بدون دسته بندی

تکنیک سایه زنی چیست؟

تکنیک سایه زنی یک روش تجربیست که به صورت تکرار کلمات بدون وقفه بعد از شنیدن به کار میرود. زمان عکس العمل بین شنیدن یک کلمه و تلفظ کردن اون چیزی بین ۱۵۰میلی ثانیه تا ۲۵۴ میلی ثانیه است, این تاخیر همان فاصله بین هجاهای گفتار است.

مدرسه آنلاین- وقتی از یک نفر خواستند که کلمات رو به این شکل تکرار کنه اون در واقع به شکل خودکار به بررسی نحو و معنا شناسی میپردازد. در طول تمرین سایه زنی طرز سخن گفتن پس از شنیدن تقلید میشودو کلمات بلند تر از چیزی که شنیده میشوند تکرار میشود.

با استفاده از تصیر برداری Functional (نوعی تصویر برداری پزشکی ) دریافتند که سایه زنی ناکلمه ها از طریق یک جریان پشتی که سیستم شنوایی و موتور گفتار رو از یک مسیر در قشر بالایی کرتکس مغز به هم متصل میکند رخ میدهد.

تکنیک سایه زنی اولین بار به عنوان یک روش تحقیقاتی در گروه Leningrad  به رهبری Ludmilla Andreevna Chistovich در اواخر سال ۱۹۵۰ استفاده میشده. موضوع تحقیقاتی این گروه درک گفتار و لکنت زبان بوده است.

 سایه زنی درطراحی چیست و چه کاربردی دارد؟

  • اگر می خواهید نقاشی های شما زیباتر به نظر بیاید و ظاهری سه بعدی را شبیه سازی کند، به نقاشی خود مقیاس و سایه اضافه کنید. سایه زدن به عمق، کنتراست و  هدایت چشم بیننده به نقطه کانونی هنر شما کمک می کند. بعد از اینکه روشی را برای سایه زدن انتخاب کردید، می توانید نقاشی خود را شروع کرده و آن را زنده کنید!
  • سایه زنی در طراحی و نقاشی، فرآیندی برای زیباتر کردن طرح و ایجاد فرم ، فضا و از همه مهمتر – نور در یک نقاشی است. وقتی سایه درست انجام شود، طرح، سه بعدی به نظر می رسد و تصویری جذاب ایجاد کند.
  • تکنیک های استفاده شده برای استفاده از سایه بر روی یک شی کاملاً متنوع است. هر تکنیک بافت و “حس” متفاوتی را برای طراحی ایجاد می کند. محیط نقاشی استفاده شده ممکن است روش سایه اندازی را که در نقاشی اعمال می شود تعیین کند.

تکنیک های سایه زنی در طراحی

1. هچینگ: یکی از روش های سایه زنی در طراحی، هچینگ، است که این نوع، ساخت یک سری خطوط موازی برای شبیه سازی سایه ها در نقاشی شما است.

  •  می توانید خطوط را به یکدیگر نزدیک کنید تا سایه های تیره تری ایجاد کنید یا فاصله خطوط از یکدیگر بیشتر باشد تا منطقه روشن تر به نظر برسد. خطوط جوجه ریزی را با یک ضربه طولانی بکشید تا یکنواخت بماند.
  • خطوط هچ می توانند افقی، عمودی یا زاویه دار باشند.
  • زاویه ها و منحنی های اشیاء  را با اشکال خط خود دنبال کنید تا فرم سه بعدی را شبیه سازی کنید. به عنوان مثال، یک شی گرد را به جای خطوط مستقیم با خطوط منحنی سایه بزنید.

2. Cross-Hatching: برای سایه زدن سریع از خطوط متقاطع استفاده کنید. متقاطع ها با افزودن یک لایه دوم از خطوط که در جهت مخالف قرار دارند، روی علائم دریچه ایجاد می شوند.  به عنوان مثال، ابتدا خطوط افقی موازی ایجاد کرده و سپس خطوط عمودی را روی آنها لایه بندی کنید. این روش سایه زدنی در طراحی به شما امکان می دهد که مناطق را سریعتر از روش هچینگ انجام دهید.

  • خطوط متقاطع را به هم نزدیک کنید تا ناحیه ای سایه دار روی نقاشی شما ایجاد شود یا آنها را از هم دور کنید تا سبک شود.
  • برای ایجاد سایه روشن تر، از مارک های دریایی بدون لایه دوم استفاده کنید.

3.ترکیب: برای ظاهر صاف از ترکیب استفاده کنید. روش ترکیب سایه زدنی به نقاشی شما یک پایان صاف و واقع گرایانه می بخشد و برای انجام صحیح به بیشترین زمان و تکنیک نیاز دارد. با كنار یك مداد گرافیتی نرم سایه بزنید و میزان فشاری را كه به كاغذ وارد می كنید افزایش دهید تا بین مقادیر روشن و تاریك جابجا شود.

  • مدادهای هنری دارای درجه سختی متفاوتی هستند. و با یک عدد برچسب گذاری می شوند. و یا حرف B یا H نشان داده می شود و گرافیت نرم با حرف B برچسب گذاری می شود و با تعداد بالاتر نرم می شود. گرافیت سخت با حرف H برچسب گذاری شده است و هرچه عدد بالاتر برود، استفاده از آن برای انتقال صاف دشوارتر است.
  • یک مداد استاندارد شماره 2 دارای سختی HB است که محیطی بین گرافیت سخت و نرم است.قبل از پریدن برای سایه انداختن نقاشی ، روی سایه های ساده چند ضلعی مانند مکعب ها و کره ها سایه زدن را تمرین کنید.

4. رندر: استفاده از پاک کن برای ایجاد مقدار سایه ی سبک تر، این روش معمولاً همراه با روش ترکیب استفاده می شود.

5.Stippling: برای داشتن یک ظاهر سبک، با مدل کار کنید.روش استیپلینگروشی از انواع سایه زنی در نقاشی می باشد که، یک فرآیند طولانی مدت است که باید مداد خود را از کاغذ بالا و پایین کنید تا یک سری نقاط روی نقاشی خود ایجاد کنید. با نزدیک نگه داشتن نقاط به یکدیگر ، منطقه ای از نقاشی خود را تیره تر کنید.

  • استفاده از نقاط کوچک بی شمار برای ایجاد مقادیر تیره تر سایه زنی در یک نقاشی.
  • به جای نقاط ، خطوط کوتاه را ایجاد کنید که با هم تداخل دارند و سایه ها را به سبک امپرسیونیستی بیشتر می کنید.
  • استیپلینگ برای سایه زدن با نشانگر ضخیم تر عالی است.

تنظیم نور برای ایجاد سایه در نقاشی و رعایت نکات مربوط به آن

1.جهت منبع نور خود را تعیین کنید

منبع نور شما تعیین می کند که تاریک ترین سایه ها و روشن ترین برجستگی ها در نقاشی شما کجا ظاهر می شوند. سایه ها در سمت مخالف منبع نور شما قرار می گیرند در حالی که هایلایت در جایی که منبع نور شما نشان می دهد ظاهر می شوند.

  • از زندگی واقعی یا یک عکس کار کنید تا بفهمید نور چگونه بر شیئی که می کشید تأثیر می گذارد. اگر می توانید با زاویه سایه های مختلف بازی کنید ، چراغ ها را حرکت دهید.
  • افرادی که به نقاشی شما نگاه می کنند به سبک ترین قسمتهای نقاشی کشیده می شوند. منطقه ای را که می خواهید بینندگان بر روی آن تمرکز کنند مشخص کنید و آن را به روشن ترین منطقه تبدیل کنید.

2.روی کاغذ جداگانه ای مقیاس مقداری از نور تا تاریکی ایجاد کنید

یک مستطیل بلند رسم کرده و با خطوط به 10 قطعه مساوی جدا کنید. مربع را در یک طرف مستطیل با تاریک ترین مقدار خود سایه بزنید. شروع به افزودن مقدار به مربع مجاور کنید، بنابراین سبک تر از تاریک ترین مقدار است. روی هر مربع کار کنید، آنها را به تدریج سبک تر کنید، تا زمانی که به انتهای دیگر مستطیل برسید. مربع آخر را خالی بگذارید تا درخشان ترین مقدار باشد.

  • فقط مقادیر خود را در مقیاس خود در سایه زدن در نقاشی خود استفاده کنید.
  • از همان نوع کاغذی که نقاشی شما روی آن است استفاده کنید. کاغذهای مختلف بافت های مختلفی دارند و بر ظاهر سایه ها تأثیر می گذارند.
  • هدف داشتن انتقال های روان بین هر یک از مربع ها به جای داشتن تغییرات شدید در ارزش است. مربع کنار روشن ترین سایه شما نباید خیلی تاریک باشد.

3.تأثیر میزان فشار در سایه پردازی در نقاشی

فشار خود را با مداد خود اعمال کنید تا یک لایه پایه از سایه ایجاد شود. برای ایجاد سایه میانی از یک مداد نرم مانند سختی 4B استفاده کنید. بازو را به جای مچ دست خود به عقب و جلو ببرید تا دامنه حرکتی صاف را حفظ کند.

  • با مداد خود خیلی فشار ندهید زیرا بعداً پاک کردن علائم شما مشکل تر می شود.

4.مناطقی را که از منبع نور دور هستند تاریک کنید

کمی بیشتر با مداد فشار دهید تا مقادیر تیره تری در سمت مخالف منبع نور ایجاد شود. لایه هایی از سایه زنی در نقاشی را ایجاد کنید و به سمت تاریک ترین قسمت نقاشی کار کنید.

  • تاریکترین سایه شما سایه اصلی نامیده می شود. اشکال گرد سایه هایی را در طرف مقابل منبع نور منعکس می کند. این سایه ها از سایه اصلی روشن تر اما از هایلایت ها تیره تر هستند. سایه تاریک شما سایه اصلی نامیده می شود.
  • اشکال گرد سایه هایی را در طرف مقابل منبع نور منعکس می کند. این سایه ها از سایه اصلی سبک ترند اما از هایلایت ها تیره ترند.

5.مناطقی را که برجسته روشن هستند پاک کنید.

نواحی نزدیک به منبع نور، روشن ترین قسمت نقاشی های شما خواهند بود. به آرامی با پاک کن خود کار کنید تا نواحی را به صورت لایه لایه روشن کنید. تا یک انتقال آرام از نور به تاریکی ایجاد شود

  • مداد سفید یا پاستل را اضافه کنید تا نواحی سفید رنگی ایجاد شود. این را کم استفاده کنید تا خیلی طاقت فرسا نباشد.
  • برخی از مواد نور را به روش های مختلف منعکس می کنند. اشیا with با اتمام فلزی برجسته روشن تر خواهند بود در حالی که اشیا with با روکش مات کسل کننده به نظر می رسند.

بهترین پیشنهاد برای یادگیری سایه زنی در نقاشی

بهترین توصیه برای یادگیری سایه زدن این است که چندین مداد را آزمایش کنید و روش های مختلف را جستجو کنید. بکار بردن طیف وسیعی از تکنیک های سایه زدن و سایه زدن را با هدف انجام دهید و نقاشی را ترسیم کنید. و با استفاده از ابزار مناسب و استفاده درست و تمرین مداوم مهارت فنی خود را در سایه زنی افزایش دهید.

1.از کدام مداد ها برای سایه زنی استفاده کنم: پیشنهاد می کنیم، چند مداد جامد در دست داشته باشید که بتوانید با آگاهی کامل از نتایج حاصل از آنها در کار خود استفاده کنید. هنگام کار با مدادهای مختلف در مقیاس HB و میزان نوک تیز یا کدر بودن آن تفاوت محسوسی وجود دارد. آزمایش کنید و ببینید که بعضی از آنها چگونه بافت تیره تولید می کنند در حالی که برخی دیگر صافی متوسط ​​را ایجاد می کنند.

2.استفاده از انواع مختلف سایه زنی در طراحی: هر هنرمندی روش سایه زنی را پیدا می کند که برای آنها بهترین نتیجه را دارد و با آزمایش همه ی روش ها، به این نتیجه می رسد کدام روش بهترین نتیجه را می دهد. هر روش نتیجه مشخصی را ایجاد می کند و بسته به نوع هنری که می خواهید ایجاد کنید، می توانید مناسب ترین روش را انتخاب کنید.

منبع: ویکی تابناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا