بدون دسته بندیچیست؟چیستان

حمله سایبری چیست؟

بر اساس تعریف کلاسیک به هر نوع تلاش برای دستیابی به اطلاعات خصوصی و محرمانه و یا اختلال ایجاد کردن در شبکه‌های کامپیوتری حمله سایبری می‌گویند. به عبارت ساده‌تر هر نوع حمله از یک کامپیوتر و یا شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها به یک و یا شبکه‌ای از کامپیوتر‌های دیگر، یک حمله سایبری است.

مدرسه آنلاین– گفته می‌شود که باب توماس (Bob Thomas) در سال ۱۹۷۱ اولین حمله سایبری را انجام داد. حمله‌ای که با مقیاس حمله‌های سایبری این روز‌ها چندان حمله محسوب نمی‌شود. او برنامه‌ای نوشته بود که خود را تاکثیر می‌کرد و روی کامپیوتر قربانی عبارت “I’M THE CREEPER: CATCH ME IF YOU CAN” به معنی “من خزنده هستم: اگر می‌توانی مرا بگیر”. این چند خط کد به Creeper معروف شد.

او بعد از انتشار وسیع این کد در شبکه ARPANET که می‌توان از آن به عنوان پدر/مادر اینترنت فعلی نام برد، برنامه دیگری ساخت که می‌توانست Creeper را پیدا و حذف کند. گفته می‌شود این برنامه نیز یکی از اولین برنامه‌های ضدویروس بود.

این جنگ از فناوری‌های گوناگونی بهره می‌برد، از جمله فرماندهی و کنترل اطلاعات، توزیع و پردازش اطلاعات جهت دستیابی و برقراری ارتباطات تاکتیکی، تثبیت موقعیت و شناخت هویت دوست و دشمن در زمینه مبادلات سیستم‌های جنگی هوشمند.

نوشته های مشابه

استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند باعث اغفال، فریب و ایجاد اختلال در تجهیزات ارتباطاتی و اطلاعاتی دشمن شده و راهی جهت نفوذ به آن پیدا کند.
جنگ سایبری می‌تواند نظریه‌های جدید در زمینه انواع نیرو‌های مورد نیاز و این که چگونه و کجا باید آنان را مستقر و از آن‌ها استفاده کرد تا بتوان به دشمن حمله ور شد را ارائه دهد.

این که از چه نوع کامپیوترها، حس گرها، شبکه‌ها و پایگاه داده‌هایی استفاده کرد یا چطور از این منابع بهره برد و آن‌ها را در چه موقعیتی قرار داد، همه و همه از جمله عوامل رقم زننده پیروزی و موفقیت در جنگ سایبری هستند و اهمیتی هم‌سطح با نحوه استقرار بمب افکن‌ها و عملیات پشتیبانی و لوجستیکی دارند.

در کل جنگ سایبری را می‌توان “حمله رعدآسا”ی قرن بیستم در قرن بیست و یکم توصیف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا