تغذیهمامان بابا

طرز تهیه ی فطیر ارزان، خوش‌رنگ و خوش‌طعم در خانه

فطیر که با نام نان فتیر هم شناخته می شود یکی از انواع نان های سنتی ایرانی است که شباهت زیادی به نان شیرمال دارد.

مدرسه آنلاین_ فطیر یا همان فتیر از نان‌های خوشمزه و سنتی کشورمان است. در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اراک، اردبیل، همدان، سراب، تبریز، بستان آباد، زنجان، آستارا و … پخت این نان رواج دارد.

این نان سنتی خوشمزه و مقوی و سالم را به راحتی می‌توانید رد منزل تهیه کنید و به عنوان میان وعده به فرزندان عزیزتان بدهید. به عنوان تغذیۀ مدرسه نیز می‌توانند با خود به مدرسه ببرند. عصرها با چایی کنار خانواده هم بسیار می‌چسبد.
با ما همراه باشید با آموزش درست کردن یک فتیر خوشمزه. می‌توانید نان فتیر را با فر گازی، فر برقی، توستر و حتی بدون فر در تنور گازی، مایکروفر و فر دست ساز هم درست کنید.

مواد لازم:

تخم‌مرغ: دو عدد

شیر گرم یا آب: یک لیوان

پودر خمیر مایه: دو قاشق غذاخوری

شکر: نصف لیوان

آرد: تقریباً چهار لیوان

کرۀ نرم: 150 گرم

زردچوبه و وانیل و نمک: به میزان لازم

مواد رو مال:

زردۀ تخم‌مرغ، شیر، روغن و زعفران 

طرز تهیه:

مرحله اول

ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، یک سوم پیمانه آب ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و کمی نمک مخلوط می‌کنیم  تا شکر و نمک در آب حل شود، سپس پودر خمیر مایه را اضافه می‌کنیم و روی درب ظرف را می‌بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می‌دهیم. وقتی مایع پف کرد یعنی آماده است.

مرحله دوم

در این مرحله شیر ولرم را به همراه تخم مرغ، شکر ، کمی نمک و کره در یک کاسۀ جادار می‌ریزیم و با هم مخلوط می‌کنیم. در ادامه خمیر مایۀ عمل آمده را اضافه می‌کنیم و آرد را کم کم اضافه می‌کنیم و با قاشق مخلوط می‌کنیم. بعد خمیر را با دست ورز می‌دهیم تا جایی که چسبندگی کمی داشته باشد. توجه داشته باشید به حدی آرد می‌ریزیم که خمیر به دست نچسبد. اگر زیاد آرد آضافه کنید خمیر سفت می‌شود.

مرحلۀ سوم

روی خمیر را با پارچهۀ حوله‌ای می‌پوشانیم و برای مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت کنار می‌گذاریم تا استراحت کند و حجمش دو برابر شود. سپس خمیر را کمی ورز می‌دهیم تا هواگیری شود.

مرحلۀ سوم: از خمیر به اندازۀ یک نارنگی بر می‌داریم و چانه می‌گیریم. چانه‌ها را با وردنه باز می‌کنیم. اگر دلمان خواست می‌توانیم مغزیجات، دارچین یا زنجبیل و …  میان آن قرار دهیم و بعد خمیر را ببندیم. چانه‌ها را به شکلی که دوست داریم در می‌آوریم. معمولاً فطیر را گرد درست می‌کنند.

مرحلۀ چهارم

کف سینی را چرب می‌کنیم و چانه‌ها را داخل آن می‌چینیم و رویش را با یک پارچه می‌پوشانیم تا به مدت 20 دقیقه استراحت کند.

مرحلۀ پنجم

در این مرحله روی خمیر‌ها را رومال می‎‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانیم کمی کنجد، سیاه دانه یا تخم خرفه هم روی فطیرها بپاشیم.

مرحلۀ ششم

فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم تا کاملا گرم شود. سپس فطیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می‌دهیم تا بپزند. پس از پخت چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی فطیرها رنگ بگیرد.

فطیر آماده است. می‌توانید آن را گرم و یا سرد نوش جان کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا