خبر ویژه

فرار زیرکانه مدارس غیردولتی از پرداخت مالیات

مالیات یکی از محل های اصلی تأمین بسیاری از منابع درآمدی برای اداره امور و تأمین رفاه عمومی است که از سوی بخش های مختلف اقتصادی و در اکثر کشورهای جهان به دولت ها پرداخت می شود؛ موضوعی مهم بسیاری از فعالان اقتصادی در پی فرار از پرداخت آن می روند.

مدرسه آنلاین-  از جلمه نهاد  و موسسه هایی که در ایران سالانه باید بخشی از درآمدهای خود را به سیستم های مالیاتی پرداخت کنند باید به مدارس غیر دولتی اشاره کرد.

مجموعه و نهادهایی که از قرار معلوم برخی از آنها ترفندهای زیرکانه ای برای فرار مالیاتی دارند و اجرایی می کنند.

به تازگی و در برنامه دست خط صدا و سیما مجری برنامه در این رابطه نکته ای را به نوری- وزیر آموزش و پرورش می گوید که قابل تأمل است.

او در این برنامه ادعا می کند که برخی مدارس غیر دولتی حساب خود را به حساب موسسه های خیریه متصل کرده اند تا از پرداخت مالیات معاف شوند.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه دستخط در باره ماجرای واریز شهریه برخی مدارس غیردولتی به حساب‌خیریه‌ها برای فرار از مالیات گفت: پیگیری‌ می‌کنیم. وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات مجری که گفت اولیا که وجه شهریه را پرداخت می‌کنند می‌بینند فیش واریزی به حساب خیریه رفته! در واقع این مدارس با این شیوه به اسم خیریه دست به فرار مالیاتی می‌زنند گفت: این‌کار پایه‌های مالیاتی‌ را ضعیف می‌کند اگر مورد این‌چنینی باشد پیگیری‌ می‌کنیم.”

وی افزود: نسبت درصد مدارس غیردولتی به مدارس دولتی در ایران بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام با توجه به برنامه دست خط و و ذکر واریز شهریه مدارس غیردولتی به حساب خیریه ها به منظور فرار مالیاتی به استحضار می رساند طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم مدارس غیرانتفاعی از مالیات بر درآمد معاف هستند بنابراین با توجه به این قانون به نظرم نیازی به این روش نمیباشد ضمناً در زمانی که این قانون به تصویب رسید بر اساس قانون اولیه تاسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب ۱۳۶۷/۳/۵ مجلس شورای اسلامی عنوان مدارس با عنوان غیرانتفاعی تایید و تصویب شد چرا که هدف این بود از محل درآمد این مدارس نفع شخصی حاصل نشده و درآمد حاصل از این مدارس صرف توسعه و تجهیز سیستم آموزشی گردد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مدارس غیرانتفاعی بعنوان بنگاههای اقتصادی با اخذ شهریه های کلان بدون پرداخت مالیات و عدم رعایت قوانین اداره کار و تامین اجتماعی در پرداخت حقوق و بیمه معلمان در حال فعالیت می باشند از سویی در سال ۸۷ و سپس در تاریخ ۱۳۹۵/۹/۱۴ قوانین مصوب مدارس غیر دولتی تصویب و در نهایت به جهت مغایرت اسم این مدارس با روح و هدف تشکیل آن در آموزش و پرورش از غیر انتفاعی به غیردولتی اصلاح گردید فلذا بنظرم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و رصد همه مشاغل در پرداخت مالیات و گردش مالی این مدارس لازم است دولت مردمی و مدافع حقوق مردم مستضعف نسبت به اصلاح و بررسی مجدد این معافیت اقدام لازم مبذول نماید . مضافا اینکه اگر قرار است معافیت مالیاتی از شهریه که بخشی از همان درآمد مدارس غیردولتی می باشد بسیاری از این مدارس تحت عناوین مختلف همچون کلاسهای فوق برنامه ، کلاسها و خدمات ویژه وکمکهای مردمی طبق ماده ۱۴ قانون تاسیس مدارس غیردولتی سالانه صدها میلیون بدون هیچگونه پرداخت مالیاتی به جیب زده که بنظر میرسد موضوع می بایست با حساسیت و دقت بیشتری مورد توجه مسولان وزارت اقتصاد قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا