تغذیهمامان بابا

میان وعده غذایی کودکان در مدرسه

یک کارشناس ارشد تغذیه گفت که دانش آموزان بین ساعات صبح تا ظهر و ظهر تا شب ، نیاز به غذایی به عنوان ” میان وعده” دارند.

مدرسه آنلاین- ” لیلا آزاد بخت “اظهار داشت: دانش آموزان بویژه کودکان دوره ابتدایی باید هر چهار تا شش ساعت برای نگهداشتن حد طبیعی غلظت قند خون ، غذا بخورند ، تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

وی افزود:کبد مسوول ذخیره گلوکز و آزادسازی به خون بوده، بنابراین کودکان در سنین مدرسه به خوردن غذا در وعده های بیشتر نیاز دارند و باید بین ساعات صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند.

آزاد بخت با اشاره به اینکه ارزش غذایی میان وعده ها باید در نظر گرفته شود،ادامه داد:دانش آموزان باید بدانند که موادی همچون چیپس ، پفک و سایر تنقلات دارای ارزش غذایی کمی هستند که نمی توانند نیازهای آنان را تامین کنند.

وی استفاده از انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، گردو، برگه زردآلو و سیب، نارنگی، انگور، هویج، کاهو، خیار، نان، پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، حلوا شکری و خرما را به عنوان میان وعده دانش آموزان ، مناسب دانست.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد:این مواد باارزش غذایی بالا،کم هزینه بوده و اشتهای کودکان و نیاز به مواد مغذی در رشد آنهارا منعکس می کنند.

آزاد بخت تاکید کرد: کودکانی که دائما گرسنه هستند و خوب تغذیه نمی شوند دچار تاخیر رشد خواهند شد.

وی، با اشاره به اینکه برخی ازکودکان سنین مدرسه ازخوردن گوشت امتناع می کنند، گفت: گوشت مهمترین منبع پروتیین با کیفیت خوب ، آهن و روی است و توصیه می شود گوشت چرخ کرده در غذاهایی که مورد علاقه کودک است،به او داده شود.

آزادبخت همچنین افزود:اگر دانش آموزی علاقه ای به خوردن شیر ندارد، می توان مقدار کمی پودرکاکائو (در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر) به شیر وی اضافه کرد.

وی، مصرف بی رویه شکلات و شیرینی را موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان دانست و ادامه داد:از دادن شکلات و شیرینی بعنوان جایزه به کودکان خودداری کرده و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد این مواد که دانش آموز در طول روز مصرف می کند، کنترل شود.

آزاد بخت همچنین به والدین توصیه کرد بجای استفاده از نوشابه و پفک برای دانش آموزان ، به آنان تنقلات سنتی همچون کشمش، برنجک، عدس برشته شده و دوغ بدهید.

وی تصریح کرد: والدین باید کودکان را به ورزش که موجب جلوگیری از چاقی و سوختن کالری دریافتی روزانه می شود، تشویق کنند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا