خبر ویژه

بازار کساد رشته ریاضی در مدارس کشور؛ چه باید کرد؟

گزارش های متعددی منتشر می شود که ناظر بر کاهش شدید استقبال دانش آموزان دبیرستانی از رشته ریاضی فیزیک است و این اتفاق به یک نگرانی برای مسئولان کشور تبدیل شده است.

مدرسه آنلاین- محمد مهدی کاظمی- معاون متوسطه آموزش و پرورش کشور گفته است که در حال حاضر تنها 14 درصد از دانش آموزان دبیرستانی در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می کنند و بیشتر دانش آموزان رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کرده اند.

این اتفاق می تواند در آینده نزدیک به تعطیلی بسیاری از رشته های مهندسی در دانشگاه ها تبدیل شود و نیز از این محل تهدیدهای فراوانی را پیشروی آینده کشور در فرایند توسعه و عمران و آبادانی کشور ایجاد کند.

برخی بر این باور هستند که دلیل این بی میلی به رشته ریاضی فیزیک در مدارس کشور، بیکاری دانش آموختگان این رشته در دانشگاه های کشور است.

در همین راستا برخی گزارش ها نشان می دهد که جمع زیادی از دانش آموختگان مهندسی کشور اکنون در رشته های غیرتخصصی مشغول به کار شده اند و گزارش های مستند دیگر نشان می دهد که بیشترین بیکاران مهندسی متعلق به رشته های ساخت و تولید است.

همانطور که اشاره شد از این محل تهدیدهایی جدی متوجه آینده کشور خواهد بود که نباید این تهدیدها را کوچک تصور کرد.

به طور مثال و قطع به یقین این رویه سبب خواهد شد تا در آینده نزدیک بسیاری از رشته های مهندسی در دانشگاه ها تعطیل شوند.

همچنین شمار دانش آموختگان مهندسی کشور بسیار کاهش خواهد یافت و این موضوع سبب خواهد شد تا در فرایند توسعه و آبادانی کشور اشکالات جدی و ریشه ای رخ دهد و چه بسا نیازمند وارد کردن متخصص مهندسی شویم.

بر همین اساس به نظر می رسد ضمن لزوم جدی دانستن این تهدید باید نسبت به آگاهی بخشی و ترغیب دانش آموزان مستعد به رشته ریاضی فیزیک اقدامات عاجلی در دستور کار قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

‫114 دیدگاه ها

    1. وقتی درآمد یک بنگاه املاکی از کمیسون فروش یک ساختمان ده برابر حق الزحمه مهندس طراح یا ناظر آن ساختمان است من مهندس با بیست و پنج سال سابقه هم پشیمانم از انتخابم . وای به حال فارغ التحصیلان جدید

      1. یک مشکلی که ما داریم برای رشته های مهندسی و ریاضی این است مثلا مهندس عمران و ساختمان لباس کار نمی پوشد مثل جراح که می ره اتاق عمل.مثلا شما بعنوان مهندس به کارگر دستور می دهی باید مهندس هم لباس کار بپوشد . نمیگم همه اش کار کند بلکه مقداری کمک کند. به اصطلاح پیچ گوشتی و سیم چین دستش باشد. لطفا فرهنگ شود مهندس نظر یک کارگر را هم بپرسد فلانی نظرت چیه چنین باشد این کار. مثلا من بعنوان کارمند دانشگاه جعبه افزار شخصی داشتم گاهی برخی چیزهای ساده مثلا پریز برق را خودم درست می کردم بااینکه درس اش را نخوانده بودم. یعنی خود ابزار برای بشر تمدن می آره. مثلا کارگر فنی یا مهندس گاهی می آمد از من ابزار می گرفت .نمی خواست قدری پول خرج کند.

        1. سلام
          شما معلومه نه رشته مهندسی خوندی نه رشته محاسباتی که اینجوری میگید .
          باید از این رشته ها باشید تا مختان با فرمولا دست و پنجه نرم کنه بعد نظرتان را اعلام کنید.
          با تشکر

    2. اره من خودم دانش آموزم رشته ریاضی فیزیک به خودی خود بد نیست ولی اگه معلم های خوب و متخصص بیارن خیلی خوب میشه
      همش میگین معلمای خوب میارین ولی نیست فرهنگیان کن هست من خودم هر وقت سوال تستی از معلمم میپرسم ریاضی ، بهم میگه این سوالات از حیطه درس و کتاب ما خارج نمی‌فهمم آخه چرا واسه دروس اختصاصی معلم فرهنگی نمیارین البته بگم من میخواستم رشته ریاضی فیزیک برم ولی بعد از چند وقت دیدم دانش آموزان گله دارم از معلماشون رفتم رشته تجربی ،این رشته دسته کمی از بقیه نداره

  1. جامعه ای که در آن درآمد و شان مشاغل مهندسی در برابر مشاغل پزشکی کوچک میشود، محکوم به این است که نیازمند و مریض باشد.

    1. بخش بزرگی از این پدیده به علت واکنش اساتید رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها بود که دانشجویان و مردم را از اینکه در آینده مثل ایشان شوند برحذر داشتند. این اتفاق پس از آن بود که در دولت آقای روحانی ناگهان حقوق اساتید پزشکی را چندین برابر حقوق اساتید رشته‌های مهندسی کردند و نشان دادند که برای سیستم یک PhD رشته وزارت بهداشت ۷ الی ۸ برابر یک PhD رشته‌ی مهندسی ارزش دارد.

    2. خودت پزشک نیستی تو این زمینه اظهار نظر نکن.برو ببین چقدر دارن وجه پزشک خراب میکنن.و از آنطرف مافیایی بنام بیمه چکار داره میکنه.توصیه میکنم بهت برو یکم تحقیق کن ببین چه بسر مردم داره میاد

  2. کیا پول پارو می کنند ؟ کیا پایه ثابت صدر مجلس ها هستند ؟ کیا پایه ثابت تلویزیون هستند ؟ کیا دکتر ابتدای نامشان کشیده و کلفتتر تلفظ می شود ؟ بله پزشکان ( کاری ندارم که چند درصد پزشکان حتی فقیر هستند آنچه مهم است مطبها و شلوغی آنها و بیمارستانها و خودروهای لاکچری داخل پارکینگشان است ) . خب برای پزشک شدن کجا باید رفت ؟ رشته ی تجربی . چکار باید کرد ؟ تست زنی ؟ پیش کی باید رفت ؟ مافیای کنکور . چقدر باید خرج کرد ؟ جواب این آخری فقط پیش ساکنین مرفه شهر است . رشته ی ریاضی ، انسانی و … کیلویی چند ؟ تا اقتصاد اصلاح نشود ، فرهنگ درست نمی شود و تا فرهنگ درست نشود ، از این صف ها فراوان است و هر جا صف باشد ، فساد همسایه آن است .

    1. عجب جواب های قابل تاملی. نکات ناشناس رو با تامل بیشتر بخوانید دقیقا دوربین از بالای مملکت رو گرفتن.
      مملکتی که همیشه ساز مخالف با ممالک پیشرفته زده … رشته ریاضی که در ممالک پیشرفته(تکرار می کنم ممالک پیشرفته) حرف اول و دستمزد اول رو یدک می کشه در کشور ما چنان کله پا شده که درش داره تخته می شه.

    2. معمولا در گذشته با استعداد ترین دانش آموزان جذب رشته ریاضی می شدند . حتی در خیلی از سال ها نفر اول کنکور تجربی نیز دیپلم ریاضی داشت .
      و اما دلیل بی رغبتی دانش آنوزان به تحصیل در رشته ریاضی دو مورد زیر است :
      ۱- دانش آموز رشته ریاضی معمولا مهندس خواهد شد و بیشتر مهندسین هم باید درکارخانجات کار کنند .‌ کارخانجات ایران یا دولتی و خصولتی هستند که در تمامی آن ها انتخاب مدیران بر مبنای پارتی و نه بر مبنای تحصیلات و ارزش مدرک تحصیلی صورت می گیرد . معمولا در این شرکت ها مهندسین لایق و تحصیل کرده مجبور هستند زیر دست افرادانتصابی نالایق و بی سواد کار کرده و یک سوم آن ها هم حقوق و مزایا بگیرند .
      نوع دوم از کارخانجات نیز کارخانجاتی هستند کهخصوصی بوده ولی با سیستم حاج آقایی اداره می شوند و اصولا اعتقادی به کار علمی ندارند . این ها هم به مهندس چندان اهمیت نمی دهند .
      ۲- دلیل دوم تاسیس به اصطلاح دانشگاه های علمی و کاربردی است که تنها با هدف کوتاه مدت مشغول کردن جوانان بیکار و برداشتن موقت انگ بیکاری از آن ها تاسیس می شوند . این دانشگاه ها بیشتر به اندازه یک آپارتمان بایک تابلو هستند و براحتی مدرک داده و باعث بی اعتباری مدرک مهندسی در کشور شده اند .
      اگر هنوز رشته های پزشکی خراب نشده و طرفدار دارند ، به این علت است که دانشگاه علمی و کاربردی هنوز وارد آن حوزه نشده است !
      هنوز هم نخبگانی هستند که علاقه مند به تحصیل در رشته ریاضی هستند . این ها افرادی هستند که پس از گرفتن لیسانس قصد مهاجرت دارند .
      این مطالب توسط فردی نوشته شده که در رشته ریاضی تحصیل کرده و با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف به مدت سی سال در صنعت کار کرده و بازنشسته شده است .

    3. در مدارس دولتی دبیران ریاضی خوب خیلی کم داریم
      تو غیرانتفاعی ها هم اونقدر حجم مطالب خواسته شده از دانش آموزان زیاده که از ریاضی زده میشن و باعث میشه دانش آموزان توانمند برن هر رشته ای بجز ریاضی

  3. یه جوری میگی اگه رشته های مهندسی تعطیل بشه فرایند ابادانی کشور دچار اخلال میشه که انگار همه این عزیزان سر کار هستن، اینقدر مهندس بیکار داریم که اگه الان هم دانشگاهی فنی و مهندسی ببندند تا 50 سال دیگه هیچ اتفاقی نمی افته، شما نگران کم شدن رانت خودت هستی

    1. دقیقا من هم باهات موافقم
      الان اینقدر مهندس زیاد شده که هرکی بخواد کسی رو مسخره کنه بهش میگه مهندس!

    2. مشکل خیانت ایجاد دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و …. بود.

      هدف بردن فرزندان خنگ مسوولان به دانشگاه ها بود.

      نوشتن بلد نیست دکتری دارد.

    3. دوست خوبم
      مهندس بیکار نبوده و نیست . من با مدرک مهندسی از دانشگاه دولتی بسادگی مشغول بکار هستم .‌ دوستان من با همین مدرک مهندسی از همان دانشگاه درآمریکا و کانادا با حقوق بالا مشغول بکار هستند . دوستی دارم که از دانشگاه شریف مدرک مهندسی کامپیوتر دارد وودر یک شرکت خصوصی با حدود صدو بیست میلیون تومان در ماه کار می کند و شرکت یک اتومبیل رنو کلیوس صفر هم از دم قسط به او داده …
      آنکه بیکار است همان فارغ التخصیلان به اصطلاح دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های غیر دولتی هستند .

  4. رشته ای به مراتب سخت تر از تجربی و انسانی و به شدت عدم وجود شغل در این رشته، خوب یعنی ریاضی نخون

    1. بنده ارشد ریاضی کاربردی تو دانشگاه دولتی خوندم و بیکار. این همه سختی و استرس چه انتظاری دارین بقیه رو راغب به این رشته کنیم؟؟!!.خیلی متاسفم رشته ریاضی شده بی ارزش ترین رشته تو مملکتمون.

  5. در زمینه کاری برای رشته ریاضی بهای بیشتری بدهند این قدر رشته تجربی رو به سینه میزنید برای همین هست که ازنظر صنعت نسبت به کشورهای دیگه پیشرفتی نداریم
    در کشوری که بیشترین درآمد رو پزشکان دارند توقع پیشرفت نداشته باشید

    1. اینا نگران پیشرفت کشور نیستند. ثانیا مهندس در کشور زیاده که تا بیست سال آینده کمبود مهندس نخواهیم داشت.حداقل ۱۰ تا مهندس من می شناسم که بیکار هستند.

  6. جالب اینه که ابزارهایی که پزشکان از ان برای درمان و تشخیص استفاده میکنند توسط مهندسین ساخته میشوند و اگر انها نباشند حرفه پزشکی با حکیم باشی سابق یکی خواهد شد

    1. قبل از اینکه نظرت رو اعلام کنید و به یه قشر حمله کنی اول تحقیق کن
      ابزار های اتاق عمل و تجهیزات پزشکی توسط متخصصان مهندسی پزشکی ساخته و طراحی میشن تو خودشون تو رشته تجربی تحصیل میکنن مگه ماشین ‌‌‌و ساختمونه که مهندس ریاضی بسازه

        1. مشکل اینجاست که اصن نمیدونن مهندس و مهندسی یعنی چه!!!
          وگرنه نمی‌گفت مهندسی پزشکی رو از تجربی میرن!
          فرق دو تا علم و هنوز متوجه نیستن…

          1. سلام
            نگاه کنید همین سوالی که در ذهنتان هستش منم در ذهنم داشتم که اگر دانشگاه خوب قبول بشی دیگه مشکل کار ندارید، در صورتی که دانشگاه شریف قبول بشید شاید از لحاظ کار خصوصی شرایط بهتری داشته باشید یا براب استخدامی ازمون رو قبول بشید و در کل ۱۰ درصد به دانشگاه ربط داره و بقیش بازار کاره که اصلا خوب نیست و از این که خودت رو به زحمت بندازی و مهندس بشی نمی ارزه و در نهایت به کاری میپردازی که مرتبط با رشتت نیست. من جای شما باشم تجربی میخونم و هر کدومشو از رشته هاشو قبول بشی راحت برات کار هستش .

      1. یعنی فکر کردی واقعا دستگاه ها رو پزشکا میسازن😂🤣 !!! ینی پزشکا ربات طراحی می کنن یا برنامه نویسی دستگاه ها رو انجام میدن و جهت ساخت دستگاه ها مدلسازی انجام میدن 🤣🤣🤣🤣

      2. هموطن محترم نظر شما مبنای واقعی و تحقیق شده ندارد. مهندسی پزشکی در همه جای جهان شاخه ای از علوم مهندسی است و علت پیدایشش نیاز علوم پزشکی به ابزار و دستگاه بود به همین خاطر عده ای از مهندسان رشته های بخصوص برق مکانیک و مواد تصمیم گرفتند جهت کاری خود را به سمت ساخت ابزار و وسایل برای علوم پزشکی ببرند. مهندسی پزشکی بین عالم مهندسی و پزشکی پل زد. بنابراین کسانی که به هردو زمینه علاقه داشتند جذب این فضای کاری شدند اما تقریبا همه با پایه ریاضی و فنی مهندسی.تقسیم بندی های رشته ای در آموزش پرورش ایران و دانشگاههای ایران را اصلا ملاک نگیرید. ببینید در جهان این رشته به چه دلیلی بوجود آمده و بیشتر چه کسانی فکر و وقت خود را صرف آن کرده اند. سپاس

  7. وقتی یک فارغ التحصیل رشته الهیات یا ادبیات یا علوم سیاسی دانشگاه پیام نور و ازاد اسلامی میاد ردیف مهندس ها را تو وزارت خونه ها میگره تو کارخانجات یک بچه پولدار منفگی میاد مثل یک کارگر ساده با مهندسی که نخبه ی مملکت هست برخورد میکنه چرا باید رشته ریاضی را ادامه بده در صورتی که با پول خرج کردن تو کنکور پزشک میشه و دکان تیغ زدن مردم را افتتاح میکنه و درامد عالی و موقعیت اجتماعی بالاتر را هم کسب میکنه پس چرا به خودش زحمت بده
    شما وزارت نفت ایران را بررسی کنید ببینید کسانی که درامد بالا دارند کیا هستن ایا مهندسین رشته های مربوطه یا اقا زاد هایی که طبق قانون مسخره ی استخدام فرزندان کارمند وزارت نفت بجای پدر یا مادر گرامی استخدام مفتی شدن وبا پارتی مشاغل مدیریت راهم دست گرفتن
    در تمام وزارت خانه های مملکت نیروهای کار به همدیگر وصل هستن یعنی فامیل بازی شده پس کسی دیگه درس نمی خونه بچه های اونا هم که میدونن بدون هیچ دغدغه ای در اینده شاغل هستند پس چرا خودشون را اذیت کنن رشته های پیام نور را میخونن فقط بخاطر اینکه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد را بگیرن حالا در هر رشته ای که شد مثل ابیاری گیاهان دریایی

  8. وقتی پایه ریاضی از دوره ابتدایی ضعیف است و معلمان خودشان تدریس ریاضی را نمی دانند چطور بچه ها به این رشته ترغیب شوند . وقتی جلوی مدیران مدرسه و معلمان از هر اقدامی گرفته میشه و مدرسه برای بچه ها هتل میشه انتطار ی غیر از این نمی رود

    1. دقیقا همینطور هست ریاضیات ابتدایی رو به قدری سخت و نافهم برای بچه های ابتدایی کردند که بچه ها از کلاس ششم تصمیم می گیرند که رشته ای رو انتخاب کنند که ریاضیات کمتری رو داره دختر من ششم ابتدایی هست اینقدر این ریاضی برای بچه ها مشکل شده که با همه وجودش از ریاضی بیزاره و این درحالی هست که همسرم دیپلم ریاضی فیزیک و رشته مهندسی در دانشگاه رو خونده چرا آموزش و پرورش به جای چپوندن ریاضیات سالهای دبیرستان و راهنمایی در رده های پایین تر درست تشخیص نمی دن که هرچیزی رو به‌موقع و به جا و مطابق هوش متوسط همه ی دانش آموزان تدریس کنند متاسفانه آموزش و پرورش رو یه‌مشت آدم بیسواد پر مدعا پر کردند که هدفشون فقطو فقط نخبه پروری شده نخبه پروری بدون هدف من نمی دونم مگه مهندسینی که الات در رده های سنی ۵۰ یا ۶۰ هستند چه مشکلی دارند که اینها دنبال بالا بردن سطح آموزشی هستند این باعث شده فقط عده ی کمی تمایل به ریاضی فیزیک داشته باشند چون از همون ابتدا بچه های ما رو از درس و مدرسه و دانشگاه زده کردند

  9. بنده مهندس و بیکار هستم…۳۰ سال هم درس خوندم…کار درستی میکنند…هر عملی یه عکس العمل داره….مهندس بیکار مجرد و…

    1. با سلام
      من امسال باید انتخاب رشته کنم راستش بلا تکلیفم میخواستم رشته ریاضی رو انتخاب کنم اما با این خبر ها دو دل شدم . میخواستم یه سوال ازتون بپرسم اگه جوابمو بدید ممنون میشم .
      شما تو کدوم دانشگاه فارغ‌التحصیل شدین ؟ البته فضولی نباشه ها میخوام بدونم دلیل بیکاریتون بخاطر دانشگاهه یا بخاطر کمبود شغل در جامعه اس ؟

      1. سلام دوست عزیز. من کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان دارم. و در یه ارگان دولتی هم کارمند هستم ولی فقط اینو بدون که اینجا رشته های زمین شناسی و کشاورزی مدیر عامل و هیئت مدیره رو تشکیل می‌دهند و امثال من آخرین پستهای دولتی رو دارند. اگه دلت برا خودت میسوزه برو تجربی. خییییلی که بشی میشی من. از تجربی بدم میومد ولی فنی کار بسیار قابلی هستم. اگه عمر برمی‌گشت میرفتم فنی حرفه ای.

  10. پذیرش ظرفیتهای مهم رشته تجربی توسط وزارت بهداشت محدود میشن در حالیکه رشته مهندسی محدودیتی ندارند و هر دانشگاهی در رشته های مهندسی در تمام مقاطع دانشجو میپذیره. برای همینه که بیکار در رشته های مهندسی خیلی زیاده. آسیب دیگه اون کیفیت پایین آموزشی در خیلی از دانشگاههایی است که امکانات و اساتید خوبی ندارند و عملا” فقط مدرک میدن بدون اینکه فارغ التحصیل باسوادی تربیت کرده باشند

  11. همون بهتر که میخواد بازار ریاضی کساد بشه، الان منی که رشته م ریاضی بود هم در دبیرستان و هم در دانشگاه معتبر کشور چه فایده بیکار نشستم گوشه خونه؟؟؟!!!، همینایی که دارین ببرین سرکار بعد داد بزنید فلان و فلان شد…

  12. در کشورهای پیشرفته این پزشکان هستند که به وظیفه انجام خدمات پشتیبانی از مهندسان را به عنوان قشر پولساز کشور ( از طریق پیشبرد تولید و خدمات فنی مهندسی)بر عهده دارند ولی در ایران این مهندسان هستند که باید در خدمت پزشکان باشند. حالا پزشک نه تنها برای کشور پولساز نیست که تمام درآمد مملکت هم باید خرج این از ما بهتران بشه. اگه این روش ادامه پیدا کنه زودا که مملکت بره هوا. چه خوش گفت سعدی که : ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این راه که می‌روی به ترکستان است.

    1. بله دوست عزیز. بارها شده به همکارام گفتم که این کشور اصلا نیاز به مهندس نداره. من با کارشناسی ارشد مهندسی از یه دانشگاه تاپ مملکت دارم کارای تکنسین ها رو انجام میدم. مهندس کارش بهینه سازی و پیشبرد فرآیندهاست حالا در کشوری که صنعت فنی یعنی تعمیر و نگهداری و استفاده از سیستم‌های اختراعی خارجی واژه ی مهندسی مسخره است. کاش لااقل قبل از انتخاب رشته ریاضی یه درسی برامون میگذاشتن تا آینده رو برامون تداعی کنند. خدا نبخشد این دشمنان علم رو.

  13. وقتی به هیچ رشته ای جز ریاضی عالاقه ندارم باید چیکار کنم؟؟؟چرا کسی که میره ریاضی باید بیکار بمونه چرا مهندسا مثل دکترا نباید درامد داشته باشن؟ اگه سطح همه یکی باشه دیگه اینجور مشکلات به وجود نمیاد

    1. استادان رشته های ‌پزشکی مکتب معارف و غیره که در دانشگاه وزارت بهداشت هستند 1/6 برابر حقوق می‌گیرند تازه کارانه امکانات رفاهی هم دارند استاد مهندسی دانشگاه شریف امیرکبیر تهران تبریز و سایر در اجاره خونه اش مونده چون صنعت ضعیفه و صنعت از استاد و فارغ تحصیل اون سرویس نمیخواد باید فارغ التحصیلان ریاضی زبان بخونند برن بورس آمریکا و اروپا ریخته فقط راهش همینه مملکت هم وکیل ها و پزشکان اداره میکنند

  14. برای شما که کاری نداره از فردا اجبار کنید از هر خانواده یک فرزند باید وارد رشته ریاضی بشه در غیر این صورت ان خانواده قاچاقچی یا چه میدونم جاسوس یا وطن فروش به حساب میان

    1. بهترین راه حل اینه که اولویت استخدام در ادارات و دانشگاه اول با دانش اموختگان رشته ریاضی باشه، و با توجه به کمترین علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته کلیه فارغ التحصیلان از دانشگاه جذب بازار کارشده و استخدام بشن تا ابهت و وجهه این رشته بسیار سخت جایگاه خودشو بدست بیاره. والسلام…

  15. زمانی که یه نفر میاد سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور رو تعطیل میکنه. یکی میاد دانشگاه پولکی میزنه. محیط کار هم که فضای پارتی بازی هست. نتیجه بهتر از این نخواهد بود

  16. ملتی که فکر نمی کنه، دچار روزمرگی بوده و اسیر کلیشه های سخیف هست، نیازی به ریاضیات و فیزیک و فلسفه ندارد.

  17. ملتی که فکر نمی کنه، دچار روزمرگی بوده و اسیر کلیشه های سخیف هست، نیازی به ریاضیات و فیزیک و فلسفه ندارد.

  18. دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی وپیام نور که مدرک مفتی میدن وباعث شدن هر اوسکلی بره دانشگاه رو حذف کنید قطعا تمامی مشکلات رشته ریاضی حل خواهدشد.

  19. یه مهندس بدبخت میره از کارشناسی و ارشدش ۶ تا۷ سال عمر مبارکش رو تباه میکنه .تازه اگه کار گیرش بیاد اون وقت یه داروساز میره ۵ سال میخونه دکتر جان صداش میزنن و درامدشم که خیلی عالی

    1. یادم میاد به خاطر چند تا نمره و معدل کم نزاشتن برم رشته مورد علاقه ام یعنی ریاضی فیزیک و مجبور شدم توی فنی حرفه ای بخونم خاک تو سرتون با این نظام آموزشی

  20. تا وقتی منی که ارشد ریاضی دارم اونیکه کلی زحمت کشیده و مدرک ارشد و دکترای مهندسی داره، بیکاریم وضع همینه که هیچ بدتر هم میشه! ما خودمون ضد تبلیغیم برای این رشته خدا میدونه کلی دانش‌آموز رو منع کردم که رشته رو بخونن و جلوی کلی دانشجو رو گرفتم! چه گلی به سر هم نسلای من زدید که بخواید به سر بعدیا بزنید؟؟؟ معلومه که جلوشونو میگیریم مردم محتاج نونشونن به فکر آمار شماها باشن؟؟؟

  21. تفاوت بسیار زیاد و غیر منطقی درآمد پزشکی با زشته های مهندسی و درک و منطق هر فرد او را به این نتیجه می رساند که تلاش و زحمتش را روی ریاضی و مهندسی و علوم پایه نگذارد و این یعنی بحرانی عمیق تر از کاهش رشد جمعیت. ای بزرگان و عقلای قوم فکری کنید. با این وضع اینده تاریک است

  22. حالا وضعیت این 3 سال کرونا را هم در نظر بگیرید دیگه حتما محو شدن دانش آموزان علاقمند رشته ریاضی زودتر اتفاق میفته
    واقعا عدم تسلط و بیسوادی بعضی از معلمان و عدم آموزش تدریس مجازی این معلم ها از طرف آموزش و پرورش باعث افت شدید یادگیری ریاضی در بین دانش آموزان شده که موج سونامی اونو در آینده نزدیک خواهیم دید متاسفم

  23. هزاران محاسبات سخت و طاقت فرسا انجام دادیم. برای پیشبرد این مسائل از چندین نرم افزار استفاده کردیم. آخرش هیچ! مهندسی که استخدام نداره میگن بیا سرکار ولی هر موقع خواستیم بیرونت میکنیم تازه شرایطش اینه که ۱۰ سال سابقه کار داری ؟! نمره آیلتس ۵ داری ؟ تسلط به چند نرم افزار نوش جونشون. در مشاغل دیگه چنین شرایطی برای استخدام دارن از نوع موقتش؟! حالا پزشک/ پرستار/ ماما/ فوریت و …. معلم، نظامی و … به محض فارغ تحصیلی استخدامن. البته نمیگم حقشان نیست می گوییم چرا مهندسی چنین نیست. به کشورهای پیشرفته دنیا نگاه کنید قسمت بسیار بزرگی از منابع مالی آنها از طریق مهندسان تأمین می شود فارغ از رفاه ساکنانشان.
    چندین نفر فارغ تحصیل رشته ریاضی بهم گفتن نرو رشته ریاضی ما رو نمی بینی بیکاریم کله ام داغ بود نمی فهمیدم به حرفشون گوش ندادم و رفتم ریاضی، بعد چندین سال درس خوندن فهمیدم چه اشتباهی کردم الان فهمیدم چی میگفتن که دیره. در مملکتی که صنعتش مرده با آینده فرزندانتان شوخی نکنید.

  24. متاسفانه باسختی وسنگین رشته ریاضی حتی در مدارس مدیران ارزشی به دانش آموزان ریاضی نمی دهند.بهترین امکانات ودبیران خوب را مدیران در اختیار رشته تجربی قرار می دهند وانگیزه را از بچه ها می گیرند
    دومین علت متاسفانه بازار کار ندارند.ود نهایت بتونند جدب کار گاههای خصوصی با حداقل دستمزدو بدون مزایا بشوند
    واین ظلم بزرگی در حق بچه های ریاضی هست. لطفا بچ ه های ریاضیرا دریابید.
    تا دیر نشده چاره‌ای بیندیشید
    تواستخدام

  25. سلام برادر منم مهندسی راه ساختمان خوانده اما کار براش پیدا نشده الان وزینس شده برای خرج خانواده اش

    1. آفرین تشکر از شما واقعاً موافق هستم بخصوص توی استانهای مرکزی و بیابانی ایران خیلی زیاد هستش ،، تشکر

  26. همین الان تولید خودرو ملی نداریم .دانشگاه ها دانشجوهای نخبه تربیت نمیکنن همه شب امتحانی ان اصلا معلوم نیست واسه چی رفتن دانشگاه همین الان یه موتور چند اسب بخار ساده از چین وارد میشه یه دستگاه جوراب بافی از چین وارد میشه این کارخونه ها وارداتی ماشینشون.همین الان چند مهندس نیاز داریم برا همه این کارها .چند درصد مهندسان و مدیران سواد لازم رو دارن و خوب تربیت شدن توسط اساتید و معلمان دانشگاه.برا همین چهارده درصد برنامه ریزی کردین در آینده جایگاهشون کجاست؟از این اقشار پر در آمد جامعه مثل پزشکان مالیات میگیرین؟ اصلا صنف پزشکان داریم یا هر چی دلش بخواد از مردم بیچاره برا سونو ومعاینه دندونپزشکی و چشم پزشکی و…میگیره؟ فقط به قیمت گوشت و …نگاه میکنین ببینین بعضی از این پزشکان چقدر پول میگیرن.یه سوزن به خودت بزن آموزش عالی آموزش پرورش سازمان برنامه ریزی وزارت بهداشت و….دولت محترم و هر کی به نحوی مسئول این کمبودها و وقایعه.

  27. البته اگر کسی به رشته ریاضی علاقه دارد باید همان رشته را بخواند . پسر یکی از دوستان من رشته ریاضی خواند و در رشته عمران وارد دانشگاه صنعتی شریف شد .‌پس از لیسانس از یک دانشگاه کانادایی بورسیه گرفت و در آن دانشگاه دکترا گرفت . الان هم با حقوق بالایی در همان دانشگاه استاد است …

    1. باسلام
      ببخشید یعنی میگید تنها راهی که از رشته ریاضی موفق بشی بورسیه گرفتنه ؟ من هم علاقه دارم به این رشته هم استعدادشو دارم و اینکه هر سال تو راهنمایی رتبه آوردم امسال هم همینطور . به نظر شما برم رشته ریاضی یا نه؟ میشه راهنماییم کنید؟ ممنون میشم

  28. وقتی بین کسی که تو رشته ریاضی تحصیل کرده و مهندس شده و کسی ک هنرستان خونده مهندس شده، هیچ تفاوتی نباشه، ملت مگر …… راه سخت تر و انتخاب کنند، تازه هنرستان پیش دانشگاهی هم نداره و یک سال زودتر مهندس میشی، ضمن این که منه نوعی فوق لیسانس عمران با ۱۲ سال سابقه حقوقم در حد یک راننده یا کارگره، تازه اگر کار گیرم بیاد@در حالی ک شاید یک پزشک یا وکیل یا دندان پزشک تو یک روز حقوق یک ماه یک مهندس و دربیاره، تازه برا کار کردن ناز هم میکنند،

  29. خداروشکر. من که به هیچ کدام از بچه های فامیل اجازه نمیدم بیان ریاضی. خودم فیزیک بودم دانشگاه بهشتی و الان ۳۷ سالمه و بیکارم. اگه قرار بر بیکاریه بهتره که از همون اول سمت رشته های راحت و شاد رفت.

  30. سلام جامعه ای که پزشکان زیادی را تولید می کنند و بیمار پرور باشند و مهندسینی که ادامه تحصیل می دهند در کشور تا از اینجا مهاجرت کنند و یا درنهایت در مقایسه با پزشکان درآمدی ندارند رشته ریاضی چه فایده ای دارد جامعه ای پیشرفت می کنه که به رشته های علوم پایه و انسانی و علوم ریاضی و آموزش ابتدایی (معلمان )در آخربه تجربی اهمیت می دهد در کشور ما برعکس

  31. سلام من یک مهندس عمرانم در جواب شما باید بگم الان انقدر مهندس زیاده و کار کم که دیگه اصلا نیازی به مهندس نیست این همه مهندسو میخوایم چیکار یه سر به مطب دکترا بزنید ببینید جا برای سوزن انداختن نیست خوب معلومه که ادم باید سراغ رشته ای بره که بتونه کار کنه

  32. بزودی هم ریاضیات وهم زبان ومترجمی وهم نیروی انسانی بخاطر پسشرفت علم کنار میرود ورباط ها جایگزین خواهند شد وکم کم رشته های بیشتری را نابود خواهد کرد

  33. کاملا موافقم اون افراد بیکار فارق التحصیل دانشگاه آزادن یکم زحمت میدادن دانشگاه مثل شریف قبول میشدن الان بیکار نبودن پس به نکات ریز باید توجه کنن😒

  34. مقصر اصلی مسببان دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و علمی کاربردی هستند تووکشور هند با اون همه جمعیت یک دانشگاه ملی وجود دارد که همه جوانان آرزوی دارند که روزی اونجا تحصیل کنند وتا سر حد مرگ درس میخونند اما تو سیستم فاسد آموزش این کشور با دیپلم و بدون کنکور وارد دانشگاه فنی میشی وآخرش هم…..تازه کلی هم رشته های من دراوردی درست کردند که فقط پول مردم رو میگیرن و ۴سال هم عمرشونو هدر میدن وآخرشم هیچ….

  35. حقیقت اینه که مسولین اصلا نباید نگران باشند فقط کافیست یه نگاه بندازید ما اصلا هیچ احتیاجی به مهندس نداریم ما فقط مبلغ دینی لازم داریم تا مملکت رو بسازند در این ۴۵ سال مملکت ساخته نشده ولی الان دیگه کار باید دست کاردانش بیافته …
    ما اصلا نیاز به کارخانه و شرکت نداریم همه چیز رو برادرانمان در چین و روسیه می‌سازند و بهمون میدن
    همان نکته ای امام راحله فرمودند و آویزه رهبر فرزانه نیز می‌باشد فرهنگ و اقتصاد و پیشرفت مال کفار غربی و مال خران است ما که غربی و خر نیستیم …
    رمز پیروزی ما از کتاب حساب و هندسه و تاریخ و جغرافیا نیست فقط در قرآن و نهج البلاغه و حوزه می گیرد…

  36. بنده ارشد مهندسی برق دارم و هیچ کجا خانم برای کار نمیگیرند اینهمه ما درس های سخت خوندیم ک آخرش بیکار بشینیم توخونه یا بریم توی فروشگاهی جایی سرکار ک ی حقوقی بگیریم واقع این مملکت بفکر رشته ی مهندسیش نیست کاش یکم بفکر کار برای مهندسا باشن.
    من بشخصه هیچکس از بچه های فامیل رو نمیگذارم رشته ریاضی بخونن چون هدر دادن وقت و جونیشون هستش

    1. وجود میانبر هنرستان خود بخود باعث شده کسی نره سمت ریاضی فیزیک.یادمه دهه 70 که من نوجوون بودم تکنسین های فنی حرفه ای بیش از کاردانی مجوز تحصیل نداشتند درستش هم همون بود که مرز بین مهندس و تکنسین از بین نره که متاسفانه امروزه کاملا بلبشو و بی سازمان شده و این ظلم در حق اونایی است که با مباحث سنگین ریاضی و فیزیک کلنجار رفتن تا امروز شانیت مناسبی داشته باشند

  37. بقالی سر کوچه مدرک مهندسی میده . وقتی با این حجم تو هر ده کوره ای مدرک مهندسی صادر میکردین معلوم بود قراره آخرش چی بشه

  38. اوروپاییهاو امریکایی ها و روسها فیزیک میخونند به فضا میرند .مهندسی میکنند که طراحی کنند و تولید ما که همشون بایستی خانواده خاصی باشه.یا اقا زاده باشه تا یه همچین کارایی را بکنند .همونا هم انشالله فیزیک و …. را بخونند و اینده کشورو نجات دهند بی خیال اینده ..

  39. کاری نمی خواهد انجام دهید.. بچه ها را به حوزه و دارلقران ها راهنمایی کنید. انجاکارو شغلشان تضمین شده است.. خودشان سر در دترلقرانها نوشته اند……. شاید وضع علم .. ریاضی… و مملکت درست شود…….!!!!! انجا همه تخصصی یاد می دهند…!!! از رسد حلول ماه… تا اقتصاد. ! .

  40. درود بر شما من یک چیزی بالاتر میگم اصلا درس خواندن اشتباه محض است سالها سختی درس و پایان نامه و…همه مسافرت و خوش گذرانی شما سرت تو کتاب و پژوهش اخرش هیچی
    طرف از دیپلم کار میکنه سرمایه کسب میکنه خیلی جلوتر از شما

  41. من مهندسی مکانیک خوندم تا آخرش رفتم و دکتری از دانشگاه شریف گرفتم
    علاقه داشتم و هنوز هم مسیری که اومدم رو دوست دارم.
    اما از علاقه که بگذریم، شغل مناسب من چیه؟
    1- هیات علمی دانشگاه. اولا مسیر ورود به دانشگاه قطره چکونه. کدوم خوش شانسی بتونه هیات علمی بشه. ثانیا فکر میکنید درآمدش چقدره؟ ارزش اینهمه سختی کشیدن و استرس رو داره؟
    2- شرکت مهندسی. راه انداختن شرکت مهندسی توی شرایط الان یعنی سفید شدن مو در عرض چند سال. بعدش هم اگه ورشکست نشی و اجازه کار بهت بدن و … اونوقت «شاید» به درآمد خوب برسی … به شرطی که بتونی از دست اداره مالیات و بیمه و از دست کارفرماهای بد حساب جون سالم به در ببری
    3- مهاجرت. یک مسیر ظاهرا ایده آل با کلی عذاب وجدان و افسوس برای کشور

  42. این چرت و پرت ها چیه که نوشتید؟!!!!!!!!!!! بجه ها فقط و فقط به این دلیل رشته ریاضی و فنی رو دوست ندارند چون آینده شغلی مناسبی براش نمی بینند نه اینکه چون ریاضی سخته و از این چرندیات!!! فقط و فقط دلیل مالی داره و بس…تمامممممممممممممم

  43. این چرت و پرت ها چیه که نوشتید؟!!!!!!!!!!! بجه ها فقط و فقط به این دلیل رشته ریاضی و فنی رو دوست ندارند چون آینده شغلی مناسبی براش نمی بینند نه اینکه چون ریاضی سخته و از این چرندیات!!! فقط و فقط دلیل مالی داره و بس…تمامممممممممممممم

    1. بیکاری در علوم مهندسی زیاد شده اولا بدلیل تحریم و رکود و تعطیلی عمده صنایع عظیم و مادر امــــا این غیرقابل انکاره تکنسین های هنرآموز فنی حرفه ای وقتی برخلاف اساسنامه تاسیس سازمان فنی و حرفه ای کشور بجای “کارگر ماهر” بودن دنبال این هستند از بلبشو قانونی موجود سوء استفاده و خودشون رو بیخود و بی دلیل “مهندس” جابزنن عمده علت بی پرستیژ شدن و خفیف تبلور نمودن رشته ریاضی فیزیک شده اند!

  44. یک آن تصور کنید هنرستان فنی حرفه ای دیپلم پزشکی میداد بعدش هم بصورت ناپیوسته بدون کنکور میرفتی تا PHD طب آیا اونزمان دبیرستان در رشته علوم تجربی هم تعطیل نمیشد؟!قطعا میشد این داستان بلایی است که بر سر ریاضی فیزیک طی دهه 80 تا حالا نازل شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا