چیستانکیست؟

نیلوفر حامدی، اتهامات و آزادی

نیلوفر حامدی از روزنامه‌نگاران سیاسی است که در ماجرای جنبش سال گذشته، پس از پوشش خبر مهسا امینی با اتهامات امنیتی بازداشت و روز گذشته با وثیقه آزاد شد.

مدرسه آنلاین – به نقل از چهره‌ها 24 نیلوفر حامدی متولد 30 مهر 1371 در بابل، روزنامه‌نگار ایرانی و زندانی سیاسی است که در گروه اجتماعی روزنامه شرق کار می‌کرد.

انتشار ویدیو از گشت ارشاد

او در ۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ویدیویی از تیراندازی گشت ارشاد به یک زن و شوهر در پارک پردیسان تهران منتشر کرده بود.این کلیپ در آن تاریخ با حواشی فراوانی به ویژه در فضای مجازی همراه شد.

بازداشت در سال ۱۴۰۱

حامدی در سال ۱۴۰۱ و به دنبال حواشی و اعتراضات مرتبط با پیامدهای درگذشت مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی در شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور بازداشت و وسایل شخصی او از جمله لپ تاپ و موبایل او توقیف شد.

تحریک خانواده مهسا امینی توسط نیلوفر حامدی

نیلوفر حامدی نیز در تحریک خانواده مهسا امینی دست داشته و حتی عکس‌هایی از خانواده مهسا امینی در بیمارستان را برای تحریک افکارعمومی و خوراک خبری ضدانقلاب گرفته و منتشر کرده است.

گفت وگوی حامدی و پدر مهسا امینی که در آن سعی دارد وی را تحریک کند، در نوع خود بسیار قابل توجه است. نیلوفر حامدی در این گفت و گو با رفتاری تحریک آمیز می‌گوید: « شما سنندج بودین؟ الان چطوری این بچه را زدن که اینطوری شد؟ اونجا دوربین داره ول نکنید این‌ها رو تو رو خدا. من روزنامه شرقم و کارهاشو براتون انجام می‌دهم. من همونی هستم که چند وقت پیش هم ماجرای گشت ارشاد پارک پردیسان را نوشتم.»

نوشته های مشابه

حضور در کلاس‌های آموزش خبرنگاری در خارج از کشور 

 نیلوفر حامدی به نوعی از دبیران دورکار با وبسایت تحت مدیریت و سردبیری غنچه قوامی به نام «دیده بان آزار» بوده و به سیاه نمایی درباره وضعیت زنان ایرانی می‌پرداخته است و اغلب مطالب وی با اسم خودش در این پایگاه ضدانقلاب منتشر می شده است. 

پس از بیانیه دو نهاد اطلاعاتی همچنین تصاویری از حامدی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می دهد او در کلاس های آموزش خبرنگاری در خارج از کشور حضور یافته است.

بیانیۀ مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه آمده است: «انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن.ح» صورت گرفت که از آموزش دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت.»

اولین دادگاه حامدی

در دویست و پنجاهمین روز بازداشت،حامدی، با ماشین زندان، از اوین به دادگاه انقلاب منتقل شد و به اتهامات وی در شعبه ۱۵ این دادگاه به ریاست ابوالقاسم صلواتی رسیدگی شد. دادگاه ، به صورت غیرعلنی برگزار شد و کمتر از ۲ ساعت به طول انجامید.

دومین و آخرین جلسۀ دادگاه

سه‌شنبه، سوم تیرماه، جلسه دوم و آخر دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار پس از حدود ۱۰ ماه بازداشت موقت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به صورت غیرعلنی برگزار شد. نیلوفر حامدی و وکلایش در این جلسه حاضر و دفاعیات خود را مطرح کردند. قاضی صلواتی نیز پس از پایان دفاعیات، ختم رسیدگی را اعلام کرد.

رأی دادگاه

سی‌ام مهرماه ۱۴۰۲ بود که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رای پرونده هر دو متهم را پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات به عمل آمده، اخذ آخرین دفاع و ملاحظه لوایح دفاعیه وکلای مدافع صادر کرد.

نیلوفر حامدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

همچنین، با توجه به اقدامات ضد امنیتی به استناد بند‌های پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شد.

در رای دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد.

وی ممنوع الخروج بوده و تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر هر کدام با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان خواهد بود

مهم‌ترین اقدامات مجرمانه نیلوفر حامدی

طبق کیفرخواست صادره نیلوفر حامدی، به سه جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، متهم شده است.

با توجه به تحقیقات قضایی، بررسی‌های اطلاعاتی و اطلاعات مربوط به فعالیت متهمه در فضای مجازی، از نظر مرجع قضایی اقدامات مجرمانه وی در محور‌های زیر خلاصه می‌شود:

۱-تبانی با عناصر سازمان اتحاد برای ایران (از سازمان‌های همکار وزارت خارجه آمریکا) برای اجرای پروژه کمپین‌سازی و جنبش‌سازی در راستای براندازی نرم و ایجاد اغتشاشات خیابانی در پوشش مسائل اجتماعی

۲-اجماع و تبانی با عناصر سازمان شورای دموکراسی (از سازمان‌های همکار دولت آمریکا در اجرای پروژه مبتنی بر براندازی نرم) به واسطه شرکت در دوره‌های آموزشی این سازمان در کشور‌های آفریقای جنوبی و جمهوری چک، طراحی و اجرای پروژه‌های مدنظر این سازمان در داخل کشور

۳- همکاری و ارتباط با رسانه‌های فارسی زبان برانداز وابسته به حاکمیت‌های بیگانه

۴-اجماع و تبانی با عناصر فعال پروژه‌های براندازی نرم در قالب گروه‌سازی، برگزاری جلسات آنلاین و انجام اقدامات مشترک

آزادی به قید وثیقه

ارگان رسانه‌ای قوه قضائیه نوشت: علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به آزادی دو تن از متهمان اغتشاشات سال گذشته در روز گذشته که با قرار تامین وثیقه و بعد از ۱۷ ماه بازداشت، اظهار کرد: دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده این دو فرد، با توجه به اینکه مرحله انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات متقن در خصوص این دو پرونده مقداری طولانی شده بود و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، این دادگاه طبق قانون تصمیم گرفت که قرار بازداشت این دو نفر را فک کند و در نتیجه این دو نفر با قرار تامین وثیقه آزاد شدند.
وی با بیان اینکه در ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری تصریح شده که «مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک سال نباید تجاوز کند»، گفت: دلیل آزادی افراد یادشده با قید وثیقه آن بود که دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت آن‌ها می‌گذشت، طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود؛ علی‌القاعده در آینده نزدیک، حکم این دو نفر از سوی دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.

تشکیل پروندۀ جدید

روز گذشته پس از آزادی موقت دو متهم امنیتی زن، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد.

در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا