تکنولوژی

سهم ناچیز انرژی های تجدیدپذیر در تأمین برق ایران

منبع اصلی تولید برق ایران در همه سال و دهه های  گذشته انرژی های تجدیدناپذیر و نیروگاه های حرارتی بوده است؛ منابعی که جدا از محدود بودن همچنین خسارت های بسیار زیادی به محیط زیست وارد می کنند و لازم است در مورد بهره برداری از آنها تجدیدنظر اساسی شود.

مدرسه آنلاین- با اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه جهان در حال حاضر برای تأمین انرژی برق تأکید بسیار زیادی بر روی منابع تجدیدپذیر دارند و بخش زیادی از انرژی برق خود را از این محل تأمین می کنند، اما بنا به دلایل متعدد وضعیت این اقدام مهم در ایران چندان رضایت بخش نیست.

بررسی ها نشان می دهد در ایران و در حال حاضر تنها یک (1) درصد از انرژی برق کشور از محل انرژی های تجدیدپذیر تأمین می شود و در نقطه مقابل بیش از 90 درصد انرژی برق کشور را منابع تجدیدناپذیر تأمین می کنند.

وضعیتی به شدت غیرقابل قبول که پیامدهای زیست محیطی مثل آلودگی هوا تنها یکی از آسیب های نگران کننده آن است.

در چنین شرایطی و با توجه به محدودیت هایی که پیرامون تأمین انرژی برق از محل منابع تجدیدناپذیر وجود دارد، این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که در ایران نیز به سمت تولید انرژی برق از محل انرژی های تجدیدپذیر برویم و تولید برق از طریق نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی را به صورت جدی در دستور کار قرار بدهیم.

رسالتی بسیار مهم و حیاتی که تا پیش از این و به واسطه محدودیت های متعدد مثل محدودیت های مالی امکان پیگیری جدی آن وجود نداشت ولی با اجرایی شدن آئین نامه جدیدِ تعرفه برق که در روزهای آغازین دی ماه سال جاری به تصویب هئیت وزیران رسید، این انتظار وجود دارد که به صورت جدی در دستور کار مسولان قرار بگیرد.

انتظار برای پیگیری جدی تأمین برق از محل انرژی های تجدیدپذیر از آن جهت وجود دارد که می دانیم به واسطه آئین نامه جدید تعرفه برق، ضمن استثناء کردن مشترکینی که الگوی مصرف برق خود را رعایت می کنند، همچنین قرار است یارانه انرژی آن دسته از مشترکان پرمصرفی که بیش از الگو برق مصرف می کنند، قطع شود؛ اتفاقی که نه تنها می تواند به کاهش مصرف برق و پایداری جریان آن کمک کند، همچنین می تواند منابع مالی لازم برای تأمین انرژی برق از محل انرژی های تجدیدپذیر را فراهم کند.

این یعنی وزارت نیرو پس از اجرایی شدن آئین نامه جدید و به واسطه افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف قادر خواهد بود نرخ تضمینی خرید برق از شرکت های خصوصی که وارد چرخه تولید انرژی برق تجدیدپذیر می شوند را تا هر کیلووات 800 تومان تضمین کند.

اتفاقی که جذابیت بسیار زیادی برای بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی برق تجدیدپذیر ایجاد خواهد کرد. به ویژه به این دلیل که تولید انرژی از این محل تنها نیازمند سرمایه اولیه است و پس از آن هزینه چندانی برای تولید کننده در بر ندارد.

مستند به موارد فوق پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد افزایش زیرساخت ها برای تولید انرژی برق تجدیدپذیر در کشور باشیم و شرایط به گونه ای پیش برود که کشور ایران نیز همسو با بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از برق خود را از طریق انرژی های پاک تأمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا