کلاس درسمتوسطه دوم

بازار کار رشته بینایی سنجی خوب است یا بد؟

بینایی سنجی یکی از رشته های کارشناسی زیرگروه تجربی است که پذیرش آن به صورت کشوری است و بومی گزینی نیست.

مدرسه آنلاین- بینایی سنجی یکی از رشته هایی هست که آمار پذیرش آن در دانشگاه های دولتی کم است. علم بینایی شامل دو دو شاخه اصلی بینایی و چشم پزشکی است. افرادی که در شاخه بینائی سنجی تحصیل می کنند بیشتر به معاینه قسمت های بینایی می پردازند.

گرایش های رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته مانند دیگر رشته های 4 سال است. دانشجویان مقطع کارشناسی ملزم به پاس کردن 146 واجد دری هستند. این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و دانشجویان بعد از اتمام کارشناسی می توانند برای مقطع ارشد و دکترا در گرایش های خاصی تحصیل کنند.

دروس رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در این رشته 4 سال است که در مقطع کارشناسی شامل 146 واحد درسی می باشد. این واحد شامل 23 واحد دروس عمومی، 42 واحد دروس پایه و اصلی، 73 واحد ردوس اختصاصی و 8 واحد پایان نامه و کارآموزی است.

دروس عمومی

معارف اسلامی، ادبیات فارسی، اخلاق و تربیت اسلامی 1و 2، زبان خارجی، فارسی 2، تربیت بدنی 1 و 2، معارف اسلامی 2، زبان خارجی 2، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، متون اسلامی، زیست شناسی.

دروس پایه 

فیزیک‌ نور، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی، فیزیولوژی‌ عمومی‌، تشریح‌ عمومی‌ و اعصاب‌، آمار حیاتی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، اورژانس‌های‌ چشم‌، آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، میکروب‌شناسی‌، ابزرواسیون‌، تاریخچه‌ اپتومتری‌ و علوم‌ بینایی، زبان‌ تخصصی‌، اپتومتری‌، بینایی‌ محیطی‌، داروشناسی‌، علائم‌ چشمی‌ در بعضی‌ از بیماری‌ های‌ داخلی‌، ژنتیک‌ و چشم، تشریح‌ و بافت‌ شناسی‌ چشم، فیزیولوژی‌ چشم‌، اپتیک‌ هندسی‌ و فیزیکی، لابراتوار اپتیک، فیزیولوژی‌ اپتیک، مقدمات‌ اپتومتری‌.

دروس تخصصی 

اپتیک هندسی و فیزیکی 1، اپتیک هندسی و فیزیکی 2، لابراتوار اپتیک 1، لابراتوار اپتیک 2، فیزیولوژی اپتیک 1، فیزیولوژی اپتیک 2، مقدمات اپتومتری، ابزرواسیون، تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، زبان تخصصی، اپتومتری 1، اپتومتری 2، اپتومتری 3، بینایی محیطی، عدسی های تماسی 1، عدسی های تماسی 2، آسیب شناسی چشم 1، آسیب شناسی چشم 2، اپتومتری کودکان 1، اپتومتری کودکان 2، اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم، اپتومتری پیشرفته، آنالیز مشاهدات کلینیکی، مکانیسم دید دو چشمی، درمان آنومالی های دو چشمی 1، درمان آنومالی های دو چشمی 2.

دانشگاه 

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در رشته بینایی سنجی دانشجو می پذیرند. 

بازار کار رشته‌ بینایی سنجی

اگر به طور جدی تصمیم به تحصیل در رشته بینایی سنجی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که علاوه بر کشور های خارجی، رشته بینایی سنجی در کشور ایران نیز به لحاظ بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد. به طوری که 80% فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند.فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی با توجه به اینکه در زمینه های مربوط به عیوب انکساری به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیده‌اند، این امکان را دارند تا به طور مستقل برای تاسیس مطب اقدام نمایند.پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین امکان فعالیت به عنوان مشاور در زمینه هایی چون بهداشت چشم و مشکلات بینایی در محیط‌ های آموزشی،خدماتی و صنایع و همکاری با سازمان‌های دولتی و صنایع ،همکاری در در اورژانس امور استخدامی و نظامی و اخذ گواهی نامه رانندگی و خلبانی برای انجام کمک‌ های اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز درمانی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا