کلاس درسمتوسطه دوم

شنوایی شناسی رشته ای جدید با بازار کاری خوب

رشته شنوایی شناسی از رشته های زیرگروه علوم تجربی است که داوطلبان کنکور با توجه به علاقه و رتبۀ قبولی می توانند آن را انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین-شنوایی شناسی کلمه ای پزشکی است که به معنی بررسی و آزمودن شنوایی است. در شنوایی شناسی بررسی می شود که مشکلی در مکانیسم‌های مختلف که به ما امکان شنیدن صداها را می دهد وجود دارد یا خیر. شنوایی شناسی بررسی عملکرد گوش خارجی تا عصب شنوایی را شامل می شود. در اینجا می کوشیم تا اطلاعاتی دربارۀ رشتۀ شنوایی شناسی، دانشگاه ها، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه دهیم.

رشته شنوایی شناسی

رشته شنوایی شناسی رشته ای از گروه علوم پزشکی و زیرمجموعه ای از رشته های پیراپزشکی است. علم شنوایی سنجی سلامت گوش و سلامت حس شنوایی را بررسی می کند و اختلالات آن را شناخته و سپس به درمان آن می پردازد. تحصیل در رشته شنوایی شناسی به دلیل محدودیتی که در پذیرش آن وجود دارد، کمی سخت و نیازمند تلاش زیاد است. منطبق بودن ماهیت حرفه شنوایی شناسی با روحیات افراد مختلف یکی از ویژگی های بارز این رشته است.

كارشناسان اين رشته برای شناسايی و پيشگيری از اختلالات شنوائی، درمان با تمرينات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می كنند. کارشناس شنوایی شناسی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، روانشناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و گفتار درمانگر از نظر کاری ارتباط دارد.

رشته شنوایی شناسی دارای چهار حیطه اصلی است که عبارتند از: 1ـ ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل 2ـ پیشگیری و حفاظت شنوایی که به بررسی آلودگی های صوتی کارخانجات و مراکز پر سروصدا می پردازد و تلاش می شود تا خسارت های ناشی از آلودگی صوتی به حداقل برسد. 3ـ توانبخشی شنوایی، که شامل ساخت و تجویز انواع قالب گوش و تجویز و ارزیابی وسایل کمک شنوایی مانند سمعک می شود. 4ـ آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا که در این حیطه شنوایی شناس به فرد کم شنوا طرز استفاده از سمعک را آموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا می سازد و به ناشنوا لب خوانی و گفتار خوانی را آموزش می دهد.

علاقه‌مندی به درس زیست و تسلط به زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین‌ دانشجوی‌ شنوایی ‌شناسی‌ باید به‌ علم‌ فیزیک‌ علاقه‌مند باشد و به‌ علوم‌ تشریح‌ و فیزیولوژی‌ به‌ ویژه‌ در زمینه‌ شنوایی‌ احاطه‌ داشته‌ باشد. دقت و نظم بالا لازمۀ کارشناس شنوایی شناس است تا مبادا در تست و آزمایش ها دچار اشتباه شود. رشته شنوایی‌شناسی در تمام مقاطع بدون گرایش است.

وظایف کارشناس شنوایی شناس

وظیفۀ اصلی کارشناس رشتۀ شنوایی شناسی آموزش دادن و مشاوره به خانواده‌ها و افراد دارای مشکل شنوایی است. در ادامه طراحی و اجرای برنامه‌های حفاظت شنوایی برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و اجرای برنامه‌های غربالگری نوزادان و دانش‌آموزان، توانبخشی‌ شنوایی‌ که‌ شامل‌ ساخت‌ و تجویز انواع‌ قالب‌ گوش‌ و تجویز و ارزیابی‌ وسایل‌ کمک‌ شنوایی‌ مانند سمعک‌ می‌شود از وظایف دیگر کارشناس شنوایی سنجی است. آموزش‌ به افراد کم‌ شنوا و ناشنوا، که‌ در این‌ حیطه‌ شنوایی‌شناس‌ به‌ فرد کم‌ شنوا طرز استفاده‌ از سمعک‌ را آموزش‌ داده‌ و او را با اصوات‌ مختلف‌ آشنا می‌سازد و به‌ ناشنوا لب‌ خوانی‌ و گفتارخوانی‌ را آموزش‌ می‌دهد از دیگر وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته است.

دروس‌‌ ‌ رشته‌ شنوایی شناسی

دروس‌ پایه‌ شنوایی شناسی عبارت است از: فیزیک‌ عمومی‌، میکروبیولوژی‌، تشریح‌ و فیزیولوژی‌ عمومی‌، تشریح‌ و فیزیولوژی‌ سرو گردن‌ و گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، تشریح‌ و فیزیولوژی‌ مغز و اعصاب‌، ژنتیک‌ پزشکی، روان‌شناسی‌ عمومی‌، بافت‌شناسی‌ و آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، بهداشت‌ عمومی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، بیوشیمی‌، فارماکولوژی‌، مبانی‌ علم‌ گفتار، روش‌ تحقیق‌، آواشناسی‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌، اصول‌ توانبخشی‌ و اکوستیک‌.

دروس‌ تخصصی این رشته شامل‌: مبانی‌ علم‌ شنوایی‌، ارزیابی‌ پایه‌ شنوایی‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ دستگاه‌ شنوایی‌ و تعادل‌، بیماری‌های‌ گوش‌ و روش‌های‌ درمان‌ آن‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌ و اختلالات‌ آن‌، ارزیابی‌ تکمیلی‌ شنوایی‌، بیماری‌های‌ مغز و اعصاب‌، سایکو اکوستیک‌ ، ایمیتانس‌ ادیومتری‌، رادیولوژی‌ سر و گردن‌، شنوایی‌ شناسی‌ تشخیصی‌، فیزیوپاتولوژی‌ اختلالات‌ شنوایی‌ و تعادل‌، اختلالات‌ ارتباطی‌ افراد کم‌شنوا، تجویز و ارزیابی‌ سمعک‌ و سایر وسایل‌ کمک‌شنوایی‌، بیماری‌های‌ اطفال‌، مبانی‌ آزمون‌های‌ الکتروفیزیولوژیک‌، روش‌های‌ توانبخشی‌، تربیت‌ شنوایی‌، مدیریت‌ در شنوایی‌ شناسی‌، الکترونیک‌ در تجهیزات‌ شنوایی‌، روانشناسی‌ مبتلایان‌ به‌ کم‌شنوایی‌، نویز و حفاظت‌ شنوایی‌، زبان‌ تخصصی‌، سمینار شنوایی‌، پروژه‌ و کارآموزی‌ می شود.

دانشگاه هایی که رشته شنوایی شناسی دارند

رشته شنوایی شناسی تنها در دانشگاه های علوم شنوایی شناسی سراسری در دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی آزاد در ظرفیت عادی و مازاد ارائه می شود.

آینده شغلی شنوایی شناس

رشته شنوایی شناسی رشته جدیدی است اما با این حال از بازار کار و آینده شغلی مناسبی به خصوص در شهر های کوچک برخوردار است. فارغ التجصیلان شنوایی شناس می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی، درمانگاه ها، کلینیک های خصوصی، مراکز ارزیابی شنوایی سنجی خصوصی، مراکز بهزیستی (مانند مدارس ناشنوایان، مرکز نگهداری سالمندان، کودکان، معلول ها، جانبازها، کودکان استثنایی)، پزشکی قانونی، مرکزهای نظامی، کارخانه ها، شرکت های واردکنندۀ سمعک و تجهیزات شنوایی شناسی مشغول به کار شوند. همچنین با داشتن سابقه و … امکان تأسیس دفترکار ارزیابی شنوایی هم برای کارشناسان این رشته وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا