بهداشت و درمانمامان بابا

درمان شپش سر کودکان و نوجوانان

درمان شپش سر کودکان و نوجوانان چگونه است؟ شپش سر یک مشکل رایج بین کودکان و نوجوانان است. این مشکل مسری است و از آنجا که کودکان و نوجوانان مدرسه می‌روند و با هم تماس بیشتری دارند به سرعت بین آنها منتقل می‌شود.

مدرسه آنلاین_ شپش سر یکی از مشکلات رایج بین دانش‌آموزان است و کودکانی است که به مهد کودک می‌روند. این مشکل گرچه خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد اما به دلیل خارش در فرق سر یک مشکل مزاحم و پردردسر است.

شپش سر چیست؟

شپش‌های سر حشرات ریزی هستند که روی پوست سر تخم می گذارند و همانجا هم زندگی می کنند. آنها از خون تغذیه می‌کنند و حدود ۲۸ روز زنده می‌مانند. داشتن شپش سر به معنای عدم رعایت بهداشت و یا تمیز نبودن نیست، بلکه این مشکل مسری است و به راحتی منتقل می‌شود. شپش به دلیل اینکه در موی سر ظاهر می‌شود و مو هم در زیبایی تأثیر دارد، با بروز آن در فرزندان، والدین فوراً نگران می‌شوند و در ابتدا برای درمان موهای فرزند خود را کوتاه می‌کنند که درمان را راحت‌تر هم می‌کند.

راه‌های انتقال شپش سر

شپش سر با تماس مستقیم مو به مو یا با استفادۀ مشترک از کلاه، شانه، برس مو وهدفون منتقل می‌شود.

نشانه‌های بیماری شپش سر در کودکان و نوجوانان

خارش سر از علایم مبتلا شدن به شپش است، البته ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا خارش ایجاد شود.
گرچه شپش ها بسیار ریز هستند، اما می‌توان آنها را مشاهده کرد. در اکثر مواقع، شپش سر در کودکان ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

*احساس قلقلک و خارش پوست سر

*احساس حرکت چیزی روی موها

*خارش ناشی از واکنش آلرژیک به رشک‌ها در موها، پشت سر و گوش‌ها

*زخم‌ها یا خراش‌هایی روی سر به علت خاراندن

*مشکل در خوابیدن به علت فعال‌تر شدن شپش‌ها در تاریکی

*زیادشدن شوره سر که در واقع شپش هستند.

* برجستگی‌های قرمزرنگ روی پوست سر، گردن و شانه

درمان شپش سر در کودکان

کودکان و نوجوانانی که مبتلا به شپش سر هستند باید سریعا تحت درمان قرار بگیرند، تا جلوی انتقال شپش به دیگران گرفته شود.

سه راه برای درمان شپش سر در کودکان و نوجوانان وجود دارد:

*دارو درمانی

*برداشتن شپش ها با استفاده از دست

*درمان شپش سر به شیوۀ خانگی

دارو درمانی

پزشکان اغلب برای از بین بردن شپش سر اغلب از داروی ضدشپش مبتنی بر پیرترین یا داروی مبتنی بر پرمترین استفاده می‌شود، اما در ایران درمان شپش فقط با ترکیب پرمترین است که محدود می‌شود که بدون نسخه هم در بیشتر داروخانه‌ها پیدا می‌شود.
شامپوها، کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوصی هم در بازار وجود دارد که شپش ها را از بین می برد. در برخی نواحی، شپش نسبت به درمان دارویی و شامپوها مقاومت نشان می‌دهد و این بدان معناست که دیگر تاثیری بر روی نابودی شپش ها نخواهند داشت. در چنین مواردی، مشورت با پزشک می تواند به درمان موثرتر کمک کند، چرا که قطعا شامپو یا داروی مناسب‌تری تجویز می شود و عمدتاً مصرف داروهای خوراکی برای شپش‌های بسیار مقاوم در نظر گرفته خواهد شد. آن چه در مصرف داروها اهمیت دارد این است که دستورالعمل ها به دقت رعایت و انجام شود.

برداشتن شپش ها با دست

جهت انجام این کار، هر سه تا چهار روز یک بار و به مدت سه هفته، از شانه‌ای ظریف بر روی موهای خیس و نرم شده استفاده کنید تا بتوانید شپش‌های زنده را ببینید. توجه داشته باشید که نرم کننده باید به مدت پانزده دقیقه روی پوست سر باقی بماند. خیس کردن موها به طور موقت جلوی حرکت شپش ها را می گیرد و استفاده از نرم کننده باعث می شود راحت تر بتوانید موهای کودک خود را شانه بزنید.

درمان خانگی

برخی از افراد درمان های خانگی مانند سس مایونز، وازلین، روغن زیتون، سرکه یا مارگارین را پیشنهاد می کنند. اگرچه این محصولات ممکن است نفس کشیدن شپش را سخت کند، اما احتمالاً آنها را از بین نخواهد برد.
از آنجا که پیشگیری مهم‌تر از درمان است به کودک خود بیاموزید که از تماس نزدیک سر خود به سر دوستان و همکلاسی‌هایش خودداری کند و از شانه، برس مو، کلاه پشمی زمستانی، کلاه یا لوازم جانبی مو به صورت مشترک با کسی استفاده نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا