تربیتیمامان بابا

چه زمانی برای فرزندمان تلفن همراه تهیه کنیم؟

این که «چه زمانی برای فرزندمان تلفن همراه تهیه کنیم؟» سوال بسیاری از والدین است. مسلما در تهیه تلفن همراه باید موقعیت جامعه و راهنمایی صحیح والدین و فرزندان در زمینه نحوه استفاده از آن را در نظر گرفت.

مدرسه آنلاین- در تهیه تلفن همراه برای فرزندان ابتدا باید از خودتان درباره آمادگی فرزندتان برای در اختیار داشتن این امکان سؤال کنید و بعد از آن شرط استفاده از گوشی را برای فرزندتان مشخص کنید.

سنین دبستان

در سنین دبستان کودکان در خصوص تهدید‌ها و شایعات فضای مجازی بسیار حساس هستند و همین می‌تواند زمینه اضطراب و ترس آن‌ها را فراهم کند. به همین دلیل بهتر است حداقل تا ۱۴-۱۵ سالگی در برابر این خواسته فرزندان مقابله و پس از آن هم حتما به صورت غیرمستقیم بر نحوه کار آن‌ها بر گوشی نظارت کنید. اگر کودک کوچک‌تر دارید و هم اکنون برای خود تلفن همراه دارد، فیلتر شکن نصب نکنید، مانع حضور او در اینستاگرام و سایر فضا‌های مجازی شوید و اجازه ساختن گروه یا حضور در گروه‌های ناشناس را ندهید. نرم افزار‌های زیادی وجود دارند که با نصب آن‌ها می‌توانید بسیاری از سایت‌ها با محتوای غیراخلاقی را فیلتر کنید تا به کودک اجازه دسترسی به کلید واژه‌های خاص و سایت‌های مستهجن را ندهد. با مراجعه به کافی‌نت و خدمات رایانه‌ای یا مشورت با یکی از دوستان یا فامیل که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد، می‌توانید روی گوشی کودکان‌تان این نرم افزار‌ها را نصب کنید. نکته مهم این که مدیریت و نظارت بر استفاده کودکان از گوشی و تبلت و حضورشان در فضای مجازی، مسئله‌ای نیست که بدون حساسیت از کنارش عبور کنید. جالب است که بدانید چند وقت پیش هم کارشناسان و آموزگاران مدارس آلمان هشدار دادند که قانون این کشور باید دسترسی کودکان زیر ۱۴ سال به تلفن همراه را هر چه زودتر ممنوع کند و نباید بی‌توجه از کنار این مطلب گذشت چرا که آثار چنین اتفاق‌هایی، سال‌ها بعد مشخص خواهد شد.

سن بلوغ

زمانی که فرزند شما سنین بلوغ را پشت سر گذاشته مثلا در حدود پانزده سالگی، مطمئنا باید گوشی همراه داشته باشد حداقل یک گوشی برای تماس های اضطراری باشد نه حتما یک گوشی هوشمند که نوجوانان همه خواهان ان هستند.

این زمانی است که فرزند شما به اندازه کافی استقلال و جسارت دارد که به تنهایی و یا با دوستانش بیرون برود و زمانیست که کودک به ارتباط نیاز دارد. این بدین معنی نیست که نباید هیچ قانونی در رابطه با این وسیله وجود نداشته باشد. به فرزند خود اجازه ندهید همان سطح دسترسی که شما به گوشی موبایل دارید به همان مقدار به موبایل دسترسی داشته باشد.

بنابراین زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار فرزند خود می گذارید نیاز است که یک سری محدودیت ها برای استفاده از آن برای او قائل شوید. این مسئله می تواند در مورد این باشد که کودکان برای چه کاری از تلفن همراه استفاده کنند و چه زمانی اجازه استفاده از آن را دارند. تمام گوشی های نوجوانان هوشمند هستند و مجهز به اینترنت بنابراین تمامی نوجوانان دسترسی وسیع بع گستره اینترنت از گوشی های خود خواهند داشت. نمی توانیم خود را گول بزنیم و با محدودیت های ظاهری تصور کنیم نوجوان را محصور نگه داشته ایم. بهتر است بدین منظور روی اگاه کردن نوجوانان سرمایه گذاری کنیم. به عنوان یک والد، این مسئله به شما بستگی دارد که تشخیص دهید که چه زمانی برای کودک خود تلفن همراه بخرید. یک موبایل مشترک با اعضای خانواده یا با خواهر و برادر بزرگتر گاهی می تواند یک راه حل خوب باشد. بلوغ کودک خود و به کار گیری قوانین را در او در نظر بگیرید.

الگوی خوبی باشید

اولین الگوی کودکان در زندگی پدر و مادر هستند. آنها همانند والدین شان رفتار می کنند، وقتی شما مدت زیادی با تلفن همراه خود مشغول باشید طبیعتا کودک تان هم این رفتار را تقلید می کند. اما اگر خودتان را الگو قرار دهید و در میهمانی ها، هنگام رانندگی و یا تماشای تلویزیون تلفن همراه تان را کنار بگذارید و به او بیاموزید که چه زمان هایی باید از تلفن همراه استفاده کند، کودکان هم سعی می کند تا همانند شما رفتار کند.

برخی از والدین برای سرگرم کردن فرزندشان تلفن همراه خود را به او می دهند که این کار درست نیست. شما باید با کودک خود رک و روراست باشید، با زبان خودش با او حرف بزنید سعی نکنید فرزندتان را با حرف هایی بترسانید یا فریب دهید. برای کودک تان وقت بگذارید و متناسب با سن سالی که دارد او را هدایت کنید و به فرزند خود آموزش دهید که چگونه از یک اسمارت فون استفاده کند.

آمادگی فرزند

از کجا بفهمیم فرزندمان برای داشتن تلفن همراه آماده است یا نه؟ برای تعیین زمان مناسب برای خرید اولین تلفن همراه فرزند خود، ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- نیاز به برقراری ارتباط

آیا برنامه خانواده، شما را ملزم می کند تا در مورد تغییرات برنامه روزانه مانند انتخاب فعالیت مورد نظر و مکان آن یا برنامه ریزی بعد از زمان مدرسه با فرزندان خود در ارتباط باشید؟ هماهنگی با کودک از طریق تلفن همراه امکان برقراری ارتباط مناسب برای خانواده های پرمشغله را فراهم می آورد.

۲- نگرانی های امنیتی

آیا احساس می کنید که فرزندان شما به دلایل ایمنی باید تلفن همراه داشته باشند؟ آیا آنها از مدرسه یا باشگاه به تنهایی خانه می روند؟ آیا ایستگاه اتوبوس از دید شما خارج است؟ تلفن همراه می تواند این نگرانی ها را تا حدودی کاهش دهد.

۳- مسئولیت پذیری کودک

آیا کودک شما به اندازه کافی مسئولیت داشتن یک دستگاه گرانقیمت، مانند تلفن هوشمند را دارد؟ آیا احتمال گم شدن یا شکسته شدن آن وجود دارد؟ آیا فرزندتان احتمال دارد گوشی را خراب کند و به تعویض آن نیاز داشته باشد؟ آیا او سابقه خوبی در مراقبت از سایر موارد گران قیمت مانند بازی های دستی یا وسایل گرانبها دارد؟ آیا وی در سایر زمینه ها، مانند مراقبت از حیوان خانگی، مسئولیت پذیری خوبی نشان داده است؟ با توجه به این موارد، اگر فکر می کنید فرزندتان به اندازه ی کافی مسئولیت پذیر نشده است، بهتر است کمی بیشتر صبر کنید.

۴- فناوری و برنامه ها

آیا فکر می کنید دسترسی فرزندتان به فناوری هایی که در قابلیت های تلفن همراه وجود دارد، بلامانع است؟ اگر احساس می کنید ممکن است فرزندتان به برنامه های نامناسب و مخرب دسترسی پیدا کند، بهتر است کمی بیشتر راجب به این موضوع فکر کنید.

۵- پیروی از قوانین

آیا کودک شما از قوانین استفاده از تلفن همراه پیروی می کند؟ آیا با اجرای این قوانین احساس راحتی می کنید، حتی اگر این به معنای منع استفاده از تلفن در یک زمان مشخص باشد؟ به فرزندتان توضیح دهید که برای نوع و زمان استفاده از تلفن همراه قوانینی وجود دارد که باید از آنها پیروی کند.

۶- ایجاد مزاحمت برای دیگران

آیا کودک شما به اندازه کافی مسئولیت پذیری و درک دارد که از تلفن همراه فقط برای اهداف ارتباطی و صحیح استفاده کند و باعث مزاحمت یا حواس پرتی دیگران نشود؟ به فرزند خود بگویید که تماس با افراد و ایجاد مزاحمت در ساعات نامناسب قابل قبول نیست.

۷- ایمنی اینترنت

آیا او قادر به تمایز بین محتوای صحیح و غلط در اینترنت خواهد بود؟ امروزه این می تواند برای بسیاری از افراد بخصوص کودکان مشکل آفرین باشد. ممکن است فرزند شما در سنی نباشد تا تفاوت بین محتوای درست یا غلط را درک کند. با این حال، شما باید با فرزندتان صحبت کنید که دیدن چه چیزهایی صحیح و چه چیزهایی نادرست است.

۸- نیاز واقعی

آیا کودک شما واقعا از تلفن استفاده خواهد کرد؟ آیا دوستان او نیز تلفن همراه دارند (متن شخصی را برای وی ارسال می کنند) یا اینکه فقط یک تماس کافی است؟ آیا مواقعی وجود خواهد دارد که فرزند شما به تلفن همراه نیاز واقعی پیدا کند و ضرورتا نیاز به برقراری ارتباط با شما داشته باشد؟ قبل از تهیه ی تلفن همراه برای فرزندتان، به نیازهای او توجه کنید.

۹- نشان دادن رفتارهای مناسب در زمان و مکان متفاوت

آیا کودک شما می فهمد که استفاده های مختلف از گوشی نیاز به موقعیت ها و زمان های متفاوتی دارد و ممکن است قوانین استفاده از تلفن همراه در طول روز متفاوت باشد؟ به عنوان مثال استفاده از اینترنت یا چت کردن در هر شرایطی مناسب نیست.

فوائد و ضررهای گوشی هوشمند

متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها خیلی در جریان فوائد و ضررهای گوشی هوشمند یا تبلت نیستند. آن‌ها تصور می‌کنند کودکان با در اختیار داشتن گوشی می‌توانند بهتر رشد کنند. برخی‌ها نیز فرزندان خود را بعد از یک سن خاص هم از داشتن این ابزارها منع می‌کنند و به اصطلاح از این سمت بوم افتاده‌اند.

به گفته‌ی برخی از روان‌پزشک‌ها، باید یک سری قرارداد بین کودکان و والدین منعقد شود تا آن‌ها به صورت حساب شده از این لوازم استفاده کنند. آن هم در شرایطی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی کاملا محدود یا اصلا وجود نداشته باشد. شاید برخی‌ها این موضوع را بیش از حد سخت‌گیرانه تلقی کنند اما وقتی اینستاگرام اجازه‌ی دسترسی کودکان ۱۳ ساله را به این اپلیکیشن نمی‌دهد، آن هم در جامعه‌ای که تصور می‌کردیم باید بیش از این‌ها آزادی عمل در آن وجود داشته باشد، بنابراین نباید خیلی هم این قوانین کنترلی را سخت‌گیرانه دانست.

احتمالا می‌دانید که یکی از کارمندان سابق فیسبوک افشا کرد که شرکت آمریکایی از مضرات این اپلیکیشن روی دختران نوجوان باخبر بوده اما به این موضوع اعتراف نمی‌کرد یا اقدامی جهت بهبود این شرایط انجام نمی‌داد. این افشاگری خیلی به ضرر فیسبوک شد اما یک چیز را به همه فهماند و آن هم این بود که تا یک سن خاص، اصلا نباید به کودکان و نوجوانان اجازه داد تا به گوشی یا تبلت هوشمند دسترسی داشت چرا که به مرور با این موارد آشنا می‌شوند.

فواید

۱. آشنایی کودک با دنیای مدرن

گوشی‌های هوشمند دنیای کاملا جدیدی از امکانات بی‌پایان را برای کودکان باز می‌کند تا آنها بتوانند حس کنجکاوی‌شان را ارضا کنند. ارتباط‌داشتن با دیگران، آنها را آگاه می‌کند، سرگرم می‌کند و مهم‌تر از همه، به آنها کمک می‌کند تا با دنیای پرسرعت مدرن هماهنگ شوند.

۲. کودکان را متکی‌به‌خود بار می‌آورد

متکی‌به‌خودبودن مهارت مهمی است که فرد فقط از طریق تجربه‌کردن می‌تواند یادش بگیرد. طبق تحقیقات، میزان مستقل‌شدن فرد در بزرگ‌سالی، عمدتا به نحوه تربیت او در کودکی بستگی دارد.

دادن تلفن هوشمند به فرزندتان می‌تواند فرصتی برای شما باشد تا به او بیاموزید که کارهای خاصی را خودش انجام بدهد؛ مثلا می‌توانید به او یاد بدهید جواب سؤالاتش را در اینترنت جست‌وجو کند. اینترنت به بیشتر سؤالات او پاسخ می‌دهد و مهم‌تر از همه، او را به‌سمت یافتن راه‌حل برای مشکلات جزئی‌اش هدایت می‌کند.

۳. افزایش سواد دیجیتالی کودک

فناوری همیشه در حال تغییر است و درک اصول اولیه آن بسیار مهم است. اگر فردی در سنین کودکی از ابزاری مانند گوشی هوشمند استفاده کند، دانش اولیه‌ای که به دست می‌آورد در طول بزرگ‌شدن برایش بسیار مفید خواهد بود.

هوش فنی مهارتی باارزش است و در آینده باارزش‌تر هم خواهد شد. اگر فرزند شما سواد دیجیتالی نداشته باشد، رسیدن به دنیای مدرن برای او چالش‌برانگیز است.

۴. کمک به کودک در مواقع ضروری 

در مواقع اضطراری، فرزندتان می‌تواند به‌سرعت با شما یا افراد دیگر تماس بگیرد. علاوه بر این، در صورت نیاز، ارتباط سریع با فرزندتان برای شما آسان‌تر خواهد بود.

مضرات 

۱. تاثیر منفی بر سلامت جسمانی کودک

بازه زمانی جهش رشد در کودکان، حدود ۱۸ تا ۲۰ سال است، یعنی بدن آنها تا آن زمان به رشد خود ادامه می‌دهد. در این بازه زمانی، بدن چندین مرحله رشد را طی می‌کند. این مراحل بسیار حیاتی هستند زیرا در این مراحل است که ویژگی‌های موردنیاز برای زنده‌ماندن در سال‌های بعد در کودک پرورش می‌یابد.

سال‌های پیش از نوجوانی و نوجوانی نیز زمانی است که بدن آنها سازگاری بیشتری دارد و مهم است که آنها را از نظر جسمی فعال نگه داریم. کارشناسان سلامت انجام فعالیت‌های هوازی مانند دویدن، پریدن و ورزش به‌‌مدت حداقل ۶۰ دقیقه در روز را توصیه می‌کنند.

گوشی‌های هوشمند می‌توانند تمایل کودک به انجام فعالیت‌های بدنی را سرکوب کنند که این از رشد فیزیکی کامل آنها جلوگیری می‌کند.

۲. کاهش فعالیت بدنی کودک 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است، می‌گوید بیش از ۳۴۰میلیون کودک و نوجوان ۵ تا ۱۹ساله اضافه وزن یا چاقی داشته‌اند. گزارش دیگری از همین سازمان در سال ۲۰۱۹ گویای این است که ۳۸میلیون کودک زیر ۵سال اضافه‌وزن داشته‌اند.

چاقی کودکان به مشکلی جدی در سراسر جهان تبدیل شده است و دلیل اصلی آن فعالیت بدنی کم و انتخاب غذای ناسالم است. به‌عقیده برخی از متخصصان سلامت، این مشکل با استفاده زیاد کودکان از تلفن همراه ارتباط دارد.

امروزه فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که بدون درنظرگرفتن سلامت کاربر، او را تا حد ممکن درگیر کند. چه بازی‌های ویدئویی باشد و چه رسانه‌های اجتماعی، همه‌چیز طوری طراحی شده که همه توجه و تمرکز کاربر را به خود جلب کند. رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های بازی‌های ویدیویی با تحریک دوپامین در مغز کاربر به این هدف دست پیدا می‌کنند. دوپامین هورمون لذت است. این هورمون مسئول عملکردهای رفتاری و فیزیکی ما است، مانند: یادگیری؛ انگیزه؛ خلق‌وخو؛ توجه؛ پردازش درد؛جنبش.
فرض کنید کودک شما مشغول بازی ویدئویی جدید است. یک فعالیت دوپامینی کوچک در مغزش رخ می‌دهد که به او احساس خوشایندی از موفقیت می‌دهد. هنگامی که کودک به بازی ادامه می‌دهد، مغزش بازی ویدئویی را به‌عنوان منبع آزاد دوپامین می‌پذیرد. پس از مدتی، مغز به ترشح آسان دوپامین یا لذت آنی معتاد می‌شود و کودک را تشویق می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری بازی کند. از آنجا که دوپامین منبع اصلی انگیزش انسان است، کودک ممکن است علاقه خود را به چیزهای دیگر مانند فعالیت‌های فیزیکی، تعامل با افراد و ایجاد روابط، از دست بدهد و به‌جای آن ترجیح دهد با گوشی موبایلش سرگرم باشد.

۳. افزایش مشکلات بینایی 

استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه برای کودکان خطر نزدیک‌بینی را افزایش می‌دهد. معمولا کودکان کمتر از ۳ سال را می‌بینیم که بدون کمک، قفل گوشی‌های هوشمند را باز می‌کنند و شروع به بازی‌کردن می‌کنند. از سوی دیگر، قرارگرفتن در معرض نور شدید صفحه نمایش در این سن برای آنها مناسب نیست و می‌تواند مشکلات سلامتی متعددی ایجاد کند.

۴. درد و ناراحتی عضلانی ـ اسکلتی 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد کودکانی که روزانه بیشتر از ۲ ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کنند، دچار کمردرد و گردن‌درد می‌شوند. این مطالعه نشان می‌دهد استفاده مداوم از تلفن همراه با اختلال در رشد مناسب بدنی همراه است.

۵. قرار گرفتن کودک در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی (EMF) 

گوشی‌های هوشمند از میدان‌های الکترومغناطیسی برای اتصال به شبکه‌های سلولی و WiFi استفاده می‌کنند. این میدان‌ها برای هر موجود زنده مضر است و هیچ انسان، گیاه یا جانوری از اثرات مضر آن در امان نیست. قرارگرفتن در معرض این میدان‌ها به مجموعه‌ای از مشکلات از اختلالات خواب گرفته تا بیماری‌های مزمن مانند سرطان منجر می‌شود.

در طول مراحل رشد کودکان، سلول‌ها با سرعت بسیار بالایی تقسیم و تکثیر می‌شوند. این فرایند «میتوز سلولی» نام دارد. میدان‌های الکترومغناطیسی دستگاه‌های بی‌سیم مانند تلفن همراه و تبلت باعث جهش ژنتیکی در DNA در طول میتوز سلولی می‌شوند.

بهترین کاری که می‌توانید برای محافظت از کودکتان انجام دهید این است که استفاده او از تکنولوژی را به حداقل برسانید و فاصله‌اش با دستگاه‌های حاوی میدان الکترومغناطیسی را به حداکثر برسانید.

۶. تاثیر بر روی سلامت روان

سلامت روان نقش مهمی در نحوه تفکر، احساس و عمل دارد. اگر سلامت روان ما ضعیف باشد، به‌طور چشمگیری بر شرایط جسمی و زندگی اجتماعی‌مان تأثیر می‌گذارد. هر کاری که انجام می‌دهیم یا شاهد آن هستیم، تأثیر شگرفی بر ذهن ما دارد. ممکن است ما نحوه تأثیرگذاری محیط اطرافمان را درک نکنیم، اما ذهن ناخودآگاه‌مان هر کاری را که انجام می‌دهیم و می‌بینیم ذخیره و تفسیر می‌کند.

بسیاری از کارشناسان سلامت، تلفن همراه را عامل مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی و افسردگی در کودکان می‌دانند زیرا معتقدند گوشی‌های هوشمند با الگوی رشد طبیعی تداخل دارند.

۷. کاهش هوش هیجانی کودک

ما برای زندگی گروهی و حمایت فیزیکی و عاطفی از یکدیگر، در زمان صلح و زمان بحران تکامل یافته‌ایم. همچنین موجودات عاطفی پیچیده‌ای هستیم. هوش زبانی و کلامی برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با یکدیگر کافی نیست؛ کودکان با رشد و تعامل با دیگران، هوش هیجانی‌شان را افزایش می‌دهند.

هیچ برنامه یا کتابی وجود ندارد که بتواند به کودک بیاموزد چگونه نشانه‌های عاطفی را بخواند و به موقعیت‌های عاطفی واکنش نشان دهد. هوش هیجانی آنها تنها با حضور در اجتماع می‌تواند رشد کند.

گوشی‌های هوشمند تعامل نزدیک را با پیامک، پیام‌های رسانه‌های اجتماعی و تماس تلفنی جایگزین می‌کنند. بنابراین، هنگامی که کودکان فاقد این رشد عاطفی هستند، سازگاری و تناسب اجتماعی‌شان در بزرگ‌سالی با مشکل مواجه می‌شود.

۸. افزایش اضطراب اجتماعی 

امروزه اضطراب اجتماعی مشکل رایجی است. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) می‌گوید ۲۵٫۱ درصد از کودکان بین ۱۳ تا ۱۸ سال در آمریکا مبتلا به نوعی اختلال اضطراب هستند. وقتی فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است، از موقعیت‌هایی مانند: غذاخوردن در جمع؛ صحبت‌کردن در جمع؛ مرکزتوجه‌بودن؛ صحبت‌کردن با افراد جدید؛ رفتن به مدرسه؛
قضاوت‌شدن و تحقیرشدن می‌ترسد.
برای بسیاری از ما، کاری مانند معرفی خودمان به دیگران، کار سختی به نظر نمی‌رسد اما برای فردی که اضطراب اجتماعی دارد، سخت است. ذهن این افراد سناریوهای خیالی زیادی از شرمنده‌شدن، تحقیرشدن و مسخره‌شدن را شکل می‌دهد و فکر می‌کنند بهتر است عقب بمانند و کاری نکنند.

در سال‌های اخیر، تعداد افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. برخی کارشناسان معتقدند که بین استفاده از گوشی‌های هوشمند از سنین پایین و اضطراب اجتماعی ارتباط زیادی وجود دارد.

کلام آخر

با در نظر گرفتن مسئله ی امنیت که در اولویت می باشد یک گوشی در اختیار کودکتان بگذارید. گوشی های مدرن پنجره ای رو به اینترنت و مسائل امنیتی موجود در آن می باشد. برخی مسائل وجود دارد که شما به عنوان یک والد در مورد بچه ها از آنها خبر دار باشید.

اگر تمایلی به این کار ندارید باید از همان اولین سال‌های تولد این نکته را به کودک‌تان بگویید که گوشی و تبلت وسیله بزرگ ترهاست و طبق قانون خانواده ما، بچه‌ها نباید از آن استفاده کنند. اما نکته مهم‌تر همان طور که گفته شد، نحوه و میزان استفاده والدین از دیجیتال‌هاست. اگر خودتان از گوشی، تبلت و لپ‌تاپ زیاد استفاده می‌کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک‌تان به سمت دیجیتال‌ها نرود. بزرگ‌ترین الگوی بچه‌ها والدین‌شان هستند، پس هر چقدر شما کمتر از گوشی به خصوص در مقابل چشمان کودک‌تان استفاده کنید کودک تمایل کمتری نشان خواهد داد تا وقتش را در فضای مجازی سپری کند. به عنوان نکته آخر سعی کنید تا حد امکان با بازی‌های متنوع، فعالیت‌های فیزیکی و جذاب زمان فرزندان تان را پر کنید تا تمایل کمتری به سمت وسایل دیجیتال نشان دهند و به سمت آن‌ها جذب نشوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جای اینکه برید به پدر و مادرتون التماس کنید براتون گوشی موبایل بخرن
    خودتون برید کار کنید بخرید
    صد شرف داره به التماس کردن
    خودم اولین گوشیم رو با پول خودم خریدم
    سال ۹۶
    یه سامسونگ galexy grand prime plus خریدم ۵۰۰ هزار تومن
    یادش بخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا