تغذیهمامان بابا

از خواص فراوان به چه می‌دانید؟

«به» از میوه‌های خوش‌عطری است که به صورت مختلف مصرف می‌شود و هر نوعش نیز طعم و رایحۀ دلپذیر خاص خود را دارد.

مدرسه آنلاین – «به» از میوه‌های محبوب ما ایرانیان است که کمتر آن را به صورت میوه مصرف می‌کنیم و بیشتر دوست داریم با آن مربای خوش‌رنگ و خوشمزه درست کنیم، چای و دمنوش به نوش جان کنیم و طاس‌کباب معرکه با  این میوۀ پرخاصیت بهشتی بپزیم.

خواص به

«به» گذشته از طعم و عطر خوشی که دارد دارای خواص فراوانی نیز هست. در واقع «به» یک ماده غذایی رژیمی باارزش و دارای ترکیبات غنی است؛ به طوری که یک عدد میوه به با وزن ۹۲ گرم، دارای ۵۲ کالری و صفر گرم چربی است. میوه به سرشار از ویتامین C، فیبر و مواد معدنی است و کالری، کربوهیدرات، لیپید و پروتئین کمی دارد.

از جمله خواص به می‌توان به درمان زخم معده، درمان افسردگی و تقویت سیستم ایمنی و … اشاره کرد. برای آشنا شدن با خواص به با ما همراه باشید.

تقویت سیستم ایمنی

به دارای خواص ضدباکتریایی است که باعث جلوگیری از رشد بیش از اندازه بعضی باکتری‌های مضر می‌شود، پس امکان دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین دارای ویتامین C است که سیستم ایمنی سالم به آن نیاز دارد.

فیبر برای حفاظت از باکتری‌های مفید موجود در دستگاه‌گوارش لازم است و باعث کاهش التهاب و مقاومت در برابر عفونت‌های باکتری‌های مضر موجود در دستگاه ‌گوارشی می‌شود. پس استفاده روزانه از به، فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

خواص به در بارداری

از جمله خواص به می‌توان به مفید بودن این‌ میوه در بارداری برای خانم‌ها اشاره کرد. استفاده از میوه به و دمنوش به برای خانم‌ها در حین دوران بارداری و حاملگی خواص و فواید زیادی به همراه دارد. میوه به حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 است و بر روی تهوع و استفراغ بارداری موثر و کمک ‌کننده است از همین رو در بارداری به خصوص بین هفته ششم تا چهاردهم بارداری، مصرف میوه به به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

دارای آنتی‌اکسیدان قوی

از خواص به می‌توان گفت که منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش التهاب و استرس متابولیک می‌شوند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال آزاد حفاظت می‌کنند. مطالعات نشان داده است که بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در به، به‌خصوص فلاونول‌ها مثل کورستین و کامفرول، علاوه بر این که التهاب را کاهش می‌دهند، در برابر بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌قلبی نقش حفاظتی دارند.

خواص به برای جنین

تاثیر مثبت و مفید به بر روی جنین از دیگر خواص ناخنک است. میوه به تاثیر مفیدی بر روی میزان IQ نوزاد متولد شده دارد و می‌تواند موجب افزایش هوش کودکان شود‌. برخی از مطالعات از جمله خواص به، به تاثیر به در زیبایی کودکان نیز یاد کرده‌اند.

خواص به برای مردان

یکی از خواص به تاثیر این میوه در افزایش انرژی است و به همین دلیل برای آقایانی که کار‌های سخت انجام می‌دهند و به انرژی بالایی احتیاج دارند مفید است. همچنین یکی دیگر از خواص به کمک به تقویت قوای جنسی است.

خواص به برای لاغری

یکی از خواص به، تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن سریع است. به یک میوه کم کالری است. به حاوی مقادیر بالای فیبر است و به همین علت موجب احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. همچنین به حاوی چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کم و با داشتن این‌ها تبدیل به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش شده است. همچنین به دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که این‌ ترکیبات منتج به افزایش متابولیسم انرژی می‌شود.

با وجود خواصی که به برای لاغری دارد، نمی‌توانید به تنهایی برای رسیدن به وزن ایده آل مناسب باشد، به همین دلیل لازم است از یک غذای رژیمی اصولی و تحرک کافی استفاده کنید.

خواص به برای مو

کمک به سلامت و زیبایی مو از دیگر خواص به است. میوه به برای خون سازی بسیار مفید است و تقویت خون‌سازی و تنظیم گردش خون موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و به رشد بهتر مو و زیبایی مو‌ها کمک می‌‌کند.

خواص به برای پوست

یکی دیگر از خواص به تاثیر به در سلامت و شادابی پوست است. به حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب حذف بسیاری از عوامل مضر برای سلامت پوست می‌شود و از این طریق موجب بهبود چین و چروک پوست، حذف لکه‌های پوستی می‌شود. میوه به همچنین در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز موثر و کمک کننده خواهد بود.

برطرف کردن مشکلات گوارشی

در طب سنتی و عموم مردم از به در درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داده که عصاره به ممکن است در برابر آسیب‌های مربوط به بیماری‌های التهابی روده، از بافت آن حفاظت کند. تحقیقی روی موش‌های مبتلا به کولیت اولسراتیو انجام شده است که نتایج جالبی دارد. در این مطالعه موش‌هایی که عصاره به را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش قابل توجه آسیب بافت روده را نشان دادند.

خواص ضد ویروسی به

تحقیقات متعدد نشان داده است که به، میوه‌ ای بسیار غنی از فنولیک است. این ترکیب سال‌هاست که در طب سنتی و غربی برای تولید داروهای ضد آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر خواص به؛ می توان به ضد ویروسی بودن آن اشاره کرد که همراه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به، در مبارزه و پیشگیری از سرماخوردگی‌ها و آنفولانزای و عوامل بیماری‌ زای ویروسی مشابه بسیار مفید بوده است. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک میوه مناسب فصل پاییز یاد کرد.

تأثیر فواید به در درمان زخم معده

علاوه بر خواص به، در بهبود عملکرد سیستم گوارشی، از این میوه به عنوان یکی از خوراکی‌های مفید و موثر در درمان زخم معده یاد می‌شود. به این منظور لازم است تا افراد مصرف روزانه آب به را در دستور کار خود قرار دهند. استفاده از این آبمیوه موجب نرم شدن معده و راحت کار کردن دستگاه گوارشی خواهد شد.

خواص به در بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی

در واقع خاصیت به، سرشار از اسیدهای کلروژنیک، آنتوسیانین ها و فلاونول‌ها به همراه کاتچین‌ها و پروآنتوسیانیدین‌ها است. در این راستا چندین مطالعه انجام شده ثابت کرده است که مصرف به، به همراه سیب و گیلاس می‌ تواند فشار خون شما را کاهش داده یا متعادل کند. از آنجایی که فشارخون خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی شناخته می‌شود، می‌توان با کنترل آن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

خواص به برای فشار خون

از دیگر خواص به، کمک به تنظیم ک کنترل فشار خون است. به حاوی پتاسیم است که این پتاسیم موجود در به موجب شل کردن عروق و تنظیم انقباض عروقی می‌شود و از این طریق به جریان بهتر خون در رگ‌ها کمک می‌کند و سبب تنظیم فشارخون می‌شود. یکی دیگر از خواص به تنظیم و بهبود سطوح چربی‌های خونی است و با ای بهبود سطح چربی خون میوه به می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی همانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های عروق قلبی ممانعت کند.

پیشگیری از بروز انواع سرطان

بهره مندی از خواص میوه ها می تواند کلید مهم سلامتی در زندگی انسان باشد. حال در این بین بهره مندی از میوه جات و سبزیجات، به علت دارا بودن بخش قابل توجه ای از آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجه کاهش داد.

خاصیت به؛ در این مورد نیز اثبات شده است. درواقع، مصرف این میوه می‌ تواند به شما در مقابله با رادیکال‌های آزاد و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که امکان دارد ایجاد کنند، کمک کند.

خواص به در بهبود مشکلات بینایی

قرن‌ هاست که در طب سنتی برای درمان بیماری‌ های مرتبط با سلامت چشم از گیاهان دارویی همچون به، استفاده می‌شود. امروزه این خواص به، توسط برخی از مطالعات تأیید شده و در رژیم غذایی بسیاری از افراد معرفی شده است. در واقع علاوه بر بهبود بینایی و وضوح دید، به می‌ تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شدیدتر چشم کمک کند.

خواص دانه‌‌های به

علاوه بر میوه به، دانه‌ های آن نیز دارای خواص بسیاری هستند. از دانه‌های به برای درمان سرفه‌های شدید استفاده می‌شود. دم کرده دانه‌های به می‌ تواند در بهبود بیماری‌هایی همچون ذات الریه و گلو درد بسیار موثر باشد. با توجه به فواید به دانه، امروزه از روغن آن نیز برای پیشگیری و درمان برخی مشکلات استفاده می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا