کلاس درسمتوسطه دوم

همه چیز درباره رشته كارشناسی فرش

هنر فرش بافی از قدیم در ایران وجود داشته است. رشته كارشناسی فرش در دهه هفتاد در برخی از دانشكده های هنر مراكز آموزش عالي ارائه گرديد و بدین ترتیب برخی از دانشجویان رشته هنر که به صنعت و طراحی فرش علاقه دارند، وارد این رشته می شوند.

مدرسه آنلاین- یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته کارشناسی فرش است. در رشته كارشناسی فرش دانشجو درباره تاريخچه فرش، جامعه شناسي فرش، انواع بافت، ابزار بافت، طراحي، رنگ و الياف فرش اطلاعات لازم را به دست مي‎ آورد.

توانایی های لازم

دانشجوی این رشته باید فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ‎التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به این رشته آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نیز در این زمینه برداشته‎اند.همچنین کارشناس فرش باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرش‌بافی آگاهی داشته باشد وبه یاری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد که هم از اصالت بومی و هم از نوآوری برخوردار باشد.

گرایش های رشته فرش در مقطع کارشناسی

در حال حاضر رشته فرش دارای چند گرایش است.

رنگرزی

دانشجویان این رشته در زمینه های تکنولوژی مواد رنگرزی، تکنولوژی رنگ و شیمی و شیمی تجزیه اطلاعاتی مطالعه می کنند و با نحونه رنگرزی سنتی و شیمیایی آشنا می شوند.

بافت

دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود به مطالعه نحوه بافت قالی، انوع بافت قالی و گره ها به صورت تخصصی می پردازند.

طراحی

دانشجویان گرایش طراحی در دوران تحصیل تا حدودی درباره نحوه طراحی قالی و گلیم آموزش می بینند و در زمینه انواع مختلف نقش های قالی های ایرانی مطالعه می کنند.

 مرمت و تکمیل

دانشجویان این رشته با رنگ، انواع بافت، الیاف، رنگرزی شیمیایی و سنتی، انواع گره، دارکشی فرش، ابعاد فرش، نحوه حفظ کیفیت فرش، مرمت فرش آشنا می شوند.

سایر زیرانداز ها 

دانشجویان این گرایش با نحوه بافت انواع، زیلو، گلیم، گبه، سوماک و دیگر زیراندازها آشنا می شوند و به طور عملی آموزش می بینند.

دروس رشته فرش در مقطع کارشناسی

دروس مشترک در بین گرایش های مختلف رشته فرش

شیمی عمومی، هنر در تمدن اسلامی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه مرمت و نگهداری قالی، کارگاه بافت قالی، کارگاه طراحی سنتی، تاریخ فرش، جامعه‌شناسی فرش، عکاسی، آشنایی باهنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، شناخت و ارزیابی فرش دست‌بافت، اصول رنگرزی، آشنایی با مواد اولیه و ابزار، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران، سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، کنترل کیفی استانداردهای فرش، جغرافیای فرش، پژوهش در فرش ایران، علوم الیاف، زیبایی‌شناسی فرش ایران، ریسندگی، اقتصاد فرش ایران.

دروس تخصصی گرایش رنگرزی

کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

دروس تخصصی گرایش بافت

حفاظت و مرمت گلیم، بافت فرش 3و4، حفاظت و مرمت فرش 3و4، رنگرزی سنتی 2.

دروس تخصصی گرایش طراحی

کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه طراحی قالی، کارگاه رنگ و نقطه، کارگاه نگارگری، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی.

دروس تخصصی گرایش مرمت و تکمیل

آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی، مرمت و نگهداری گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت قالی.

دروس تخصصی گرایش سایر زیراندازها

کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت گلیم‌های یک رو، کارگاه بافت زیلو، کارگاه بافت سوماک، کارگاه بافت گبه‌ و سایر قالی‌های ایلیاتی، کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها، جغرافیای گلیم و سایر زیراندازها، بررسی نقوش ونمادها در گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران، پژوهش در نقش و رنگ گلیم و سایر زیراندازهای ایران.

ادامه تحصیل در رشته فرش 

در حال حاظر در ایران این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. بر اساس مطالعه دفترچه دکترا، رشته به عنوان فرش و یا مرتبط با آن در دفترچه ذکر نشده بود، اما این فارغ التحصیلان اگر علاقه مند به تحصیل در مقطع دکترا باشند در برای مقطع دکترا در دیگر رشته هایی مجاز گروه هنر شرکت کنند.

بازار کار رشته فرش 

صنعت فرش در ایران یکی از پر سود ترین صنعت ها به دلیل تهیه مواد اولیه فرش در ایران و تولید فرش های دستبافت به حساب می آید.

به همین دلیل امروزه بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی مرتبط با این صنعت به دنبال جذب فارغ التحصیلان رشته فرش هستند که دارای خلاقیت و مهارت کافی در زمینه رنگ، طرح و بافت باشند. زمینه های شغلی برای این فارغ التحصیلان متنوع است، از جمله دیگر زمینه های کاری مرتبط با این حرفه می توان به مشاور بازرگانان فرش اشاره کرد.

برخی از این افراد که دارای شرایط مالی خوب، در کنار دیگر شرایط داشته باشند، می توانند به عنوان سرمایه گذار در زمینه تولید فرش یا صادرات فعالیت داشته باشند. حتی آنقدر تعداد علاقه مندان به این رشته زیاد است که امروزه بسیاری از افراد دوست دارند دوره های آزاد مرتبط با این رشته شرکت کنند، به همین خاطر زمینه آموزش هم برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا