علمی هنریکتابخانه

داعیه‌های هنر وارد بازار کتاب شد

مطالعه و کتاب و کتابخوانی یکی از راه‌های موفقیت است و این دنیای مدرن که دنیای سرعت و فضای مجازی است باز هم هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

مدرسه آنلاین – نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می‌شود تا به معرفی کتاب‌های برتر به ویژه تازه‌های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «داعیه‌های هنر» اثر ماکس رافائل در حوزۀ هنر منتشر شده است. این اثر را نشر بان در368 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است: «داعیه های هنر مجموعه‌ای از درس‌گفتارهای ماکس را فائل، نظریه‌پرداز، مورخ و فیلسوف هنر است که در دانشگاه مردم برلین و در داروس ایراد شده و سپس سال ها بعد همراه با تحلیلی نوآورانه از تابلوی گرنیکای پابلو پیکاسو انتشار یافته است. هدف رافائل در این پنج گفتار درازدامن، فشرده و دشوار و تکملۀ مهمش این بود که نظریه‌ای تجربی دربارۀ هنر تدوین کند. غرض او در وهلۀ نخست نظریه و روشی بود که در آغاز و مهم‌تر از هر چیز به داده‌های تجربی خود اثر هنری بپردازد و بدین گونه عوامل بیرونی مانند نظریه‌های اجتماعی و تاریخی نظریۀ شناخت ارزش زیباشناختی نقش غریزه، تخیل و مانند آن را یکسر کنار بگذارد. از این رو گرچه خود را مارکسیستی ثابت قدم می‌شمرد، با تاریخیت مشربی و جامعه‌شناسی‌گرایی زیباشناسی مرسوم مارکسیستی به مخالفت برخاست. اما درست به همین‌سان با آن چه خود آن را پیشین‌انگاری در زیباشناسی و تاریخ هم می‌شمرد سخت مخالفت ورزید به عبارت دیگر، با هر نوع فرمالیسمی که ساختار انتزاعی از پیش اندیشیده‌ای را بر اثر هنری تحمیل می کرد. داعیه‌های هنر با مقدمه‌ای جامع از هربرت رید نظریه‌پرداز و منتقد برجستۀ انگلیسی همراه است که کار رافائل را گامی بس مهم و بنیادی در نظریه روش و فلسفۀ هنر خوانده است.»

ماکس رافائل (27 اوت 1889 – 14 ژوئیه 1952) مورخ هنری آلمانی – آمریکایی بود. بین سال‌های 1924 و 1932 او تاریخ هنر را به طبقه کارگر در Volkhochschule در برلین آموخت. با ظهور نازی‌ها او به پاریس نقل مکان کرد، جایی که به نوشتن خود ادامه داد. پس از اشغال پاریس توسط آلمانی ها در سال 1940، وی به طور موقت در اردوگاه کارآموزی گورس و کمپ دز میلز تحت فشار قرار گرفت. پس از آزادی وی با کمک کوکرز از طریق بارسلونا و لیسبون به ایالات متحده مهاجرت کرد. در نیویورک رافائل در تنگدستی زندگی می کرد تا اینکه یکی از اولین بورسیه هایی را که توسط بنیاد بولینگن اعطا شد دریافت کرد. وی در 14 ژوئیه 1952 در شهر نیویورک درگذشت.

کتاب «داعیه‌های هنر» را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا