بهداشت و درمانمامان بابا

این راهکارهای ساده مانع سردرد در روزه‌داری میشود

برخی از افراد در هنگام روزه‌داری دچار سردرد می‌شوند. سردرد در روزه‌داری علت‌های مختلفی از جمله تغذیۀ نامناسب، کم آبی، کم‌خوابی و … دارد.

مدرسه آنلاین – سردرد در ایام روزه‌داری به دلایل مختلف اعم از عادت به کافئین و تنباکو و قطع آن، خستگی و عدم استراحت و خواب کافی به علت فعالیت زیاد، از دست دادن آب بدن، گرسنگی و اُفت قند خون یا افت فشار خون به وجود می‌آید. راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد در ایام ماه روزه‌داری وجود دارد که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

از مهم‌ترین دلایل سردرد در ماه رمضان:

کاهش قند خون؛

کم آبی بدن؛

تغییر ناگهانی در سبک زندگی؛

عدم مصرف کافئین برای افرادی که بدن آن‌ها عادت به خوردن قهوه و چای دارد؛

کم خوابی؛

افت فشار‌خون؛

کم خونی؛

کاهش مصرف سیگار؛

مشکلات گوارشی؛

نخوردن سحری.

راهکاری کاهش سردرد

در سحری و افطار حتماً از مواد غذایی شیرین استفاده کنید

برای جلوگیری از افت قند خون در طول روز و جلوگیری از سردرد پیشنهاد می‌شود در وعدۀ سحری حتماً از خرما، کشمش و خوراکی‌هایی با شیرینی طبیعی استفاده کنید.

برای افطار نیز بهتر است حتماً از عسل، کشمش و خرما استفاده کنید تا قند خون شما تنظیم شود. در بسیاری از مواقع علت احساس سرما در ماه رمضان افت قند و افت فشار خون است که در افرادی که قندهای مصنوعی و شیرینی‌جات بیشتری استفاده می‌کنند و یا فشار خون پایینی دارند، شایع‌تر است.

 مصرف چای و قهوه را کاهش دهید

بسیاری از ما بدون این که متوجه باشیم به خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار عادت کرده‌ایم. اگر قصد دارید در ماه رمضان روزه بگیرید باید از چند ماه قبل از ماه رمضان مصرف کافئین را کاهش دهید تا بدن شما با کنار گذاشتن آن دچار مشکل نشود. می‌توانید میزان مصرف چای و قهوه را به یک تا دو بار در روز کم کنید.

کافئین موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود، از همین رو نوشیدن آن در ماه رمضان آن هم به مقدار زیاد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای سحری و افطار از یک لیوان چای کم رنگ یا تنها یک فنجان کوچک قهوه اسپرسو، قهوه ترک یا هر نوع قهوه دیگری که میل دارید استفاده کنید.

 خوردن هشت لیوان آب را فراموش نکنید

با خوردن آب به راحتی با سردرد روزه‌داری خداحافظی کنید. در اکثر مواقع سردرد روزه‌داران در رمضان با نوشیدن آب برطرف می‌شود. بدن شما در طول روز به هشت لیوان آب نیاز دارد. در صورتی که در سحری و افطار این میزان آب را به بدن نرسانید، بدن با کم آبی مواجه می‌شود.

از همین رو ممکن است در طول روز با علائمی مثل سردرد، خستگی و بی‌حالی مواجه شوید. گاهی اوقات علت سرگیجه در ماه رمضان نیز می‌تواند ناشی از کمبود آب باشد. سعی کنید چند لیوان آب در وعده سحری بنوشید. از افطار تا زمانی که به خواب می‌روید هم چندین لیوان آب بنوشید تا کم آبی بدن جبران شود.

نوشیدن شربت آبلیمو

نوشیدن شربت آبلیموی کم شیرین در وعدۀ سحری یا در فاصله بین افطار تا سحر هم باعث پیشگیری از کم آبی بدن و سردرد ناشی از آن می شود.

شربت شیرۀ انگور

اگر منعی برای روزه داری ندارید، بهتر است برای پیشگیری از سردرد ناشی از کم خونی همراه با وعدۀ سحر و افطار، یک لیوان شربت شیره انگور رقیق شده با آب میل کنید. حواستان باشد گوشت قرمز باید در وعدۀ سحری یا افطاری شما گنجانده شود.

خواب کافی داشته باشید

نیاز به خواب مثل نیاز به غذا یک نیاز اساسی است، لذا در شبانه‌روز باید طوری برنامه‌ریزی کرد که خواب مورد نیاز تأمین شود. به هنگام ماه رمضان غالباً به اجبار تغییراتی در خواب و بیداری اکثر افراد پیدا می‌شود، لذا توصیه می‌شود که ساعات خواب طوری تنظیم شود که فرد دچار کم‌خوابی آزار دهنده یا پرخوابی زیان‌بخش نشود.

کارشناسان برای راه‌های پیشگیری از سردرد در ایام روزه‌داری توصیه می‌کنند روزه‌داران آب و مایعات کافی بنوشند، همچنین مصرف سبزیجات در وعده سحری کمک‌کننده است‌ از سویی روزه‌داران در ماه مبارک رمضان برنامه خود را طوری تنظیم کنند تا خواب و استراحت کافی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا