ابتداییکلاس درسمتوسطه اولمتوسطه دوم

هنر خوب درس خواندن

درس خواندن امری اجتناب ناپذیر است. وقتی فرزندان به سن 5 یا 6 سالگی می رسند باید کم کم آمادۀ یادگیری شوند. گرچه قبل از آن نیز مدام در حال آموختن بوده اند.

مدرسه آنلاین– شیوۀ درس خواندن تأثیر به سزایی در یادگیری و علاقه به تعلیم و علم آموزی دارد. در اینجا نکاتی برای یادگیری یادآور می شویم.

ما از زمانی که وارد مدرسه می شویم، آموختن رسمی خود را شروع می کنیم. از این زمان 12 سال باید درس بخوانیم تا دیپلم بگیریم. برای کارشناسی باید 16 سال و برای ارشد 18 سال و تا دکتری حداقل 22 سال در محیط مدرسه و دانشگاه هستیم و باید بخوانیم و امتحان دهیم و همیشه آماده باشیم. در این میان کنجکاو بودن ذهن، علاقه به مباحث و عادت کردن به درس و مطالعه برای یادگیری بهتر بسیار راهگشاست. حالا که آغاز سال تحصیلی است بهتر است شیوۀ درس خواندنمان را بهتر کنیم تا هم از درس لذت ببریم و هم بهتر یاد بگیریم و بتوانیم از درس هایی که می خوانیم در زندگی استفاده کنیم.

نظم و تر تیب

اگر برای خود برنامه ریزی کنیم و ساعت مشخصی را تعیین کنیم که در آن ساعت به درس و مشق و تکیلف خود برسیم می بینیم هم وقت آزاد بیشتری داریم و هم خیالمان راحت است که تکالیف خود را انجام داده ایم و درس هایمان را خوانده و یاد گرفته ایم. یعنی باید در این زمان برنامه ریزی شده تمرکزمان را کامل روی درس بگذاریم و دنبال هیچ کار دیگری نرویم.

انتخاب مکان مناسب

سعی کنیم همیشه در یک جای مشخص درس بخوانیم. محیط مطالعۀ ما باید آرام و تر و تمیز باشد. 

خواب کافی

خواب کافی به یادگیری بهتر کمک می کند. اینکه شب ها تا دیروقت بیدار بمانیم و فیلم ببینیم و بازی کنیم و … یا حتی تا دیروقت برای درس بیدار بمانیم، یادگیری را کندتر می کند. از یک طرف خوابمان می آید و از طرف دیگر درس ها مانده است. می بینیم ساعت ها وقت گذاشته ایم اما مطالب را خوب یاد نگرفته ایم، سر کلاس درس نیز بانشاط نیستیم و آنجا هم نمی توانیم با تمرکز درس ها را یاد بگیریم.

دقت به مطالب معلم در کلاس درس

یادگیری در کلاس و توجه به آموزهای معلم نصف راه است. به این ترتیب درس ها را یاد می گیریم و فقط با یک مرور کوتاه در منزل در ذهنمان می ماند. البته پیش مطالعه نیز به یادگیری بهتر کمک می کند، یعنی قبل از اینکه معلم ردس بدهد یک نگاه اجمالی به درس ها بیندازیم و ذهنینی نسبت به درس داشته باشیم. 

مرور مطالب با آموزش یه دیگران

برای اینکه مطالب بهتر در ذهن بماند و برای همیشه ثبت شود می توانیم به دانش آموزان ضعیف تر یا به خواهر و برادرهایمان آنها را یاد بدهیم. اینطوری هم درس ها را بیشتر یاد می گیریم و هم اگر ایرادی داشته باشیم برطرف می کنیم.

عادت به مطالعه و درس خواندن

اگر به فواید مطالعه و درس خواند پی ببریم، درس برایمان جذاب می شود و همیشه تشنۀ این هستیم که دانش جدید یاد بگیریم. برای همین با شوق درس می خوانیم و بهتر یاد می گیریم. می توانیم پیرامون مطالبی که آموخته ایم مطالعه بکنیم و دانشمان را گسترش بدهیم. عادت به مطالعه درس خواندن را برای ما راحت تر می کند.

نکته برداری و پرسشگری

همیشه یک برگه یا دفترچۀ کوچک کنار دستمان داشته باشیم که در آن نکات مهم درسی و یا نکاتی را که ممکن است یادمان برود بنویسیم و گه گاه آن را مرور کنیم. پیرامون مطالبی که خوانده ایم سؤال کنیم و سعی کنیم با مطالعه و پرسیدن از معلم جواب سؤال ها را پیدا کنیم.

هدفمندی

با روحیۀ بالا و مثبت اندیشی هدف خود از درس خواندن را مشخص کنیم و برای آن هدف والا درس بخوانیم و مطالعه کنیم. بدین ترتیب هم تمرکز و یادگیری بیشتری خواهیم داشت و هم درس خواندن برایمان شیرین می شود. 

همۀ مواردی که ذکر شد می تواند به کیفیت و کمیت یادگیری بهتر کمک کند. البته موارد دیگری هم هست که با توجه به شرایط و روحیۀ هر فرد تغییر می کند و دانش آموزان باید خودشان دریابند یا رعایت چه موارد دیگری می توانند همیشه آماده باشند و مطالب درسی را یاد بگیرند. درس خواندن هنر است و با تمرین و پشتکار و انگیزه این هنر به دست می آید.

موفق باشید دانش آموزان هنرمند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا