کلاس درسمتوسطه دوم

آشنایی با رشته فوریت های پزشکی

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته فوریت های پزشکی است. داوطلبان علوم تجربی با توجه به رتبه و علاقۀ خود می توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین– رشته فوریت های پزشکی، خدمات امداد و کمک های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آن ها به مراکز درمانی ارائه می دهد. در اینجا می کوشیم تا اطلاعاتی دربارۀ رشتۀ فوریت های پزشکی، دروس و آیندۀ شغلی و … آن ارائه دهیم.

رشته فوریت های پزشکی

رشتۀ فوریت های پزشکی یکی از زیر شاخه های علوم پزشکی بوده که وظیفۀ خطیر امداد رسانی های اولیه به مصدومان و بیماران در شرایط بحرانی نظیر تصادفات، مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله و همچنین وضعیت های نامساعد بیماران را بر عهده دارد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک های اولیه، اطلاع رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می دهد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسئولانه با بیمار یا مصدوم و بستگان آن ها را داشته باشد.

هدف از این شغل، ارایۀ کمک های اولیه به منظور کاهش تلفات، صدمات جبران ناپذیر و نقص عضو است. کاردان فوریت های پزشکی (یا همان اورژانس) وظیفۀ بررسی وضعیت مصدوم یا بیمار و بررسی علایم حیاتی در نگاه اول، ارائۀ مراقبت ها و درمان های فوری نظیر احیای قلبی- تنفسی، ارائۀ خدمات اولیۀ پیش بیمارستانی و انتقال هر چه سریع تر به مراکز درمانی را بر عهده دارد. همچنین در این شغل داوطلبان در تمامی مدت شبانه روز و در موقعیت های حساس آماده باش هستند بنابراین باید از لحاظ جسمی و روحی و روانی آمادگی های لازم را برای رساندن خدمات در محیط های دشوار مانند دریا، کوهستان، شرایط زلزله و دیگر بلایای طبیعی نیز داشته باشند.

هدف رشته فوریت پزشکی تربیت و آموزش افرادی مجرب، کارآزموده، بامهارت، فعال و مسئولیت پذیر است تا بتوانند در مواقع اضطراری در کنار بیمار حضور یافته و اقداماتی برای حفظ زندگی آنان انجام دهند. اشخاصی که در بخش فوریت های پزشکی کار می کنند، در فاصله ای بین زندگی و مرگ بیماران قرار می گیرند. در این فاصله حیاتی، آنان با مهارت هایی که آموخته اند، می توانند زندگی بیماران را نجات دهند و در مقابل با لحظه ای غفلت می توانند موجب تشدید خطرات و یا حتی پایان زندگی بیماران شوند.

رشته فوریت های پزشکی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی های روحی لازم از قبیل انضباط پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین سلامت کامل جسمانی در این رشته پذیرفته می شوند. داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت های بدنی، روانی کلام و حداقل قد 170 سانتی متر برای امداد رسانی سریع و صحیح ضروری است.

در دانشگاه های دولتی روزانه و ظرفیت مازاد و نیز دانشگاه آزاد رشتۀ فوریت های پزشکی ارائه می شود.

دروس رشته فوریت های پزشکی

دروس پایه رشتۀ فوریت های پزشکی عبارت است از: تشریح و فیزیولوژی، میکروب شناسی و انگل شناسی ، بهداشت عمومی و زبان تخصصی.

دروس اصلی این رشته شامل: دارو شناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه شناسی و معاینات بدنی، جابه جایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفه ای، آشنایی با سازمان های امدادی، بهداشت روانی و فوریت های روانپزشکی، فوریت پزشکی در بلایا و کلیات پزشکی می شود.

احیای قلبی ـ ریوی، اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی، شکستگی ها و دررفتگی ها، مسمومیت ها و گزیدگی ها، فوریت های پزشکی در شرایط خاص، خونریزی ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی و سرما زدگی و گرما زدگی دروس تخصصی رشتۀ فوریت های پزشکی است.

آینده شغلی و بازار کار

نیاز به حضور فارغ التحصیلان مجرب رشته فوریت پزشکی، به طور دائم رو به افزایش است، بنابراین چشم اندازهای شغلی و بازار کار رشته فوریت پزشکی رضایت بخش و مناسب به نظر می رسد. دانش آموختگان رشته فوریت های پزشکی می توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس های خصوصی یا در سازمان های مشابه فعالیت کنند.
درآمد افراد مشغول به کار در بخش فوریت های پزشکی، متناسب با حساسیتی که کار آنها دارد چندان رضایت بخش نیست. البته میزان این درآمد بستگی به محل کار و فعالیت تکنسین فوریت پزشکی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا