علمی هنریکتابخانه

کتاب «تاریخ ملک‌آرا» از به قدرت رسیدن قاجار می گوید

«تاریخ ملک‌آرا» (چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها) نوشته میرزاعلی قلی چلاوی (اقبال) منتشر شد.

مدرسه آنلاین_ معرفی کتاب

این کتاب با تصحیح جمشید قائمی و رامین یلفانی و با همکاری شقایق فتحعلی‌زاده و رقیه آقابالازاده در ۵۰۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار تومان در انتشارات ندای تاریخ عرضه شده است.

در مقدمه مصححان این کتاب آمده است: کتاب حاضر مربوط به مقطعی حساس و مهم از تاریخ ایران است، یعنی وقایع از اواخر دوران صفوی تا سال ۱۲۰۹ق در آن به رشته تحریر کشیده شده است. این کتاب موسوم به «تاریخ ملک‌آرا» است و علت نام‌گذاری را مؤلف آن «میرزا علی‌قلی بن محمد چلاوی» متخلص به «اقبال» به افتخار «محمدقلی میرزا ملک‌آرا» پسر سوم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم مازندران اعلام کرده و به دستور او آن را تصنیف کرده است.

«اقبال چلاوی» در فهرست این کتاب چنین می‌نویسد، که مبنا را بر دو مجلد نهاده بود. در مجلد اول به بیان انساب اتراک و به‌خصوص ایل قاجار و وقایع دوران اجداد فتحعلی‌شاه تا پایان زمامداری آقامحمدخان و در مجلد ثانی به شرح وقایع دوران فتحعلی شاه پرداخته شده است؛ اما وجود مجلد دوم تا این زمان بر ما معلوم نیست و اصلاً دانسته نیست که تحریر شده باشد، مجلد اول نیز در هنگام توضیح وقایع سال ۱۲۰۹ق و لشکرکشی اول آقامحمدخان به قراباغ، به ناگهان متوقف شده و حتی به قضیه تفاهم او با ابراهیم خلیل خان جوانشیر هم اشاره نشده است.

منبع: ایسنا

کتاب را می توانید از اینجا تهیه کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا