تربیتیمامان بابا

بحران هویتی از مهم ترین چالش های دختران نوجوان است

یکی از چالش های مهم هویتی در دختران نوجوان، مشکلات هویتی است. اگر این بحران به خوبی کنترل و حل نشود ، تاثیرات بسیار مخربی بر فرد گذاشته می شود و ممکن است هویتی که فرد از خود می سازذ غلط و اشتباه باشد.

مدرسه آنلاین- تعارضات نسلی دختران با نسل قدیم خود، نگاه و خواسته آنها از جوانی و آینده خود، نقش ازدواج و مادری و تصویری که از سبک زندگی دختران در ایران به عنوان یک جامعه اسلامی تصویر شده، بخشی از چالش‌ها و دغدغه‌های امروز دختران است.

علت شکل گیری بحران هویت 

از علل شکل گیری بحران هویت در این سن می توان به تغییر ناگهانی محیط، تغییر سطح هورمون ها، استرس، کاهش اعتماد به نفس در این زمان، عدم ورود به دنیا بزرگسالی (در این دوران ، نوجوانان به طور کامل از کودکی خارج می شوند اما به دنیای بزرگسالی نیز وارد نمی شوند) را نام برد.

کمابیش تمامی نوجوانان در این دوران بحران هویت را تجربه می کنند. اگر بحران هویت در مسیر درستی هدایت نشده و پایان نپذیرد ، تاثیرات بسیار مخربی بر فرد گذاشته می شود و ممکن است هویتی که فرد از خود می سازذ غلط و اشتباه باشد.

نقش خانواده 

دختران نوجوان در این سنین سوالات بسیاری در رابطه با شخصیت و ماهیت خود دارند. اگر خانواده نتواند این چالش را با موفقیت پشت‌سر بگذارد می‌توان گفت که دختر نوجوان در زمان ورود به جامعه دچار تزلزل شخصیت شدیدی خواهد شد. اگر نوجوان سوالات بسیاری دارد این می‌تواند نشان‌دهنده سلامت روح و روان فرد باشد. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عصبی بودن، نداشتن آرامش روحی و روانی و … نمی‌توانند با این مشکلات به درستی کنار بیایند. همین عامل می‌تواند باعث سرخوردگی نوجوان باشد.

راهکارها

در ادامه چند راهکار پیشنهاد می شود:

خانه آرام

– اولین و مهمترین پایگاه و تکیه گاه برای دختر نوجوانتان باید خانه ای باشد که در آن زندگی می کند. سعی کنید محیط خانه را آرام نگاه دارید. محیط پرتنش و پر از دعوای خانوادگی او را از خانه و والدین فراری خواهد داد.

فضای مجازی

تلفن همراه اصلی ترین وسیله انحرافی برای دانش آموزان دختر است. چرا که فضای مجازی با نشر اخبار غلط مشکلات هویتی را در دانش آموزان دختر ایجاد می کند.

الگوبرداری دانش آموزان دختر از فضای مجازی مشکل بزرگی است که اگر این روند پیش برود، اتفاقات خوبی رقم نخواهد خورد. شاید اگر ما آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی را به دانش آموزان دختر نشان دهیم، روند رشد انحرافی دانش آموزان دختر کمتر شود.

بیان انتظارات

گاهی خیلی از مشکلات بین شما و او به این خاطر اتفاق می افتد که به روشنی و وضوح با او صحبت نمی کنید. بهتر است خواسته هایتان را در مورد رابطه با دوستان و همکلاسی ها، زمان برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها و استفاده از اینترنت، موبایل و … مشخص کنید و به روشنی با ذکر دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را توضیح دهید.

ارزش قائل شدن

از او مشورت بخواهید. زمانی که اظهارنظر می کند، مکث توأم با تفکر داشته باشید تا به باارزش بودن زمینه های ذهنی خودش فکر کند. حتی از او راهنمایی بخواهید. مسائلی را مطرح کنید و طوری نشان دهید که شما مشتاقانه منتظر راهنمایی ها و ایده های خلاقانه او هستید.

صحبت کردن

یکی از بزرگترین وظایف مادران در این زمان آگاهی دادن و صحبت کردن با دخترشان در مورد تغییرات جسمی او است.

هم چنین سعی کنید این اشتباهات را انجام ندهید:

1-تحقیر و مقایسه ممنوع

حواستان باشد بزرگترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور می کند، تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است. او را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران و شکست هایش را بر سرش نکوبید. دختران را همانطور که هست بپذیرید و از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشید.

مطمئن باشید او نیز استعدادها و توانایی های خودش را دارد. در پیدا کردن استعدادهایش و رفع نقاط ضعفش به او کمک کنید.

2-  تمام کارها را شما انجام ندهید

به او مسئولیت هایی را واگذار کنید. نباید همه کارهایش را شما انجام دهید. اینکه اجازه نمی دهید دست به سیاه و سفید بزند، همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام می دهید، شما را تبدیل به یک مادر خوب نمی کند، بلکه باعث می شود دخترتان به یک فرد مسئولیت گریز تبدیل شود. به او وظایفی را محول کنید و اجازه دهید مسئولیت کار و عواقب خوب و بدش کاملا به عهده خودش باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا