بهداشت و درمانمامان بابا

حساسیتهای بهاری را با این روشها مهار کن

حساسیت در فصل بهار از مشکلات شایعی است که عده‌ای از افراد به آن مبتلا می‌شوند. حساسیت بهاری با عطسه و آبریزش بینی همراه و برای فرد کمی آزاردهنده است.

مدرسه آنلاین – آلرژی یا حساسیت واکنش تهاجمی است که دستگاه ایمنی بدن برخلاف حالت معمول به هر نوع مادۀ خارجی از جمله مواد غذایی،گردو غبار و گرده‌های گیاهی نشان می‌دهد.

آلرژی و حساسیت بهاری

آلرژی‌های بهاری هم با آمدن فصل بهار، در بین مردم فراگیر می‌شود. واکنش‌های شدید و غیر عادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه می‌یابند.

آلرژی بهاری معمولاً با آبریزش بینی و سوزش چشم همراه است و در برخی موارد همانند سرماخوردگی حالت کرختی ایجاد می‌کند و فرد به عطسه‌های مکرر مبتلا می‌شود.

چه گیاهانی باعث حساسیت فصل بهار میشوند؟

گیاهانی که بیشتر باعث آلرژی می‌شوند شامل موارد زیر است:

درخت توسکا یا رازدار

درخت صنوبر

درخت زبان گنجشک

درخت راش

درخت سرو

چاودار

جو دوسر

چمن باغ

راه‌های پیشگیری از حساسیت بهاری

برای پیشگیری از بروز علائم، بهتر است مواجهه با حساسیت‌زاها را به حداقل برسانیم.

در این جا چند راه ساده را که برای اجتناب از مادۀ حساسیت‌زا کارآمد هستند مرور می‌کنیم:

*در روزهایی که باد می‌وزد، بهتر است در منزل بمانیم. بهترین زمان برای بیرون رفتن بعد از بارش باران است.

*بهتر است چمن‌های منزل را در حد کوتاه نگه داریم.

*لباس‌هایی که بیرون منزل پوشیده‌ایم را بلافاصله بعد از امدن به خانه درآورده و دوش بگیریم تا گرده ها و مواد آلرژن روی پوستمان باقی نماند.

*وقتی بیرون می‌رویم ماسک بزنیم.

*پنجره‌های خانه را بسته نگه داریم.

*مدت زمان کمتری بیرون بمانیم.

*از کنده درختان خشک شده و پوسیده دوری کنیم.

*ملحفه‌های رختخواب را هر هفته شستشو دهیم.

*کفش‌ها را قبل از ورود به منزل دربیاوریم.

*حداقل هفته‌ای یک بار خانه را با جاروی برقی تمیز کنیم.

درمان حساسیت بهاری

تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه

شما می‌توانید در خانه برای سیستم‌های گرمایشی و تهویه‌ای که دارید از فیلترهای با کارایی بالا استفاده کنید. هوای داخل خانه را خشک نگه دارید. همچنین از دستگاه تهویه استفاده کنید.

شستشوی سینوس‌ها

یک ظرف مخصوص شست و شوی بینی و بطری با قابلیت فشار از داروخانه تهیه کنید. بینی خود را با محلول‌های نمکی شستشو دهید. برای تهیه محلول نمک می‌توانید از آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. شستشوی مستقیم باعث خارج شدن آلرژن ها از بینی شما می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کوئرستین ماده‌ای که در سیب، چای سیاه و پیاز وجود دارد می‌تواند آزادسازی هیستامین را مهار کند.

استفاده از ماسک

زمانی که از خانه خارج می‌شوید یا مشغول جاروبرقی در خانه هستید می‌توانید از ماسک استفاده کنید.ماسک از ورود ذرات معلق که در هوا وجود دارند مثل گرده‌های گیاهان که باعث تشدید آلرژی می‌شود جلوگیری کند.

تغذیۀ سالم

یکی از واجبات سلامتی استفاده از تغذیه سالم است. در پژوهش‌های پزشکی مشخص شده که استفاده کردن از غذاهای مفید مثل میوه‌ها، سبزی‌ها و مغزها باعث بهبود علائم آلرژی می‌شوند.

نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

از آنجایی که آلرژی باعث افزایش مخاط در بینی و عقب حلق می‌شود، نوشیدن زیاد مایعات باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این مخاط می‌شود.

سبزیجات

 استفاده از سبزیجاتی مانند سبزی خوردن، پیاز و فلفل با داشتن ماده‌ای به نام کوئرستین که یک مادۀ شیمیایی طبیعی است می‌تواند در کاهش علائم مواد حساسیت‌زا مؤثر باشد.

میوه‌

میوه‌هایی مانند کیوی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج با داشتن مقادیر قابل توجه ویتامین‌ C از بروز واکنش در مقابل هیستامین پیشگیری می‌کند.

ماهی

امگا ۳ موجود در ماهی هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را محدود کند.

عسل

شاید شنیدید که عسل درمان تمام دردها است. این جمله پر بی‌راه نیست چون افرادی که ابتدای فصل را با تغذیه عسل شروع می‌کنند اذعان دارند علائم حساسیت در آن‌ها کاهش یافته است.

چغندر قند

چغندر قند با دارابودن ویتامین‌های A و C و B6 همچنین کوئرستین ، فولات و فیبر در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و سیستم ایمنی قوی کمتر در معرض آسیب موارد حسایت‌زا قرار می‌گیرد.

دمنوش‌های گیاهی

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلاء به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان حساسیت بسیار مؤثر است.

بابونه

یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد حساسیت دارد و برای دل درد، نفخ شکم و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین باعث تعادل در کارکرد کبد و مزاج می‌شود.

چای سبز

نیز به دلیل وجود ویتامین ث در آن باعث تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این باعث تسکین علائم و درمان حساسیت می‌شود و خاصیت آرام بخشی دارد.

دارچین

زردچوبه و بادرنجوبه نیز از جمله گیاهانی هستند که به عنوان مسکن سیسم عصبی بدن عمل می‌کنند و علائم حساسیت را تسکین می‌دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا