین مساله می‌تواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز روزانه، شما را برای ساعت‌های طولانی‌تری در طول روز سرحال نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا