تغذیهمامان بابا

همه چیز در مورد خواص کرفس کوهی

گیاه کرفس کوهی Kelussia odoratissima از خانواده چتریان APIACEAE بوده که در مناطق سردسیر و کوهستانی و در فصل بهار رویش دارد. این گیاه شگفت انگیز را با نام “کلوس” یا “کرفس بختیاری” هم می‌شناسند.

مدرسه آنلاین- عطر بسیار خوشی داشته و رنگ آن سبز مایل به زرد است. شاید با شنیدن نام کرفس به یاد همان کرفس‌های معمولی که در سبزی فروشی­‌ها به‌فروش می‌رسد افتاده باشید؛ اما این گیاه کوهی کمی با این سبزی متفاوت است، و خواص فراوانی در طب سنتی دارد.

فواید و خواص کرفس کوهی بی‌شمار است اما این گیاه وحشی معمولا به عنوان ضد درد و آرام­بخش استفاده می‌شود، و حتی بذر آن نیز در مهار رشد تومور‌های معده و افزایش اشتها هم کاربرد دارد.

فواید کرفس کوهی

  • جوان سازی پوست صورت: آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این گیاه وجود دارد، پوست را وادار به کلاژن سازی می‌کند. همچنین این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین C بوده که به کاهش چین و چروک پوست کمک می‌کند.
  • درمان زخم پوستی: جهت بهبود هرچه سریع‌تر زخم‌های پوستی (در طب سنتی) از این گیاه استفاده می‌کنند.
  • لاغری و کاهش وزن: اگر روزانه یک لیوان آب کرفس‌ کوهی را با مقدار کمی لیموترش میل نمایید، منجر به چربی سوزی و لاغری خواهد شد.
  • کاهش قند خون: مقادیر بسیار بالایی “پلی فنول” در این گیاه وجود داشته که برای درمان دیابت و پیشگیری از آن بسیار مفید است.
  • تنظیم فشار خون: از این گیاه برای تنظیم و درمان فشار خون بالا در افراد استفاده می‌شود.
  • چربی خون و قلب: “فلاونویید‌”های موجود در این گیاه به کاهش کلسترول و چربی خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آتروز اسکلروزیس را به طرز شگرفی کاهش می­‌دهد.
  • معده و دستگاه گوارش: از دیگر خواص کرفس‌ کوهی کمک به هضم غذاست. از این گیاه برای درمان معده درد، درمان زخم معده و سلامت عمومی دستگاه گوارش بسیار مفید است.
  • استرس و افسردگی: به دلیل خواص آرام­بخشی که دارد برای کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی استفاده می‌شود.
  • سرماخوردگی و گلودرد: وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و گلودرد بسیار موثر واقع می‌شود.
  • روماتیسم، آرتروز و سیاتیک: خاصیت ضد التهابی این گیاه کوهی در  طب سنتی به اثبات رسیده است. از همین رو این گیاه برای درمان کمردرد، روماتیسم، آرتروز و سیاتیک استفاده می‌­شود.
  • پیشگیری از سرطان معده: بذر گیاه برای پاکسازی معده و دستگاه گوارش بسیار مفید است.
  • التهاب مفاصل: از اندام‌های گیاه برای رفع معده درد، درمان التهاب مفاصل و روماتیسم و تصفیه خون استفاده می‌شود.
  • سنگ کلیه: این گیاه برای پیشگیری از سنگ کلیه و مثانه و همچنین پاکسازی مجاری ادراری مورد استفاه قرار می‌گیرد.
  • درمان یبوست: این گیاه وحشی مفید برای دستگاه گوارش بوده که ضد نفخ و برطرف کننده یبوست نیز می‌باشد.
  • دفع آفات: علاوه بر تمام تاثیرات دارویی گفته شده، ریشه­‌ی این گیاه، باعث جذب حشرات، کمک به عمل گرده‌ افشانی و دفع بعضی آفات گیاهی می‌شود.

برخی از عوارض کرفس‌ کوهی

فواید این گیاه بسیار زیاد است، اما در مصرف هر چیزی باید حد اعتدال رعایت شود. گفته می­‌شود بذر کرفس کوهی و خود گیاه آن ممکن است باعث سقط جنین شود بنابراین خوردن آن توسط زنان باردار اصلا توصیه نمی‌­شود. این گیاه ممکن است باعث تحریک حملات صرع در افراد مبتلا به صرع شود. طبع این گیاه گرم و خشک است و افراد گرم مزاج باید با ملاحظه بیشتری از این گیاه استفاده کنند.

چطور از کرفس کوهی استفاده کنیم؟

محل رویش این گیاه کشور ایران است و در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری،کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان رشد می­‌کند. بومیان این مناطق استفاده‌های بی‌شماری از این گیاه می‌کنند. مثلا از برگ و ساقه تازه این گیاه در تهیه ترشی، تهیه سوپ، همراه با ماست، به صورت پودر برای معطر کردن دوغ و ماست مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی از برگ‌های این گیاه در سالاد هم استفاده می‌شود. می‌توانید هنگام تهیه آب هویج، مقداری کرفس‌کوهی به آن اضافه کنید؛ طعم بی نظیر آن فراموش نشدنی است. ناگفته نماند که مواد مغذی این گیاه کوهی با پخته شدن از بین نمی‌رود.

تهیه و خرید کرفس کوهی

همانطور که گفته شد خواص و فواید کرفس کوهی، بسیار زیاد است و جایگاه خاصی در طب سنتی دارد. این محصول از گیاهان گران قیمتی بوده که در فصل بهار به فروش می‌رسد. فروشگاه اینترنتی رزسا با عرضه‌ی این محصول به صورت خشک در بسته بندی‌های استاندارد جهت حفظ کیفیت محصول، دسترسی شما را به آن آسان‌ کرده است. جهت خرید و اطلاع از قیمت کرفس کوهی به فروشگاه رزسا قسمت سبزیجات خشک مراجعه نمایید.

کرفس کوهی چیست؟

کرفس کوهی؛ گیاهی وحشی و بومی منطقه ایران بوده که در برخی استان‌ها مانند اصفهان رشد می‌کند، اما مصرف بی رویه این گیاه را به سمت انقراض و حذف از چرخه طبیعت برده است. ساقه این گیاه نسبت به کرفس معمولی کوتاه‌تر است و ریشه‌ای شبیه چغندر دارد.

اثربخشی درمانی کرفس کوهی چگونه است؟

اندام هوایی این گیاه در طب سنتی برای درمان فشارخون، زخم و التهاب استفاده می‌شود. از سالیان دراز کرفس کوهی به علت اثرات ضد درد، ضد التهاب، آرام‌بخش و ضد سرفه مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این گیاه بااثرات ضد ویروس، ضد دیابت، ضد سرطان به عنوان عامل پیشگیری کننده از زخم معده مطرح می‌شود.

کرفس کوهی در مداوای اضطراب، استرس، انواع اختلالات گوارشی بالاخص بیماری‌های التهابی روده از قبیل: کرون و کولیت و بیماری‌های روماتیسمی موثر است.

منبع: rozesashop.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا