بدون دسته بندیچیست؟چیستان

آیا خرما قند دارد؟

خرما برای دیابتی‌ها ضرر دارد؟

 به دلیل شیرینی طبیعی این میوه، تأثیر خرما برای دیابت ممکن است یکی از نگرانی های افراد مبتلا به دیابت باشد. خرما میوه های شیرین و گوشتی درخت خرما است. آنها به طور معمول به عنوان میوه خشک فروخته می شوند و به تنهایی یا بصورت دسر با خرما و سایر غذاها از مورد استفاده قرار می گیرند.

مدرسه آنلاین– از همین رو در این مقاله بررسی شده است که آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت خرما بخورند. همچنین موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته است.

  • نگرانی مصرف خرما برای افراد دیابتی
  • خرما چه تاثیری بر قند خون دارد
  • چه تحقیقاتی انجام شده است
  • GI چیست
  • GL چیست

آیا خرما باعث دیابت می شود ؟

یک دانه خرما شیرینی نسبتاً زیادی دارد کوچک نگهداری می کند. این میوه منبع طبیعی فروکتوز، که نوعی قند موجود در میوه ها است، می باشد. هر دانه خرما خشک (حدود 24 گرم) حاوی 67 کالری و تقریبا 18 گرم کربوهیدرات است. بنابراین مقادیر قند خون برای مدیریت در بین مبتلایان به بیماری دیابت می تواند چالش برانگیز باشد و معمولاً به مبتلایان به این بیماری توصیه می شود که از مصرف کربوهیدرات خودداری کنند. همچنین با توجه به محتوای بالای کربوهیدرات خرما برای افراد دیابتی ممکن است نگرانی هایی را ایجاد کند. با این حال ، هنگامی که در حد متوسط ​​استفاده شود نه تنها مشکلی ندارد، بلکه در صورت ابتلا به دیابت ، خرما می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

یک خرما خشک شده تقریباً 2 گرم فیبر یا 8٪ از مقدار روزانه (DV) را در خود جای داده است. این میزان قابل توجهی است، زیرا فیبر رژیم غذایی بدن شما را با سرعت کمتری جذب می کند که مخصوصاً برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. کربوهیدرات ها آهسته تر هضم می شوند ، احتمال بروز قند خون بعد از خوردن غذا کمتر می شود.

خرما دارای یک ماده مغذی چشمگیر است اما کاملاً شیرین است. با این حال ، آنها پر از فیبر هستند ، که به بدن شما کمک می کند قندهای آن را آهسته تر جذب کند. هنگام خوردن در حد اعتدال ، آنها برای افراد مبتلا به دیابت گزینه ای مطمئن و سالم هستند.

چگونه خرما بر قند خون تأثیر مثبت می گذارد

شاخص قند خون (GI)، شاخصی مابین 0 تا 100 است که یک روش اندازه گیری اثر کربوهیدرات، بر سطح قند خون بدن را اندازه گیری می کند. شاخص قند خالص  به میزان 100 می باشد. مقدار 55 برای GI یا پایین تر در بین کربوهیدرات های پایین قرار دارند، در حالی که آنهایی که دارای GI بالا هستند در رتبه 70 یا بالاتر قرار دارند. کربوهیدراتهای متوسط ​​GI نیز در بین این بازه اندازه گیری می شود. با دستگاه گوارش، میزان کربوهیدرات 56-69 به معنای دسته متوسط می باشد.

شاخص قند خون

یک ماده غذایی با GI پایین باعث نوسانات قابل توجهی در قند خون و انسولین می شود. از طرف دیگر ، یک ماده غذایی با GI بالا به سرعت قند خون را کاهش می دهد. این اغلب می تواند به سقوط قند خون منجر شود، به خصوص در مبتلایان به دیابت ، بدن آنها کنترل این تغییرات را سخت تر می کند. افراد دیابتی معمولاً باید سعی کنند به غذاهایی که دارای GI پایین تر هستند ، بچسبند. این موضوع به آنها کمک می کند سطح قند خون خود را مدیریت کنند. در مبتلایان به دیابت نوع دو ، قند می تواند در جریان خون تجمع یافته و به میزان خطرناک زیادی بالا رود.

نکته :

بالاترین قند خون شما می تواند بعد از خوردن غذا باشد.

خوشبختانه با وجود شیرینی، خرما از GI پایینی برخوردار نیست! این بدان معنی است که، هنگامی که به حد متوسط ​​خورده شوند، برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر هستند. پس خورد خرما برای دیابت هم مشکلی ندارد البته اگر به اندازه مصرف شود. این بدین معنی نیست که خرما برای دیابت مفید است، یا حتی ضرر دارد؛ نکته قابل تامل این است که بعضی از رژیم های غذایی که توسط پزشکان برای دیابت توصیه میشود، خرما را شامل می شود.

تحقیقات انجام شده در مورد خرما و دیابت

GL چیست؟

در یک مطالعه ، معیارهای بهداشتی 1.8 اونس (50 گرم) از 5 انواع معمول خرما مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که خرما ها معمولاً GI کمی دارند ، بین 44 تا 53 ، که بسته به نوع خرما ممکن است کمی متفاوت باشند. در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت اندازه گیری معنی داری در GI خرما مشاهده نشد. یکی دیگر از اقدامات مفید تأثیر یک ماده غذایی بر قند خون ، میزان گلیسمی (GL) است. بر خلاف GI ، GL چقدر از یک ماده غذایی خورده شده و چه میزان کربوهیدرات موجود در آن را به خود اختصاص می دهد. برای محاسبه GL ، GI غذا را به میزان گرم شده از کربوهیدرات ها به مقدار مورد نظر خود ضرب کنید و آن عدد را به 100 تقسیم کنید.

خرما و دیابت

این بدان معناست که 2  عدد خرمای خشک (48 گرم) که حدود 36 گرم کربوهیدرات و GI تقریباً 49 داشته باشد. این GL حدود 18 محاسبه می شود. کربوهیدرات هایی با GL کم بین 1 تا 10 هستند. کربن های GL متوسط ​​بین 11 و 19 هستند. در حالی که کربوهیدراتهای GL بالا در 20 یا بالاتر اندازه می گیرند. این یعنی یک میان وعده که از 2 خرما تشکیل شده است GL متوسط قرار میگیرد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، قصد داشته باشید بیش از 1 یا 2 خرما را به طور همزمان میل نکنید. همچنین خوردن آنها در کنار منبع پروتئین – مانند تعداد کمی آجیل – باعث می شود کربوهیدرات های آن کمی آهسته تر هضم شوند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

پنیر خرما برای دیابت

نان و پنیر یکی از وعده های ثابت ایرانیان برای صبحانه است. اما کربوهیدرات موجود در نان برای افزاد دیابتی مفید نیست. به همین دلیل محققین دانگشاهی در اینجا در مورد جایگزینی خرما به جای نان برای دیابت به نتیجه زیر دست یافتند.

جایگزین کردن کربوهیدرات خرما به جای قسمتی از نان تاثیر بهتری در کاهش قند دو ساعته بعد از غذا در بیماران دیابتی دارد و با مطالعه دقیق و گسترده تر در این مورد می توان با اضافه کردن خرما در رژیم غذایی وضعیت کنترل قندخون را در بیماران دیابتی بهبود بخشید.

خلاصه خرما برای دیابت

حالا می توان به این سوال پاسخ داد که آیا خرما برای دیابت ضرر دارد؟ در این مقاله خواندیم که دو معیار برای دیابتی ها مهم هست.

  • GI
  • GL 

می توان گفت خرما برای دیابت مفید است! چرا که خرما دارای GI پایین است ، به این معنی که خرما برای دیابت مفید است و احتمال ابتلا به قند خون را کم تر می کند و این امر برای افراد دیابتی گزینه ای مطمئن محسوب می شود. علاوه بر این ، خرما دارای GL متوسط ​​است ، به این معنی که خوردن 1 یا 2 میوه خرما در یک لحظه ، انتخاب خوبی برای دیابتی هاست.

کلام خرمافروش

خواص خرما بی نظیر است و مشخصات غذایی چشمگیر و شیرینی طبیعی است. از آنجا که آنها یک منبع طبیعی فروکتوز هستند ، ممکن است نگرانی افراد مبتلا به دیابت باشد. با این حال ، به دلیل داشتن سطح GI متوسط ​​و GL سطح متوسط ​​، آنها برای افراد مبتلا به بیماری دیابت در حد متوسط ​​بی خطر هستند  در به روز رسانی های بعدی مقاله در مورد پودر خرما خشک برای دیابت و دیابت بارداری و خرما صحبت خواهیم کرد. همچنین اسباب خرسندی ماست که از نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما بهره مند شویم.

منبع: خرمافروش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا