چیست؟چیستان

ویروس ابولا چیست؟

ویروس ابولا یکی از ۶ گونه ویروس شناخته‌شده متعلق به سرده ابولاویروس است. چهار گونه از ابولاویروس‌ها، در انسان و سایر پستانداران، ایجاد تب‌های خونریزی دهنده خطرناک و معمولا کشنده موسوم به بیماری ویروسی ابولا می‌کنند.

مدرسه آنلاین- ابولا به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است. محققان بر این باور هستند که مخزن طبیعی ابولاویروس‌ها، خفاش‌ها و به‌ویژه خفاش‌های میوه‌خوار هستند. شیوع و گسترش ویروس ابولا بین انسان‌ها و بین خفاش‌ها و انسان، از طریق مایعات بدن انجام می‌شود.

 علائم ویروس ابولا

دوره نهفتگی، که فاصله زمانی آلودگی به ویروس تا شروع علائم است، ۲ تا ۲۱ روز است. فرد آلوده به ابولا تا زمان بروز علائم قادر به انتقال بیماری نیست. علائم EVD ممکن است ناگهانی باشد و شامل تب، خستگی، درد عضلانی، سردرد، گلو درد است؛ و با استفراغ، اسهال، بثورات جلدی، علائم اختلال در عملکرد کلیه و کبد و در برخی موارد، خونریزی داخلی و خارجی ادامه می یابد.

درمان ابولا

اگر این درمان در مراحل اولیه انجام بگیرد شانس زنده ماندن بیمار بهتر می شود. این درمان شامل:

-فراهم کردن آب و الکترولیتها از طریق تزریق داخل وریدی

-اکسیژن درمانی برای حفظ اکسیژن

-تنظیم و کنترل فشار خون برای کاهش تهوع و اسهال و کنترل تب و درد

-درمان سایر عفونتها در صورت وجود

در حال حاضر هیچ داروی اختصاصی مورد تائید سازمان غذا و دارو برای درمان بیماری ابولا وجود ندارد. در سال 2018 در ایالات کنگو، 4 داروی تحت بررسی وجود داشت که برای درمان بیماران در دسترس بودند. دو تا از این داروها رژنرون نامیده میشدند (Regeneron/REGN-EB3) و Mab114. این دو دارو هنوز هم روی بیماران مبتلا به ابولا استفاده می شوند. مکانیسم داروهایی که اکنون توسط FDA در حال توسعه هستند بر اساس ایجاد توقف در کپی برداری ژنوم ویروس توسط خود ویروس می باشد.

 واکسن ویروس ابولا

در کارآزمایی بزرگی که در سال ۲۰۱۵ در گینه انجام شد، یک واکسن آزمایشگاهی ابولا حفاظت بسیاری در برابر EVD فراهم کرد. این واکسن که با نام rVSV-ZEBOV شناخته می شد، در کارآزمایی شامل ۱۱ ۸۴۱ نفر مورد مطالعه قرار گرفت. از بین ۵۸۳۷ نفری که واکسن دریافت کردند، تا ۱۰ روز یا بیشتر پس از واکسیناسیون، هیچ موردی از ابتلا به ابولا ثبت نشد. در مقابل، ۲۳ نفر از افرادی که واکسن دریافت نکردند، ۱۰ روز یا بیشتر پس از واکسیناسیون، به ابولا مبتلا شدند.

واکسن rVSV-ZEBOV در همه گیری اخیر ابولا در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در جمهوری دموکراتیک کنگو استفاده می شود. زنان باردار و شیرده باید با همان شرایطی که برای سایر افراد وجود دارد، به واکسن دسترسی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا