تغذیهمامان بابا

طرز تهیه شیرینی آسان و بدون فر

نزدیک عید، خانم‌های با سلیقه و هنرمند به فکر درست کردن شیرینی‌های مختلف می‌افتند. پخت شیرینی در منزل علاوه بر اینکه هنر و سلیقۀ کدبانوها را نشان می‌دهد، از نظر هزینه نیز به‌صرفه است.

مدرسه آنلاین– پخت شیرینی‌های خانگی به نوعی سرگرمی و تفریح محسوب می‌شود و لذت‌بخش است. عطر شیرینی که در منزل می‌پیچد با خودش سرزندگی می‌آورد و اگر دم‌دم‌های عید باشد این شور را بیشتر هم می‌کند. شیرینی‌های خانگی به همان خوشمزگی شیرینی‌های قنادی است با این تفاوت که ظاهرش را خودتان با سلیقه و هنر خودتان می‌توانید طراحی کنید.

امروز طرز تهیۀ یک نوع شیرینی آسان و بدون فر را برای آموزش در نظر گرفته‌ایم. این شیرینی خیلی ترد است و در دهان آب می‌شود. به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید.

مواد لازم:

تخم‌مرغ: یک عدد

شکر: نصف لیوان

روغن: یک سوم لیوان

وانیل: نصف قاشق چایخوری

پودر هل: نصف قاشق چایخوری

آرد قنادی: یک و نیم لیوان

بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه:

تخم‌مرغ را با وانیل، پودر هل و شکر با همزن می‌زنیم تا کشدار و کرم‌رنگ شود. بعد روغن مایع را اضافه می‌کنیم. سپس آرد و بکینگ‌پودر را اضافه کرده و روی مواد الک می‌کنیم. اول با قاشق یا لیسک مخلوط می‌کنیم تا حالت خمیری پیدا کند. بعد با دست چرب‌شده، با نوک انگشت‌ها کمی ورز می‌دهیم تا آماده شود و یک خمیر نرم و نچسب به دست بیاید. این خمیر احتیاجی به استراحت ندارد.

برای اینکه شیرینی‌ها دو رنگ باشد، خمیر را داخل دو ظرف جدا بگذارید. به یکی کمی رنگ خوراکی یا زعفران اضافه کنید. کمی ورز بدهید تا رنگ بگیرد. حالا خمیر را بین دو کیسه‌فریزر قرار می‌دهیم، با وردنه به قطر نیم‌سانت پهن می‌کنیم و بعد با دست شکل می‌دهیم با قالب‌های شرینی آن را برش می‌زنیم. 

شیرینی‌ها را با فاصله داخل تابه‌ای که کاغذ روغنی پهن کرده‌ایم، می‌چینیم. روی خمیر رنگی نیز همین مراحل را تکرار می‌کنیم. قبل از پختن شیرینی‌ها شعله پخش‌کن را گرم می‌کنیم و حتماً دم‌کنی می‌گذاریم. 20 دقیقه با شعلۀ خیلی کم اجازه می‌دهیم شیرینی‌ها بپزد. وقتی زیرشان طلایی شد و رویشان نرم بود یعنی آماده است. روی شیرینی‌ها را با شکلات آب شده، پودر نارگیل و پسته و … تزیین می‌کنیم. این شیرینی‌ها را تا تازه‌ است می‌توان داخل یخچال فریزیر گذاشت تا تازه بماند و  هر موقعی خواستیم خارج کنیم و نوش جان کنیم.  

نکات:

پیمانه، لیوان دسته‌دار فرانسوی است. به خمیر این شیرینی می‌توانید به دلخواه، زعفران، پودر کاکائو یا رنگ خوراکی اضافه کنید و شیرینی‌های متنوع درست کنید.

می‌توانید با دست به آنها شکل بدهید یا از قالب استفاده کنید.

آرد را سه بار الک کنید تا شیرینی بافت خوبی داشته باشد. 

*میزان آبی که آرد می‌برد، بستگی به نوع آرد دارد و متفاوت است. می‌توانید بسته به نوع آردتان یکی دو قاشق آب را کم یا زیاد کنید. اما توجه داشته باشید آرد زیاد باعث سنگین شدن و سفتی شیرینی می‌شود.

*خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن بیفتد زیرا باعث خشکی شیرینی می‌شود. 

*اگر تابۀ معمولی استفاده می‌کنیدحتماً دم‌کنی بگذارید اگر تابه‌تان دو طرفه است واشر درش را خارج کنید تا شیرینی‌ها خیس و خمیر نشود. 

*کاغذ روغنی و شعله‌پحش‌کن لازم است.

*مدت زمان پخت ۲۰ دقیقه است. وقتی زیر شیرینی طلایی شد یعنی آماده است. اگر بیشتر بماند خشک و سفت می‌شود. 

*اگر از فر استفاده می‌کنید با دمای ۱۶۰ به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.

*تا یک ماه داخل ظرف دربسته، داخل یخچال می‌توانید این شیرینی را نگهداری کنید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا