چیست؟چیستان

بیمه دانش آموزی چه فایده هایی دارد؟

بیمه موضوع مهمی است که نه تنها بزرگسالان بلکه دانش آموزان نیز می توانند تحت پوشش آن قرار بگیرند. در بیمه دانش آموزی حق بیمه از خود دانش آموزان دریافت می شود.

مدرسه آنلاین- بیمه دانش آموزان، بیمه ای اجباری برای همه دانش آموزان است که مدیران مدرسه باید نسبت به آن اقدام کنند. در این بیمه دانش آموزان در صورت بروز هرگونه حادثه ای، می توانند از مزایای بیمه خود استفاده کنند .

بیمه دانش آموزی قراردادی بین آموزش و پرورش و شرکت بیمه‌گر است تا خسارت‌های وارد شده به دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش در سال تحصیلی پوشش داده شود. البته شرکت بیمه‌گر اصلی، بیمه معلم است. بر اساس این قرارداد، تمامی دانش آموزان، کارکنان و خانواده‌های تحت تکفلشان در سه بخش حوادث، درمان مازاد بر سهم بیمه پایه و طرح جامع مسئولیت بیمه شدگان و اردوهای راهیان نور تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

فایده بیمه دانش آموزی

طبق این بیمه انواع حوادثی را که ممکن است در شبانه روز در داخل یا خارج از مدرسه برای دانش آموز پیش آید. طبق قرارداد بیمه هزینه های ناشی از آن را پرداخت می کند.

اجباری بودن 

بیمه دانش آموزی از سال ۱۳۶۱ اجباری شد. از همان سال، تمامی مدیران مدارس موظف بودند تا مبلغی به ازای بیمه کردن دانش آموزان دریافت کنند. دریافت این مبلغ و بیمه شدن دانش آموزان اجباری است و تمامی والدین باید مبلغی را بپردازند. در واقع طبق ماده ۵۸ قانون شورای عالی آموزش و پرورش، بیمه شدن محصیل به یک قانون اجباری درآمده و مدیران مدارس باید در ابتدای سال تحصیلی اقدام به بیمه کردن دانش آموزان کنند و به آن‌ها و خانواده‌هایشان در خصوص چگونگی استفاده اطلاعات کامل دهند.

یکی از دلایل اصلی اجباری بودن بیمه دانش آموزان، کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت در پوشش هزینه‌های درمانی فرزندان آن‌ها در هنگام تحصیل است. فقط در هنگام ثبت‌نام والدین باید هزینه بسیار کمی را به مدیر مدرسه بپردازند. مقدار این هزینه هر سال از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

پوشش حوادث

پوشش بیمه دانش آموزی محدود به حوادث داخل مدرسه نیست. این بیمه ۱۲ ماه اعتبار دارد و حوادث و اتفاقات پیش آمده در داخل تا خارج از مدرسه را پوشش می‌دهد. در واقع، در هر ساعت از شبانه‌روز اگر اتفاقی برای دانش آموز بیفتد، والدین و کارکنان می‌توانند از این بیمه برای جبران خسارت‌های استفاده کنند. به عبارتی دیگر، استفاده از بیمه به حضور داشتن یا نداشتن دانش آموز در مدرسه ارتباطی ندارد.

مواردی که بیمه حوادث دانش آموزی پوشش می دهد

شرکت بیمه‌گر متعهد می‌شود تا غرامت‌های زیر را تا سقف مشخص شده در برابر حوادث به دانش آموزان و کارکنان پرداخت کند:

– جبران غرامت نقص عضو دائم و جزیی ناشی از حادثه.

– جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز و مدت قرارداد.

– هزینه درمان سرپایی و بیمارستانی ناشی از هر حادثه.

– هزینه خرید و پیوند کلیه.

– جبران هزینه کاشت حلزون برای ۵۰ نفر در کل کشور.

– کمک هزینه خرید ۴۰۰ دستگاه ویلچر به صورت متمرکز در کل کشور .

– هزینه‌های مربوط به عمل جراحی ناشی از بیماری و بستری در بیمارستان به جز هزینه عمل لوزه و سایر استثنائات نوشته شده در بیمه‌نامه.

– جبران ۵۰۰ کمک هزینه خرید سمعک به صورت متمرکز در کل کشور.

– هزینه خرید و پیوند کلیه.

– کمک هزینه خرید عینک برای ۲ هزار دانش آموز در مناطق محروم.

– جبران ۱۲۰ مورد غرامت فوت ناشی از بیماری (غیرحادثه) اتفاق افتاده در مدرسه.

– جبران هزینه‌های مربوط به بیماری های نادر از جمله ای بی، اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس، رماتیسم، دیستروفی عضلانی، انحراف ستون فقرات و غیره برای ۵۰ دانش آموز بر اساس رأی کمیسیون مشترک بیمه‌گر و بیمه‌گزار با ارائه مستندات بیماری از محل صندوق.

میزان حق بیمه

میزان حق‌بیمه هر سال توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود و دریافت مبلغ بیشتر از آن برای بیمه ممنوع و غیرقانونی است.

بیمه در اردو دانش آموزی

مورد دیگر که در بیمه دانش آموزی مورد توجه است، بیمه مسئولیت و اردو راهیان نور است که خسارت جانی وارد شده به دانش آموزان را در انواع اردوها، طرح‌های کارورزی، مسابقات ورزشی مدارس و غیره پوشش می‌دهد. تعهدات بیمه‌گر به صورت زیر است:

– پرداخت غرامت فوت و نقص عضو در ماه‌های عادی و حرام تا حد دیه کامل

– پرداخت هزینه‌های پزشکی در اثر حادثه تا سقف معین شده.

– برای بیماری‌های صعب‌العلاج و پرهزینه مازاد بر درمان‌های سرپایی و بیمارستانی و همچنین عمل جراحی تا سقف معین شده خواهد بود.

وظایف مدیران مدرسه

– مدیران در ابتدای سال تحصیلی بعد از ثبت‌نام، باید فهرست دانش آموزان خود را به اداره آموزش و پرورش ارسال کنند.

– مدیران مدارس موظف به اطلاع رسانی کامل در خصوص پوشش‌‌دهی و چگونگی استفاده از این بیمه‌نامه به والدین هستند.

– پرداخت حق بیمه دانش آموزی اجباری است و هیچ راهی برای پرداخت نکردن آن وجود ندارد. در حقیقت اگر والدین هم نخواهند، مدیر مدرسه باید این کار را انجام دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. برای دانش آموز هیچ فایده ای ندارد اما جیب بیمه را پر میکند. یک دزدی آشکار ۴۰ ساله

    1. دقیقا

      شما حساب کن چندین میلیون دانش آموز و معلم که امسال سی هزار تومان پرداخت کرده اند چه مبلغ کلانی می‌شود
      باید قانون اصلاح بشه و در پایان هر سال سی درصد این مبلغ برای نوسازی و ساختن مدارس در مناطق محروم استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا