تغذیهمامان بابا

با این خوراکیها از شرّ یبوست خلاص شو

یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است و اغلب به عنوان کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع و سختی در دفع در نظر گرفته می‌شود.

مدرسه آنلاین – تصور بسیاری از ما بر این است که باید هر روز اجابت مزاج داشته باشیم. اما این برداشت درستی نیست. اگر در هفته سه بار اجابت مزاج داشته باشیم و احساس خوبی داریم، به این معناست که سالم هستیم. یبوست به معنای نیاز به وارد کردن فشار بیش از حد در زمان اجابت مزاج، یا دفع مدفوع سفت یا احساس عدم دفع کامل مدفوع است.

علائم یبوست چیست ؟

برای این‌که بتوانید از مشکل اجابت مزاج جلوگیری کنید، بهتر است علائم یبوست را بشناسید. برخی از این علائم در ادامه آمده است:

حرکات کم روده
مشکل در حرکت روده (تلاش برای دفع)
مدفوع سفت یا با قطعات کوچک
این حس که کاملا راحت نشده‌اید
نفخ شکم

درمان یبوست

رودۀ افراد ممکن است به غذاها واکنش متفاوتی نشان ‌دهد، اما با این حال، مصرف موارد زیر می‌تواند به رفع یبوست کمک کند:

اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به شل شدن مدفوع کمک می‌کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است با دیگر ملین‌های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی از قبیل واکنش آلرژیک، حالت تهوع، معده درد و استفراغ داشته باشد.

ریشۀ گل ختمی

گل ختمی از آن «جامهٔ مخملی»‌اش گرفته تا در ترکیب تمام بخش‌هایش سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود. می‌توانید از ریشهٔ خردشدهٔ آن دمنوش تهیه کنید و یا اینکه آن را بجوید. مورد منع مصرفی برای این گیاه وجود ندارد اما اگر شما مشکل خاصی دارید قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

روغن زیتون و دانه کتان

مُلیّن‌ها در درمان یبوست مؤثر هستند زیرا باعث تحریک روده و افزایش انقباض روده می‌شوند. در میان مواد غذایی، روغن زیتون و بذر کتان اثر مُلیّن ملایمی دارند و به تسهیل جریان مواد از طریق روده کمک می‌کنند. این روغن‌ها هم‌چنین حاوی ترکیباتی هستند که هضم را بهبود می‌بخشند و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که به بهبود سلامت روده و دفع آسان کمک می‌کنند. بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک هستند. ترشی کلم نیز یک ماده غذایی تخمیرشده حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که به تقویت سلامت روده و کاهش یبوست کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که دو قاشق غذاخوری ترشی کلم خانگی تقریباً به اندازه مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری است.

معجون خاکشیر

معجون خاکشیر برای یبوست یک روش طبیعی و بی عوارض است.این معجون با انجیر و خاکشیر درست می‌شود.

برای تهیۀ این معجون 150گرم خاکشیر، 500گرم انجیر خشک، آب به میزان کافی (حداقل 3لیوان متوسط)، شکر 2قاشق غذا خوری، زعفران به میزان کافی و عرق نعنا یک فنجان احتیاج دارید.
 انجیر و خاکشیر را از شب قبل در آب بخیسانید. شکر و زعفران و یک فنجان عرق نعنا را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا صبح در یخچال بماند. روزانه یک فنجان از این معجون لذیذ را نوش جان کرده و با یبوست خداحافظی کنید.

سالاد کاهو و اسفناج :

برای این سالاد سبزیجات را تمیز شسته و ضدعفونی کنید.روغن زیتون یا روغن کرچک را به آن اضافه کرده و بعد از وعدۀ غذایی ظهر و شب به اندازه 150گرم صرف کنید. برای تأمین فیبر بدن و حصول نتیجه بهتر در درمان سریع یبوست در خانه بهتر است از سبزیجات پخته استفاده کنید.

ریواس

ریواس این گیاه نیز هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم برای از بین بردن یبوست استفاده می‌شود. این گیاه فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

ریواس

تمشک

تمشک یکی از غذاهای سرشار از فیبر است و هر فنجانش حدود ۸ گرم فیبر دارد – این میزان، برابر فیبر توت فرنگی است. فیبر رژیمی حجم مدفوعتان را افزایش می دهد تا کمک کند غذا به نرمی در مسیر گوارش به حرکت درآید. به‌علاوه فیبر باکتری‌های درون روده را برای گوارش بهینه تغذیه می‌کند.

پرتقال

پرتقال در این زمینه کمک زیادی می‌تواند به شما بکند. پرتقال مقدار زیادی ویتامین C دارد که به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند، فیبر دارد که به حجم گرفتن مدفوع کمک می‌کند و همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام نارینجنین است که محققان می گویند مانند ملیّن عمل می‌کند. پرتقال را به صورت میان وعده یا در سالاد مورد استفاده قرار دهید.

لیمو تازه

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان یبوست مصرف لیمو تازه است. برای این کار کافیست چند قطره لیمو به آب خود اضافه کنید و با شکم خالی آن را بنوشید. اگر دچار یبوست مزمن هستید، این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید.

حبوبات

حبوبات دارای فیبر بسیار بالایی هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته‌شده حدود ۲۶ درصد از فیبر مصرفی روزانه را تأمین می‌کند. علاوه بر این، پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B۶ موجود در حبوبات، یبوست را هم کاهش می‌دهد.

غلات کامل

غلات کامل منبع فیبر نامحلول هستند که مصرف آنها به جریان افتادن مواد از طریق روده را سرعت می‌بخشد. در برخی موارد به نان و غلات کامل مغزها و دانه‌ها نیز اضافه می‌شوند که در این صورت مقدار فیبر افزایش می‌یابد و در نتیجه اثربخشی آن برای رفع یبوست بیشتر خواهد شد.

 آب و مایعات

مایعات به مدفوع رطوبت می‌افزایند و سبب دفع راحت‌تر می‌شوند. کم آبی یکی از علل شایع یبوست است. هنگامی که بدن دچار کم‌آبی ‌شود، روده نمی‌تواند دفع راحتی داشته باشد. نوشیدن آب زیاد می‌تواند به کاهش یا رفع علائم یبوست کمک کرده یا از ایجاد آن جلوگیری کند.

علاوه بر خوراکی‌های گفته شده، انواع میوه‌ها و سبزیجات، ارجنگ، بارهنگ، نارون امریکایی، برگ درخت زبان گنجشک، تخم‌شربتی، تخم بالنگو، دانۀ چیا، بذر کتان،  دمنوش‌های بابونه، ریشۀ شیرین بیان و زنجبیل، گل محمدی، سنا و …مؤثر است. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا