کلاس درسمتوسطه دوم

کاردانی پروتز دندانی عضوی مهم در دندانپزشکی

کاردانی پروتزهای دندانی از زیرمجموعه های گروه علوم تجربی است که به عنوان بخش مهمی در تیم درمان دندان پزشکی در زمینۀ ساخت و ترمیم انواع پروتزها فعالیت دارد.

مدرسه آنلاین_ رشته و حرفه پروتز دندانی در کنار رشته و حرفه دندان پزشکی در زمینه سلامت دندان فعالیت می کند. در اینجا می کوشیم تا اطلاعاتی دربارۀ کاردانی پروتز دندان، دانشگاه ها، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه دهیم.

رشته کاردانی پروتز دندان

رشته کاردانی پروتزهای دندانی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که در آن یک کاردان پروتزهای دندانی به عنوان عضوی مؤثر در تیم درمان دندان پزشکی، عهده‌دار ساخت و ترمیم انواع پروتز می شود که شامل انواع پروتزهای متحرک کامل و پارسیل، پروتزهای ثابت و روکش‌ها، ایمپلانت ها و اجزاء کاشتنی، پروتزهای فک و صورت و پلاک‌ها و پروتزهای مربوط به ارتودنسی است. تکنسین پروتز مستقیما کاری بر روی بیمار انجام نمی‌دهد و معمولاً تحت نظر دندانپزشک در امر درمان کمک می‌کند.

هدف این رشته تربیت متخصصان مورد نیاز لابراتوارهای دندان پزشكی مراكز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. رشته پروتز دندان، دانشجویان و کارورزان خود را در جهت طراحی و ساخت اعضای مصنوعی دندان آموزش می دهد. کاردان های پروتز دندان با ساختن عضو مصنوعی برای كار ثابت مانند دندان مصنوعی و عضو مصنوعی برای كار متحرک مانند پلاک های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و كلینیک های دندانپزشكی حضوری فعال دارند.

کاردانی‌ پروتزهای دندانی کاری حساس و دقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی دارای اهمیت است.

کاردان پروتز دندان آنچه را می سازد که دندان پزشک برای سلامت دندان تجویز می کند. حضور فارغ التحصیلان رشته پروتز دندان در جامعه پزشکی امری اجتناب ناپذیر است، به این علت که دندان پزشکان بدون در دست داشتن ابزار کار، موفق به فعالیت در زمینه سلامت دندان نخواهند بود.

کاردان های دندان نیز باید به دندان پزشک کمک کرده و تحت نظر او کار خود را انجام بدهند. مهم ترین کار تکنسین پروتزهای دندانی، ساخت اعضا مصنوعی دندان است. آشنایی کامل با مواد اولیه برای ساخت پروتزهای دندانی، اندازه و قالب گیری فک و دهان برای ساخت پروتزهای دندانی، طراحی پروتزهای دندانی و طراحی و ساخت اجزای کاشتنی دندان از جمله کارهایی است که تکنسین پروتزهای دندانی انجام می‌ دهد.

دروس کاردانی پروتز دندانی

درس های کاردانی پروتز دندانی شامل: بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیب شناسی، میکروب شناسی نظری و عملی، بافت شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتز های اطفال و ارتودنسی نظری و عملی و مواد دندان نظری و عملی می شود.

دانشگاه هایی که رشته کاردانی پروتز دندانی ارائه می دهد

برخی از دانشگاه های دولتی روزانه و دانشگاه آزاد رشتۀ کاردانی پروتز دندانی ارائه می دهد. در مجموع ظرفیت این رشته محدود است.

آینده شغلی و بازار کار

وضعیت بازار کار رشته پروتز دندان، وضعیت مناسبی به نظر می رسد. هر دندان پزشک برای ارائه خدمات درمانی در رابطه با سلامت و زیبایی دندان، نیاز به حداقل یک تکنسین پروتز دندان دارد. این روزها که زیبایی دندان اهمیت بیشتری پیدا کرده این رشته رونق بیشتری گرفته است.

محیط های کاری که فارغ التحصیلان پروتز دندان می توانند در آن مشغول به کار شوند، به طور عمده شامل کلینیک های دندان پزشکی و لابراتورهای دندان پزشکی شخصی می شود.

درآمد شاغلان پروتز دندان، برای تمام صاحبان این شغل یکسان و ثابت نیست. میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته پروتز دندان به میزان کار و البته به کیفیت کار کاردان ها بستگی دارد. اما به طور کلی حرفه پروتز دندانی درآمد خوبی دارد. افراد دارای لابراتور شخصی، درآمد بالاتری را کسب خواهند کرد. البته این درآمد بستگی به میزان سفارشاتی دارد که یک لابراتور دریافت می کند. درآمد هر لابراتور پروتز دندان بستگی به بیمارانی دارد که دندان پزشکان آنان را به این لابراتورها ارجاع می دهند.

لابراتورهای پروتز دندان تمام خدمات در رابطه با ساخت و تولید اعضای مصنوعی دندان از قبیل دندان های مصنوعی، قالب های ارتودنسی، روکش ها، ایمپلانت ها و… را انجام داده و در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا