کلاس درسمتوسطه دوم

آشنایی با رشته طراحی پارچه

رشته طراحی پارچه یکی از رشته های گروه آزمایشی هنر است که نیازمند ذوق زیاد می باشد. در این رشته دانشجویان می‌‌توانند مهارت‌‌هایی برای طراحی انواع سطوح نقش‌‌دار را پیدا کنند و در شاخه‌‌ انتخابی خود مشغول به کار شوند.

مدرسه آنلاین- رشته‌ طراحی‌ پارچه‌ و لباس‌ یک‌ رشته‌ کاربردی‌ است‌ که‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ طراحی‌ لباس‌، طراحی‌ چاپ‌ پارچه‌ و طراحی‌ بافت‌ پارچه‌ می‌باشد.

گرایش‌های رشته طراحی پارچه و لباس

این رشته در سه گرایش طراحی و چاپ پارچه، بافت پارچه و طرحی لباس در دانشگاه‌‌های مختلف تدریس می‌‌شود. 

گرایش طراحی و چاپ

در این گرایش بیشترین واحدهای درسی در زمینه طراحی سطوح نقش‌‌دار و انواع چاپ‌‌های دستی و صنعتی مربوط به کارخانه‌‌های چاپ پارچه آموزش داده می‌‌شود. هرچند که واحدهای آشنایی با طراحی بافت و طراحی لباس هم تدریس می‌‌شود اما واحدهای بیشتری در زمینه مورد نظر در گرایش طراحی و چاپ گذرانده می‌‌شود.

گرایش بافت پارچه

در طراحی پارچه، دو نوع طراحی چاپ و طراحی بافت اجرا می‌‌شود که مکانیزم‌‌های کاملا متفاوتی با هم دارند و همچنین دستگاه‌‌های صنعتی و کارخانجات متفاوتی هم آن را اجرا می‌‌کنند. گرایش بافت در دانشگاه آزاد یزد به دلیل وجود کارخانجات بافندگی پارچه بیش از دو گرایش دیگر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی بافت پارچه یک نوع دستور بافت یا فرمولی است برای دستگاه‌‌های بافندگی دستی و صنعتی.

گرایش طراحی لباس

همان‌‌طور که از اسمش پیداست، افرادی که علاقه‌‌مند به طراحی لباس و ارائه کالکشن‌‌های فصلی لباس هستند باید این گرایش را انتخاب کنند. در این گرایش علاوه بر موارد کلی که لازم است است هنرجویان این رشته بدانند (صرف نظر از گرایش انتخابی) بیشترین واحدهای طراحی اندام، طراحی لباس و تکنیک‌‌های تصویرسازی لباس گذرانده می‌‌شود. نکته مورد نظر در این گرایش این است که واحدهای مربوط به دوخت لباس در آن تدریس نمی‌‌شود.

دروس رشته طراحی پارچه 

دروس عمومی

معارف اسلامی 1و 2 ،ادبیات فارسی، زبان خارجی، اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت بدنی 1و 2، انقلاب اسلامی و ریشه­های آن، تاریخ اسلام، جمعیت و تنظیم خانواده

دروس پایه

طراحی 1 و 2، عکاسی پایه، مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2، آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2، هنر و تمدن اسلامی 1 و 2، آشنایی با هنرهای سنتی، آشنایی با هنرهای معاصر.

دروس اصلی

تاریخ لباس، تاریخ پارچه و نساجی، طراحی پارچه با کامپیوتر 1و2، جامعه شناسی هنر، رنگرزی با مواد طبیعی، تجزیه و تحلیل آثار هنری (1)، رنگرزی با مواد مصنوعی، شناخت الیاف و پارچه، روش تحقیق، طراحی لباس، بازاریابی و اقتصاد، طراحی پارچه (1)، آشنایی با پارچه و لباس ­های سنتی، هندسه نقوش، عفاف و حجاب.

دروس تخصصی

کارگاه چاپ سنتی، کارگاه چاپ سیلک، طراحی پارچه تخصصی 1و 2و3، کارگاه چاپ سیلک اسکرین، کارگاه بافت (تار و پود)، معماری داخلی، کارگاه بافت (دو رو)، زبان تخصصی، کارگاه بافت صنعتی، کارآموزی، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اختیاری

تجزیه و تحلیل آثار هنری 2، طراحی لباس 2، حجم سازی، عکاسی 2، خوشنویسی 1و2، نماد شناسی، دوخت سنتی، بررسی آثار طراحان لباس.

بازار کار رشته طراحی پارچه

از آنجا که مد و لباس این روزها از موارد مورد توجه افراد جامعه است، بازار کار گسترده‌‌ای برای این رشته به وجود آمده است. مخصوصا در بازار لباس شخصی‌‌دوزی و مزون‌‌ها این رشته بسیار نو و پر از فرصت‌‌های شغلی است.

علاوه بر این فارغ التحصیلان طراحی پارچه می توانند در زمینه هایی مانند کارخانجات نساجی، کاشی و سرامیک، کاغذ دیواری، تولیدکننده های پارچه متری و تکه ای مشغول به کار شوند. همنین این فارغ التحصیلان  می توانند در دانشگاه ها هم تدریس داشته باشند. 

به طور کلی فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته طراحی پارچه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– طراح بافت پارچه در کارخانه نساجی
– طراح چاپ پارچه در کارخانه نساجی
– طراح چاپ پارچه در مزون و کارگاه‌‌های تولید لباس
– طراح لباس در مزون و کارگاه‌‌های تولید لباس
– مدرس دروس تخصصی در مجموعه‌‌های آموزشی
– طراحی و تولید با برند شخصی
– مدیریت و اجرای کارگاه‌‌های چاپ دستی (سیلک و باتیک)
– طراح شال و روسری
– طراح کیف و کفش در مجموعه‌‌های تولیدی این محصولات
– طراح کاشی و کف‌‌پوش
– طراح کاغذ دیواری و رومبلی و سایر موارد مربوط به دکوراسیون داخلی
– مدیر و طراح مزون‌‌های لباس عروس و لباس‌‌های نامزدی
– مدیریت کارگاه‌‌های چاپ دیجیتال و سابلیمیشن
– ژورنالیست و روزنامه‌‌نگار در زمینه مد و لباس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا