علمی هنریکتابخانه

چاپ دوم کتاب «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی»

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی» نوشتۀ لیلا سیدقاسم از کتاب های  پژوهشی در حوزۀ ادبیات فارسی است. این کتاب به تازگی به چاپ دوم رسیده است و نشر هرمس در 391 صفحه آن را منتشر کرده است.

«تاریخ بیهقی» جایگاهی ویژه در بین متون کلاسیک فارسی دارد و شیوۀ خاص نثرنویسی بیهقی جایگاه ممتازی به این اثر بخشیده تا آنجا که در ادبیات معاصر ایران نیز تأثیرگذار بوده است و پژوهش هایی پیرامون آن صورت گرفته است.

کتاب «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی» عنوان رسالۀ دکتری لیلا سیدقاسم با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بوده است که پس از آنکه برنده چهارمین دوره جایزه دکتر فتح‌الله مجتبایی شد، در قالب کتاب منتشر شد و بعد از مدتی به چاپ دوم رسید. این اثر پژوهشی درباره بلاغت در «تاریخ بیهقی» است.

در معرفی کتاب آمده است: «کتاب در سه بخش کلی نوشته شده که عناوین این فصل‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از: پایه‌های نظری بلاغت ساختارهای نحوی، پژوهش در تاریخ بیهقی و بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی. پیوستی هم به ضمیمه کتاب منتشر شده که در آن نمونه‌ای از ساخت‌نویسی در «تاریخ بیهقی» ارائه شده است. کتاب در بخش نخستش به شرح و بسط تئوری بلاغت ساختارهای نحوی پرداخته است. در بخش دوم که در واقع درآمدی بر بدنه اصلی کتاب است، پیشینه تحقیقات مرتبط با «تاریخ بیهقی» بررسی شده‌اند و ملزومات و روش مطالعه در ساختارهای نحوی این اثر تبیین شده‌اند. در بخش سوم نیز این پرسش کلیدی مطرح شده که بلاغت «تاریخ بیهقی» تا چه اندازه از ساختارهای نحوی آن نشأت می‌گیرد و اینکه آیا می‌توان بعضی از ویژگی‌های نحوی را به‌عنوان هنرسازه‌های اصلی بیهقی تعیین کرد. نویسنده در این بخش به این موضوع هم توجه کرده که ساختارهای نحوی پرتکرار در «تاریخ بیهقی» چه ارتباطی با بافت اجتماعی، سیاسی و تاریخی آن دارند.»

کتاب کتاب «بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی» را می توانید از نشر هرمس تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا