بهداشت و درمانمامان بابا

رژیم غذایی مناسب برای کودکان مبتلا به دیابت چیست؟

دیابت از بیماری هایی است که احتیاج به رژیم غذایی خاصی دارد. حال اگر فرد مبتلا به دیابت کودک باشد مسلما احتیاج به دقت و مراقبت بیشتری است.

مدرسه آنلاین – یکی از اصلی‌ترین سوالات والدین کودکان دیابتی، شیوه و نوع تغذیه کودک‌شان است. اگر چه رژیم غذایی کودکان دیابتی تفاوت زیادی با کودکان سالم ندارد اما به هر حال کودکان مبتلا به دیابت محدودیت بیشتری در مصرف مواد شیرین، شکلات و آبنبات دارند چراکه مصرف این مواد می تواند موجب افزایش سریع قند خون شود.

انواع دیابت

دیابت به اشکال مختلف وجود دارد: دیابت نوع ۱ در پی حمله سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود. در دیابت نوع ۲ که اغلب با چاقی همراه است، بدن توانایی خود را برای استفاده صحیح از انسولین از دست می‌دهد.

در نتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد. کودکان مبتلا به نوع ۱ نیاز به تزریق روزانه انسولین یا استفاده از پمپ انسولین دارند. افراد مبتلا به نوع ۲ ممکن است به دارو یا کمک برای کاهش وزن نیاز داشته باشند. در هر دو مورد، توجه به رژیم غذایی مهم است.

90 تا 95 درصد کودکان مبتلاء به دیابت دچار دیابت نوع یک هستند.

رژیم غذایی مناسب برای کودکان دیابتی

عوامل ابتلا به دیابت

عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، عفونت‌های ویروسی، تغذیه با شیر گاو و استرس‌های روانی می‌تواند موجب ابتلا به دیابت شود.

علائم دیابت در کودکان

– تکرر ادرار
– اختلالات بینایی
– تشنگی زیاد
– کاهش وزن
– تغییر خلق و خو
– ضعف شدید

پروتئین در رژیم غذایی کودکان دیابتی

پروتئین ها یکی از مواد غذایی کامل و حیاتی برای بدن است. پروتئین ها شامل اسید آمینه های ضروری برای بدن هستند. در واقع سلول ها برای عملکرد خود و عضلات و بافت های ماهیچه ای بدن برای رشد به پروتئین ها نیاز دارند. اگر پروتئین از رژیم غذایی کودک دیابتی حذف شود و یا کم شود، می تواند سبب اختلالاتی در رشد کودک شود.

پروتئین ها مدت زمان طولانی تر شما را سیر نگه می دارند و کمک می کنند که قند خون کنترل شود. مدل های مختلفی از پروتئین ها وجود دارند، مثل پروتئین های کامل و ناقص. پروتئین های کامل را انواع گوشت ها و ناقص را منابع پروتئینی گیاهی می نامند. در کل کودکان زیر 10 سال بهتر است از 15 گرم تا 28 گرم پروتئین در طول روز مصرف کنند. افراد بزرگسال نیز از حداقل میزان 30 تا 55 گرم در روز مجاز به مصرف پروتئین ها هستند.

میوه ها در رژیم غذایی کودکان دیابتی

میوه ها دارای مقدار مناسبی شکر طبیعی هستند و از بهترین جایگزین ها برای شیرین کننده های مصنوعی به شمار می روند. برای شروع، بهتر است از انواع میوه هایی استفاده کنید که دارای کربوهیدرات هستند. ما در مقاله میوه های بدون قند برای افراد دیابتی، به صورت کامل شما را با انواع میوه ها آشنا کرده ایم.

بهتر است میزان میوه مصرفی در یک روز را کنترل کرده و به روش های مختلفی آنها را میل کنید. برای یک روز، مصرف نصف فنجان میوه کنسرو شده، 1 فنجان خربزه و یا شکل های مختلف توت، نصف لیوان آب میوه های مختلف و 1 میوه تازه مانند انگور برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کافی است.

کودکان دیابتی

سبزیجات در رژیم غذایی کودکان دیابتی

نشاسته از مواد غذایی است که افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1، باید آن را در وعده های روزانه خود بگنجانند. برای این کار می توانید از سبزیجاتی مانند سیب زمینی، ذرت و نخود فرنگی استفاده کنید. البته استفاده از سبزیجاتی که نشاسته کمتری دارند نیز برای بدن شما فایده بسیاری دارد؛ چرا که سبزیجات مختلف، شامل انواع ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و فیتوشیمیا هستند که مجموعه همه این ها، برای بدن بسیار سودمند به حساب می آیند.

رژیم‌های کم کربوهیدرات

 به نقل از مدیسن نت، در یک گزارش جدید، آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید رژیم‌های کم کربوهیدرات را نمی‌توان برای کودکان یا نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ توصیه کرد. دلیل آن این است که شواهد کمی وجود دارد که آنها مفید هستند، اما نگرانی‌هایی در مورد محدود کردن رژیم غذایی کودکان تا این حد وجود دارد.

در عوض، این آکادمی خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا روی حذف کربوهیدرات‌های «بد» تمرکز کنند نظیر نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و سایر غذاهای فرآوری‌شده که دارای مواد مغذی کم هستند. از سوی دیگر مهم است که بچه‌ها کربوهیدرات‌های سالم از جمله سبزیجات، لوبیا و غلات غنی از فیبر را به اندازه کافی دریافت کنند.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا