خبر ویژه

کمبود 18 هزار راننده سرویس مدرسه در تهران

موضوع هزینه های بالای سرویس مدارس در شهر تهران حالا به یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین تبدیل شده است؛ والدینی که بعضاً حقوق ماهانه آنها آنقدرها بالا نیست که بتواند از پس هزینه های سنگین سرویس مدرسه برآیند.

مدرسه آنلاین- با اینکه مسئولان ارشد سازمان تاکسیرانی مدعی هستند که در بالاترین شرایط باید هزینه سرویس مدرسه برای یک دانش آموز در سال 8 میلیون تومان باشد و در بهترین شرایط این رقم باید 3 میلیون تومان باشد، اما بررسی ها نشان می دهد که هزینه های این نیاز دانش آموزان به شدت بالاتر است.

مادر یک دانش آموز که در جنوب تهران فرزندش را به مدرسه ای دولتی می فرستد به خبرنگار ما می گوید که برای طی مسیر 10 دقیقه ای مدرسه تا خانه سرویس مدرسه از او ماهانه یک میلیون تومان دریافت می کند و این در حالی است که این مادر خود سرپرست خانواده است و درآمد چندانی نیز ندارد.

از سوی دیگر نیز بسیاری از مخاطبان ما در پیام هایی که ارسال می کنند مدعی هستند که بیش از 14 میلیون برای یک سال و بعضاً برای یک ماه حتی تا 3 میلیون تومان نیز باید برای سرویس مدرسه کنار بگذارند.

با این وجود محتشمی پور- معاون سازمان تاکسی رانی در همین باره اخیراً گفته است: در بیشترین حالت برای هر دانش آموز برای ۹ ماه استفاده از سرویس مدرسه ۸ میلیون تومان باید پرداخت شود. با محاسبه این نرخ برای ۴ دانش آموزی که سوار سرویس مدرسه می شوند، مشخص می شود که روزانه ۱۴۰ هزار تومان درآمد سفر سرویس مدرسه با محاسبه رفت و آمد، سرویس مدرسه باید گفت که هر سفر برای راننده سرویس مدرسه به ازای جابجایی ۴ دانش آموز طی ۹ ماه، ۷۰ هزار تومان است که این نرخ معادل یک سفر تک سفر معمولی در یک مسیر نزدیک در مسافربرهای اینترنتی است.

محتشمی پور با بیان اینکه بر اساس مسافت، ترافیک و… نرخ کرایه سرویس مدرسه بین ۳ تا ۸ میلیون تومان در ۹ ماه تعیین شده است که البته گزارشاتی از اخذ کرایه های ۱۸،۲۰ و ۳۰ میلیون تومان نیز به ما رسیده ، اظهار کرده است: دقت داشته باشید که مبنای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، سال ۱۴۰۰ است و براساس مصوبه شورا اجازه داده شده بود که تا سقف ۳۵ درصد به میانگین ۲۵ درصد نرخ افزایش یابد که این اختلاف سه تا ۸ میلیونی نرخ کرایه سرویس مدرسه هم از اینجا نشأت می‌گیرد که در برخی مناطق همچون منطقه ۱۹ آموزش و پرورش، از لحاظ جغرافیایی تراکم جمعیت بالا نیست و ترافیک کمی در معابر شاهد هستیم و همچنین تمرکز مدارس و منازل را شاهد هستیم پس برای سرویس‌های مدرسه این منطقه افزایش نرخ کمتری را شاهد هستیم و به طور متوسط نرخ کرایه همه سرویس های مدارس بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

او البته در بخش دیگری از سخنان خود نیز ضمن اشاره به بحران تأمین سرویس مدرسه در تهران گفته است: وقتی نرخ کرایه را برای جذاب و بصرفه کردن سفر برای راننده بالا می‌بریم، خانواده‌ها ناراضی می‌شوند و وقتی نرخ کرایه را برای رضایت خانواده‌ها کاهش می‌دهیم، راننده‌ای جذب نمی‌شود؛ بگونه‌ای که ما برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه مرتبه فراخوان صادر کردیم که در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر راننده اعلام آمادگی کردند در حالی این رقم برای سال ۹۸ ، حدود ۱۸ هزار نفر بود و برای سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که به ۲۰ هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط ۲۰۰۰ نفر به فراخوان پاسخ دادند و ما با بحران مواجه هستیم و این خلاء و فاصله ناشی از کسب و کارهای موازی است.

همانطور که از این رقم ها مشاهده می شود در سال جاری حداقل 18 هزار سرویس مدرسه در تهران کمبود وجود دارد و تأمین چنین نیازی به این سادگی ها ممکن نیست.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. پاداش پایان خدمت فرهنگیان که بیش از یکسال است بازنشسته شده اند پرداخت نشده و هیچ کس پاسخگو نیست.آقای وزیر!آقایان نماینده !با وجود تورم بالای آیا انصاف است!سایر دستگاها پرداخ کردند….

  2. ظلم بزرگیست ک یک خانواده ی کارگری ک حقوقش ۵تومن نیس بخاد ۳ تومن فقط برای سرویس اختصاص بده بغیر از شهریه مدرسه و پوشاک و فرم و لوازم التحریر و ……….در حالیکه مادر خانواده هم مریض غیر قابل درمان باشه و نتونه خودش اینکارو کنه..پدر هم پی بدبختیش..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا