خبر ویژه

واکنش های قابل تأمل مهندسین به یک خبر تلخ

دو روز پیش در این پایگاه خبری به ماجرای فرار و بی میلی دانش آموزان مقطع متوسطه از رشته ریاضی فیزیک پرداخته شد و به نقل از مسئولین اشاره شد که اقبال دانش آموزان به این رشته حیاتی و حساس به شدت کاهش یافته است.

مدرسه آنلاین- در قالب این خبر که مشروح آن را از اینجا می توانید بخوانید، آمد که محمد مهدی کاظمی- معاون متوسطه آموزش و پرورش کشور گفته است که در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از دانش آموزان دبیرستانی در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می کنند و بیشتر دانش آموزان رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کرده اند.

همچنین اشاره شد که این اتفاق می تواند در آینده نزدیک به تعطیلی بسیاری از رشته های مهندسی در دانشگاه ها تبدیل شود و نیز از این محل تهدیدهای فراوانی را پیشروی آینده کشور در فرایند توسعه و عمران و آبادانی کشور ایجاد کند.

به دنبال انتشار این خبر جمع کثیری از دانش آموزان مقطع متوسطه و والدین آنها و نیز دانش آموختگان رشته ریاضی فیزیک و رشته های مهندسی در قالب نظر پیام و نظرات خود را به این رسانه خبری ارسال کردند.

جدا از نظر دانش آموزان و والدین که در جای مناسبتر به آن پرداخته خواهد شد، موضوع مهم و قابل تأمل انبوه پیام های دانش آموختگان این رشته حساس و البته دشوار بود که به نوعی موید چرایی فرار دانش آموزان کنونی از این رشته است؛ رشته ای که از قرار معلوم تحت تأثیر سیاست های نادرست با سرنوشت و چشم انداز تاریکی رو به رو شده و از این محل خطرات فراوانی متوجه جامعه شده است.

در ادامه به تعدادی از نظرات خوانندگان اشاره می شود. با این توضیح که شما می توانید با مراجعه به اصل خبر نظرات بیشتر موجود را مطالعه کنید.

مخاطبی به نام زهرا در این باره نوشت: بنده ارشد مهندسی برق دارم و هیچ کجا خانم برای کار نمیگیرند اینهمه ما درس های سخت خوندیم که آخرش بیکار بشینیم توخونه یا بریم توی فروشگاهی جایی سرکار کی حقوقی بگیریم واقع این مملکت بفکر رشته ی مهندسیش نیست کاش یکم بفکر کار برای مهندسا باشن. من بشخصه هیچکس از بچه های فامیل رو نمیگذارم رشته ریاضی بخونن چون هدر دادن وقت و جونیشون هستش.

مخاطب دیگری به نام فرهاد نوشت: سلام من یک مهندس عمرانم در جواب شما باید بگم الان انقدر مهندس زیاده و کار کم که دیگه اصلا نیازی به مهندس نیست این همه مهندسو میخوایم چیکار یه سر به مطب دکترا بزنید ببینید جا برای سوزن انداختن نیست خوب معلومه که ادم باید سراغ رشته ای بره که بتونه کار کنه.

کاربر دیگری مدعی شد: خداروشکر. من که به هیچ کدام از بچه های فامیل اجازه نمیدم بیان ریاضی. خودم فیزیک بودم دانشگاه بهشتی و الان ۳۷ سالمه و بیکارم. اگه قرار بر بیکاریه بهتره که از همون اول سمت رشته های راحت و شاد رفت.

یک کاربر دیگر به نام دیاکو در واکنش به این خبر اظهار کرد: هزاران محاسبات سخت و طاقت فرسا انجام دادیم. برای پیشبرد این مسائل از چندین نرم افزار استفاده کردیم. آخرش هیچ! مهندسی که استخدام نداره میگن بیا سرکار ولی هر موقع خواستیم بیرونت میکنیم تازه شرایطش اینه که ۱۰ سال سابقه کار داری ؟! نمره آیلتس ۵ داری ؟ تسلط به چند نرم افزار نوش جونشون. در مشاغل دیگه چنین شرایطی برای استخدام دارن از نوع موقتش؟! حالا پزشک/ پرستار/ ماما/ فوریت و …. معلم، نظامی و … به محض فارغ تحصیلی استخدامن. البته نمیگم حقشان نیست می گوییم چرا مهندسی چنین نیست. به کشورهای پیشرفته دنیا نگاه کنید قسمت بسیار بزرگی از منابع مالی آنها از طریق مهندسان تأمین می شود فارغ از رفاه ساکنانشان. چندین نفر فارغ تحصیل رشته ریاضی بهم گفتن نرو رشته ریاضی ما رو نمی بینی بیکاریم کله ام داغ بود نمی فهمیدم به حرفشون گوش ندادم و رفتم ریاضی، بعد چندین سال درس خوندن فهمیدم چه اشتباهی کردم الان فهمیدم چی میگفتن که دیره. در مملکتی که صنعتش مرده با آینده فرزندانتان شوخی نکنید.

دانش آموخته دیگری به نام زهرا متذکر شد: تا وقتی منی که ارشد ریاضی دارم اونیکه کلی زحمت کشیده و مدرک ارشد و دکترای مهندسی داره، بیکاریم وضع همینه که هیچ بدتر هم میشه! ما خودمون ضد تبلیغیم برای این رشته خدا میدونه کلی دانش‌آموز رو منع کردم که رشته رو بخونن و جلوی کلی دانشجو رو گرفتم! چه گلی به سر هم نسلای من زدید که بخواید به سر بعدیا بزنید؟؟؟ معلومه که جلوشونو میگیریم مردم محتاج نونشونن به فکر آمار شماها باشن؟؟؟

یک دانش آموخته مهندسی مکانیک نیز خطاب به یکی از مخاطبان دانش آموز مدرسه آنلاین نوشت: سلام دوست عزیز. من کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان دارم. و در یه ارگان دولتی هم کارمند هستم ولی فقط اینو بدون که اینجا رشته های زمین شناسی و کشاورزی مدیر عامل و هیئت مدیره رو تشکیل می‌دهند و امثال من آخرین پستهای دولتی رو دارند. اگه دلت برا خودت میسوزه برو تجربی. خییییلی که بشی میشی من. از تجربی بدم میومد ولی فنی کار بسیار قابلی هستم. اگه عمر برمی‌گشت میرفتم فنی حرفه ای.

برای مشاهده نظرات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

    1. اگر این نظر حقیر را در جاهای درست انتشار بدهید خوب خواهد شد….

      به نظر بنده اینکه هر کس که بخواهد در رشته مورد علاقه تحصیل کند باید بتواند… مثل دبستان به راهنمایی یا دبیرستان رفتن … و عالی است، مثل رشته‌های مهندسی که پذیرش دانشجوی بالا دارند… اما برای کار باید از حد قابل قبولی از مهارت و سواد برخوردار باشند…

      اما به شرطی که برای برخی رشته‌های دیگر محدودیت قائل نشویم…

      اینطوری میشه که کسی که ممکنه استعدادی داشته باشه اما تو کنکور رتبه بالایی هم نداشته باشه کلا محروم نشه…

      اینطوری هست که هر که استعداد بهتری داشته باشه تو اون رشته موفق خواهد شد…

      اینطوری هست که خود به خود مدرک گرایی کم میشه و دنبال علاقه و استعداد میرن…

      اینطوری میشه که خود به خود تعادل در رشته‌ها برقرار میشه…

      اینطوری میشه که تبعیض کم میشه….

      اینطوری میشه که…

      اما متاسفانه آموزش پزشکی دست وزارت بهداشت!… ورودی کنترل شده…. از آن طرف اکثرا فقط برای پول پزشکی میروند… و از طرف دیگر چون پذیرش کم هست بیم فرار پزشکان به خارج از کشور را دارند!… مگر مهندسان کم میروند و نگرانی هم نیست!… اگرچه جای تأسف هست….

      در ضمن، یکی از معضلات اصلی این است که رشته‌های ریاضی و مهندسی رشته‌های مولد هستند که در این مملکت خاک بر سر تولید کننده… و در مملکتی که تولید و صنعت در رکود باشه دیگه چه انتظاری؟…

  1. دوستان عزیز
    یکی از بزرگترین مشکلات ما پذیرش بی حد وحصر در رشته مهندسی در دانشگاههای بی ریشه و در پیت بوده که واقعا باعث بی ارزش شدن مدرک مهندسی شده.
    لذا اگه تعداد پذیرش مهندسی مثل پزشکی تحت کنترل بود مطمئن باشید چنین وضعی نداشتیم ِ.ِ
    ضربه ای که در اینده در اثر ریاضی گریزی جامعه خواهیم داشت قابل تصور نخواهد بود….ببینید کی گفتم…

    1. کاملا با نظر شما موافقم الان من مدرس عمران هستم در دانشگاه علمی کاربردی بچه ها بسیار بسیار ضعیف هستند . خدا به داد مملکت برسه

      1. سلام . من خودم مهندسی مکانیک سیالات خوندم از دانشگاه شیراز لیسانس و فوق لیسانس خوندم. اونقدر سخت بود که اشکم درومد . ولی هیچ ارزشی نداشت . نه استخدام داره نه بازار کار خصوصی . در واقع کار خصوصی هست ولی الان دی 1401 حقوقی که میدن هشت تومنه که حقوق یه کارگر سادست نه مهندس .

    2. تنها رشته کاربردی در این مملکت رشته های حوزوی و آخوندی هست. هم دنیا رو داری هم اخرت و هم احترام…

  2. بنده بعنوان یک مهندس بابیش از ۳۰ سابقه در شرکتهای مشاور وپیمانکارقطعا با حرکت این جوانان در عدم اسنقبال از رشته های ریاضی فیزیک وبه تبع آن مهندسی موافقم.الان این بندگان جوان خدا همشون روی لبه تیغ حرکت می کنند.هم حقوق نامناسب هم عدم امنیت شغلی واز همه مهمتر برخوردهای خارج از عرف وانسانیت وبلانست حیوان مانند توسط گماشته مدیر عامل در بخش منابع انسانی که دو ریال سواد این جوانان را ندارند اما مانند مدیرحقوق می گیرند.

  3. دانشگاه آزاد با تولید ! بی رویه مهندس نقش بزرگی در افت ارزش مدارک مهندسی داشت امروزه با معدل دیپلم ۱۰ هم میتوانید در مرحله تکمیل ظرفیت وارد رشته مهندسی الکترونیک شوید !
    مدارک کاردانی به کارشناسی هم مزید علت شده

  4. البته من هم مهندسی خوانده ام . من مانند همه مهندسین این کشور ولی چیزی که هست به خودم می بالم که مهندسی خوانده ام و اگر فرزندی می داشتم حتما او را هم تشویق می کردم تا مهندسی بخواند . چون در این میدان ؛ عرصه، عرصه اندیشه است .

  5. اونایی در جریان هستند میدونند چی میگم :
    هر چی موسسه و دانشگاه بیسواد پرور تعطیل و هر چی استخدام توصیه ای اخراج .
    بازم مطلب و راهکار دارم تا این دو تا رو نفهمیده باشی گفتن بیشتر عبث است.

  6. من دانشجوی دکتری دانشگاه روزانه هستم برق قدرت خوندم اما خداشاهده همین امسال در ترم دومم انصراف از تحصیل دادم چون به نون شبم محتاجم. شاگرد اول شدن، معدل الف، حل تمرین و دستیار استاد شدن برام نون و آب نشد پارتی هم ک ندارم وگرنه با دیپلم مدیر میشدم. پس بره به درک. با موتورم اسنپ کار میکنم بی منت‌ جاا

  7. جامعه مدیریت نشده ، جامعه ما است.
    همه رشته ها را کشور نیاز دارد. ریاضی مادر علوم است. متاسفم که علوم پایه بویژه ریاضی پایمال شده .
    من عمرم را ریاضی کار کردم، جایی هم برای کار انتخاب کردم که ارزشی برای ریاضی قائل نبود.
    کسانی به ظاهر موفق هستند که رشته های ساده خواندند . در دانشگاهای راحت تحصیل کردند ولی ظاهر شون رئیس پسند است و روابط عمومی قوی دارند و دیگرانی از پشت انها را حمایت می کنند.
    ولی اگر پیش بینی این جامعه را می کردم یکی از رشته های پزشکی یا زیر شاخه های ان را می خواندم.
    جامعه مریض است.

    1. علم الادیان رو کاری باهاش ندارم اما علم الابدان نیاز به ابزار دقیقی داره که پایه اون ریاضی و مهندسی هست عزیزجان. خود پزشکی هم از روشهای آماری و ریاضی و مهندسی فراوان بهره می جوید. مثل ابزارها و نرم افزارهای سیستمی و کاربردی فراوان جیگرجان

    2. این فرمایش پیامبر اسلام برای ۱۴۰۰ سال پیش بود که مردم سوار چهارپا می شدند و پیام با نامه و پیک ارسال می شد.
      الان اگر برای مهندسی ارزش قائل نشویم نتیجه اش ماشین پراید و … می شود که نزدیک ۳۰ سال است در جاده ها جولان می دهند و جان مردم بینوا را میگیرند ! یا برج تجاری آبادان می شود که یک دلال از خدا بی خبر بنا می کند و جان ده ها نفر را میگیرد . یا پروتز قلابی میشود و جان بیماران را به خطر می اندازد . اگر برای علم اصیل ارزش قائل نشویم نتیجه اش مهاجرت افراد تحصیل کرده واقعی میشود. و این بی دردی زعمای قوم نسبت به این مقوله ها درد بزرگی است !

  8. چه عیبی داره به جای تربیت مهندسی بی کار پزشک و پرستار تربیت کنید و حوزه درمانی کل منطقه را در دست بگیرید وقتی نمی توانید صنعت مدرن و کارخانه وارد کشور کنید پس مهندس و متخصصان پزشکی و پرستاری صادر کنید و برای کشور درامد کسب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا