تغذیهمامان بابا

لوکوم انار یه دسر یلدایی و جدیده که مطمئنم کسی با این روش بلد نیست

شب چله از عیدهای باستانی ما ایرانیان است که در شب آخر پاییز آن را جشن می‌گیریم و در خانه‌هایمان را به روی زمستان باز می‌کنیم و به استقبالش می‌رویم.

مدرسه آنلاین _ در این شب به خانۀ مادربزرگ و پدربزرگ و بزرگترها می‌رویم و دور هم می‌نشینیم و هندوانه می‌خوریم. هندوانه و دورهمی شناسنامۀ شب چلّه و شب چلّه هم از شناسنامۀ ما ایرانی‌هاست. کنار هندوانه، انار و هر میوه‌ای که دوست داشته باشیم می‌گذاریم. آجیل شب یلدا هم کنار هندوانه و انار می‌نشیند. البته آجیل شب یلدا می‌تواندخشکبار یا تخمه، حالا هر تخمه‌ای از تخم خربزه که مامان‌ها در منزل بو می‌دهند تا تخمۀ آفتابگردان یا تخم کدو باشد. باسلوق یا راحة‌الحقلوم هم قاطی آجیل می‌شود و خودش را بنا به خواست صاحب‌خانه جا می‌دهد. خیلی‌ از خانم‌های باسلیقه دوست دارند این شیرینی خوشمزه را در منزل خودشان درست کنند تا هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشد و هم کدبانویی آنها را بیشتر نشان دهد.

ما امروز طرز تهیۀ لوکوم انار خوشمزۀ خانگی را برای شما خوبان در نظر گرفته‌ایم. امیدواریم درست کنید و شب چلّه کنار عزیزانتان به خوشی نوش‌جان کنید.

مواد لازم:

آب انار: سه لیوان

پودر نشاستۀ گل: سه قاشق غذاخوری

شکر: 100 گرم

وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

کره: یک قاشق غذاخوری

پستۀ خرد شده: به میزان دلخواه

طرز تهیۀ لوکوم انار:

ابتدا آب انار را می‌گیریم و از صافی رد می‌کنیم. بهتر است آب انار شیرین یا ملس باشد. سپس داخل قابلمۀ کوچکی می‌ریزیم و به همراه شکر و نشاسته می‌گذاریم روی حرارت ملایم و مرتب هم می‌زنیم تا مثل فرنی غلیظ شود. تقربیاً یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا غلیظ شود.

وقتی بوی خامی نشاسته از بین رفت و به قوام مورد نظر رسید، مغز پسته را اضافه می‌کنیم و با بقیۀ مواد مخلوط می‌کنیم. سپس حرارت را خاموش می‌کنیم و وانیل و کره را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. حالا ظرف مورد نظر را خیس کرده، آب اضافی را خارج می‌کنیم و مواد را داخل ظرف می‌ریزیم و به مدت هشت ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا ببندد.

سپس از یخچال خارج می‌کنیم و با چاقوی تیز به اندازه‌های دلخواه برش‌های یکسان می‌دهیم و بعد  من در پودر نشاسته ی ذرت یا پودر نارگیل می‌غلطاتیم.

لوکوم انار شیک و مجلسی ما آماده است.

نکته: حتماً از نشاستۀ گندم یا گل برای داخل لوکوم استفاده کنید.چند ساعت بگذارید در محیط بماند تا کمی خشک شود. سپس در ظرف دربسته نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا