تغذیهمامان بابا

خوراکی هایی که نباید صبح‌ ها بخورید

صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است و از این رو مواد غذایی‌ای که در این وعده میل می‌شود اهمیت زیادی دارد. گذشته از اینکه باید در صبحانه مواد مغذی گنجانده شود، یک سری خوراکی‌ها هم هست که صبح‌ها نباید خورده شود.

مدرسه آنلاین– عده‌ای از افراد صبحانه را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل یا صبحانه نمی‌خورند و یا با مواد غذایی نامناسب از آن گذر می‌کنند. خوردن برخی غذاها و خوراکی‌ها به صورت ناشتا می‌تواند موجب افزایش ناگهانی قند خون شود و یا به سیستم گوارش آسیب وارد کند. 

 مطالعات نشان می‌دهد خوردن صبحانه موجب افزایش توانایی حل مسئله و تمرکز بیشتر در فرد می‌شود.  صبحانه در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، بهبود تمرکز، افزایش دامنه‌ی توجه و کاهش خطر ابتلا به دیابت اثرگذار است. خوردن صبحانه می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. بر اساس نتایج تحقیقات، ۷۸ درصد از افرادی که قادر به کاهش وزن هستند، هر روز صبحانه می‌خورند. اما اگر گزینه‌های ناسالم را برای صبحانه انتخاب کنیم، نه تنها از فواید صبحانه خوردن محروم می‌شویم بلکه به سلامت خود نیز آسیب وارد می‌کنیم. مراقب باشیم که روز خود را با غذاهای پر شده از قند، چربی و کربوهیدرات آغاز نکنیم. 

در اینجا فهرستی از خوراکی‌هایی را می‌آوریم که خوردن آنها در صبح نامناسب است.

۱. غلات صبحانه‌

خوردن غلات در صبح باعث می‌شود خیلی زود دوباره گرسنه شویم، چون بیشتر غلات از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود که فیبر کمی دارد. فیبر یک مادۀ غذایی است که باعث می‌شود برای مدت طولانی سیر بمانیم. علاوه بر این غلات قند زیاد و پروتئین کمی دارد. به یاد داشته باشید که حتی غلات‌هایی که به نام غلات سبوس‌داراست، معمولاً فقط مقدار کمی سبوس‌ دارد.

غلات صبحانه

2. نان و شیرینی های پفی 

خوراکی‌های حاوی خمیر مایه، لایه پوششی معده را تحریک می کند و ممکن است موجب نفخ شود.

نان پف دار

3.آبنبات‌ها و شیرینی‌های تهیه شده با قندهای تصفیه

شکر سطح انسولین را بالا می برد. مصرف شیرینی‌جات می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری و گرسنگی کاذب شود. بالا رفتن انسولین باعث افزایش کار پانکراس درست بعد از بیدار شدن خواهد شد. در نهایت این اتفاق قند خون را بالا می‌برد و ممکن است باعث بیماری قند نوع 2 و بیماری‌های قلبی شود.

4- نان و شیرینی‌های پفی

معمولاً برای تهیه انواع نان‌ها و شیرینی‌های پفی از خمیرمایه استفاده می‌شود. مصرف این نوع مواد غذایی به صورت ناشتا موجب تحریک سیستم گوارش و نفخ ایجاد می‌کند.

5. سوسیس و کالباس و بیکن

سوسیس و کالباس و بیکن با گوشت چرخ‌کرده، چربی، ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. آنها حاوی مقدار زیادی سدیم است که  ممکن است فشار خون را افزایش دهد و به همین دلیل برای سلامت قلب مضر  است.

علاوه بر این سوسیس کالری و چربی اشباع شدۀ زیادی دارد که سطح کلسترول بد (LDL) خون را افزایش می‌دهد. گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان را افزایش می‌دهد.

کالباس و سوسیس

6. ماست بدون چربی

مصرف یک فنجان ماست بدون چربی در هنگام صبح باعث احساس گرسنگی در اواسط روز می‌شود. 

7. نوشیدنی‌های قهوه

 بیشتر نوشیدنی‌های طعم‌داری که با قهوه درست می‌شود، حاوی قند و کالری زیادی است و تقریباً هیچ مادۀ مغذی ندارد. 

قهوه

8. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی «تانیک اسید» است. این ماده موجب افزایش حالت اسیدی معده می‌شود و به مرور زمینه ابتلا به زخم معده را در فرد ایجاد می‌کند.

9.آبمیوه

آبمیوه قند زیادی دارد و موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. بیشتر آبمیوه‌ها حالت اسیدی دارد و موجب تحریک معده و نفخ می‌شود.

10. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از قند و کافئین هست و بعد از نوشیدن بلافاصله انرژی بدن را افزایش می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی اثر آن‌ها از بین می‌رود. این نوشیدنی‌ها می‌تواند موجب افزایش قندخون شود.

11. سبزیجات سبزرنگ

مصرف سبزیجات خام به صورت ناشتا می‌تواند موجب بروز دردهای شکمی، سوزش سردل و نفخ شود.

12. موز

موز یک میوه سنگین است که به هیچ عنوان برای مصرف به صورت ناشتا مناسب نیست. بسیاری از افراد بعد از خوردن موز به صورت ناشتا دچار معده درد می‌شوند. از طرف دیگر مقدار منیزیم موز بسیار زیاد است و خوردن آن به صورت ناشتا سطح منیزیم را افزایش می‌دهد و می‌تواند به قلب آسیب برساند.

13. لاتۀ کافی‌شاپی با شیر گیاهی

بیشتر کافی‌شاپ‌ها از شیر گیاهی که پروتئین کمی دارد و از قبل شیرین شده استفاده می‌کنند‌. اگرچه ممکن است کافئین باعث افزایش انرژی شود، لاتۀ شیرین به بدن انرژی بلندمدت نمی‌دهد. 

۱۴. غذاهای تند و پر ادویه

خوردن غذاهای تند و پر ادویه به صورت ناشتا موجب تحریک مخاط معده و افزایش اسیدیته معده می‌شود. عادت به این مادۀ غذایی به صورت ناشتا می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود.

15. مرکبات، گلابی و خیار

خوردن این سه  میوه در صبح باعث ایجاد مشکلات گوارشی و معده می‌شود.

16. مواد غذایی بدون گلوتن و فرآوری شدۀ مخصوص صبحانه

 خوردن مقدار زیادی مواد غذایی بدون گلوتن فرآوری شده‌ ممکن است سلامتی بدن را با مشکلاتی مواجه ‌کند. در تهیۀ نان بدون گلوتن، ترکیبی از آرد‌های درست شده از برنج و سیب‌زمینی جایگزین آرد گندم می‌شود. این آردها شاخص گلیسمی بالایی دارد، بنابراین قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهد. افزایش قند خون باعث بالا رفتن سطح انسولین می‌شود و گرسنگی و اضافه وزن را به همراه دارد. همچنین پنکیک‌ها، مافین‌ها و سایر محصولات پخته شدۀ بدون گلوتن بهتر از محصولات تهیه شده با آرد گندم نیستند، چون پروتئین و فیبر کمی دارد.

17. نوشیدنی‌های گازدار

مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه در صبح میتواند موجب آسیب به مخاط و کاهش رسیدن خون به معده شود و در نتیجه عمل هضم غذاها را کاهش می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. پس چی بخوریم آخه ما عادت داریم فقط از این مواد غذایی استفاده کنیم 🤥🤥🤥🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا