تغذیهمامان بابا

با این ترفندها میوه‌ های عید را تازه و طولانی مدت نگه داریم

خرید میوه‌های عید یک مسئله است و تازه نگهداشتن آنها تا آخر عید مسئلۀ مهم دیگری است که دغدغۀ خیلی از خانواده‌ه‍است. 

مدرسه آنلاین– نگهداری میوه‌های عید و تازه و سالم ماندن آنها از نگرانی بسیاری از خانواده هاست تا میوۀ تر و تمیزی جلوی مهمان خود بگذارند. میوه‌ها پس از چند روز از خریدشان پلاس می‌خورند، شل یا خراب می‌شوند. برای پیشگیری از این موضوع چند راهکار ساده وجود دارد.

1.دور میوه‌های لک‌دار و خراب را خط بکشید و اصلاً این نوع میوه‌ها را نخرید. میوه‌های لک‌دار و خراب را نمی‌توانید مدت طولانی نگه دارید. همچنین لک این میوه‌ها می‌توانند به تمام سطح خود میوه و حتی سایر میوه‌ها هم منتقل و آنها را خراب کند.

۲. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید میوه‌های خیلی درشت نخرید. بهتر است میوه را با اندازۀ طبیعی خودش خرید کنید. زیرا برای درشت شدن میوه‌ها از کود و سم بیشتری استفاده می‌شود که سرطان‌زا هستند.

۳. میوه‌هایی را که بریدگی و شکستگی دارند نیز از سبد خرید خود حذف کنید. اکسیداسیون باعث کاهش ارزش غذایی در این میوه‌ها شده است.

۴. بهتر است میوه‌های فصلی را برای خرید انتخاب کنید. میوه‌های انباری ارزش غذایی پایین‌تری دارند.

۵. از خرید میوه‌های گلخانه‌ای هم اجتناب کنید، زیرا در معرض نور خورشید نبوده‌اند و ویتامین کمتری دارند.

6.  یک مکان مناسب برای نگهداری و ذخیره میوه مکانی خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است. این فضا می‌تواند کشوی مخصوص میوه در یخچال یا یک سبد در زیر زمین شما باشد.

7. همیشه بهترین مکان برای نگهداری میوه‌ها یخچال نیست. برخی میوه‌ها نسبت به سرما حساسند و در این دما خراب می‌شوند. از جمله‌ میوه‌های حساس به سرما می‌توان به میوه‌های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات اشاره کرد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع از میوه‌ها فضایی در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا ظرفی روی میز ناهارخوری است. برعکس میوه‌هایی مثل توت فرنگی، انگور و هلو را باید در فضای خنک یخچال نگه داشت.

8. اگر قصد دارید برای شب سال نو و چند روز دید و بازدید عید میوه تهیه کنید، توصیه می‌شود میوه های بادوامی مثل سیب، گلابی، خیار یا مرکبات بخرید یا اگر قصد مصرف دیگر انواع میوه را دارید آن را به مقدار زیاد خریداری نکرده و به اندازه مصرف دو تا سه روز از آن تهیه کنید.

9. میوه‌ها را جدا از هم بگذارید.  برخی میوه‌ها گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند که می‌تواند سبب رسیدن سریع میوه‌های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود.

طرز نگهداری میوه‌های مختلف

سیب

حتماً سیب‌های کوچک را انتخاب کنید تا مدت زمان طولانی‌تری سالم بمانند.  اگر می‌خواهید این میوه عمر زیادی داشته باشد، هنگام خرید دقت کنید که زیاد رسیده نباشد. کمی باید سفت‌تر باشد و روی آن هیچ لکه‌ای دیده نشود. در کل نگه داشتن سیب‌ها در یک محیط خنک و تاریک به تازه ماندن آنها کمک می‌کند.  بهترین جا برای نگهداری سیب ها در کشوهای خشک یخچال و در پلاستیک های جداگانه است. اگر سیب را به صورت جعبه‌ای برای نوروز خریداری می‌کنید، جعبه و تراشه چوب هم برای ذخیره کردن این میوه خوب است. تراشه‌ها باید از چوب سخت باشد. با این روش سیب برای مدت طولانی خراب نخواهد شد.

سیب

پرتقال

 بهتر است سیب و پرتقال را جدا نگهداری کنید. برای پرتقال، بهتر است که آنها را در کیسه ای توری قرار دهید تا هوا جریان داشته باشد. کیسه های پلاستیکی سبب پوسیدگی پرتقال می‌شود.

در کل برای آن که بتوانید مرکبات را به مدت بیشتری نگه دارید، آنهایی را که وزنشان نسبت به اندازه‌شان سنگین‌تر است انتخاب کنید. این نوع مرکبات آبدارتر هستند و دیرتر تازگی خود را از دست می دهند.

کیوی

برای نگهداری کیوی باید آن را در یخچال بگذارید. کیوی‌هایی که رسیده باشند، برای هفته‌ها در یخچال سالم باقی می‌ماند؛ اما اگر می‌خواهید کیوی ها را برای مدت بسیار طولانی‌تر نگهداری کنید، باید آنها را در فریزر بگذارید.

اگر کیوی‌هایی که خریداری کردید و قصد نگهداری طولانی آنها را دارید، کال و سفت هستند، 3 تا 7 روز آنها را در گوشه‌ای از آشپزخانه روی پیشخوان یا اُپن قرار دهید تا کاملاً برسد.

کیوی

خیار

بهتر است خیار را از میوه‌های دیگر جدا کنید.  برای نگهداری بیشتر خیار می‌توانید آن را در قابلمه‌های روحی بچینید. در این روش خیارها را بشویید و کاملاً خشک کنید. در کف قابلمه روی یک پارچه نخی بیندازید به صورتی که اضافه‌های پارچه از اطراف قابلمه بیرون بزند. خیارها را در قابلمه بچینید و قسمت‌های اضافه پارچه را روی خیارها برگردانید سپس در قابلمه را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید.

خیار

موز

موزها به طور همزمان می‌رسند. بهتر است که ابتدا آنها را از هم جدا کنید. یعنی بعضی از موزها را روی کابینت بگذارید و باقی را در یخچال نگه دارید تا دیرتر برسند. همچنین موز در زمان رسیدن، گاز اتیلن تولید می‌کند. با پوشاندن ساقه با فویل پلاستیکی یا آلومینیومی، می‌توانید از پخش شدن آن به سایر قسمت‌های میوه جلوگیری کنید و از نرم شدن سریع ساقه موز جلوگیری کنید. برای حفظ موز رسیده هم، پوست آن را جدا کنید، آن را از وسط برش دهید و در یک کیسه محفوظ از هوا قرار دهید. سپس آنها را در فریزر بگذارید.

موز

نارنگی

اگر می‌خواهید نارنگی‌ها را در یخچال نگه دارید، باید آنها را در یک جعبه مخصوص یا در قفسه پایین در یک جعبه، تور یا سبد قرار دهید. کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری نارنگی مناسب نیست. نارنگی در کیسه پلاستیکی به هوا دسترسی ندارد، در نتیجه شروع به پوسیدن می کند. بهتر است نارنگی‌ها را با تعداد زیاد و فشرده در ظرف نچینید تا له نشوند.

نارگیل

انواع توت

برای نگهداری انواع توت‌ها بهتر است آنها را با سرکه شست‌وشو دهید؛ قبل از اینکه آنها را در یخچال نگه دارید، با ترکیبی از سرکه و آب بشویید. این روش ضد عفونی طول عمر توت‌ها را به مدت چند هفته افزایش می‌دهد. سپس با آب بشوئید و کاملاً خشک کنید.

توت فرنگی

 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. طبق تجربه هیچ میوه ای را نخورید تا موقع مصرف کردن بشورید هیچ اتفاقی نمی افته خراب هم نمیشه مخصوصا خیار وگوجه فرنگی را اصلا نشویید ودر ظرف مخصوص بذارید فقط سالم وبدون لک باشن.طبق تجربه .هیچ میوه ای را نشویید.

  2. مگه میوه هم میتونیم بخریم که نگه داریم کنیم؟؟؟؟ماهی دوماهی یه بار می‌خریم اونم فوری تموم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا