بهداشت و درمانمامان بابا

اگه عاشق ماکارونی هستی حواست به مضراتش هم باشه

ماکارونی یکی از غذاهای بسیار محبوب در جهان است که به عنوان یک غذای بین المللی در سراسر جهان شناخته شده می باشد. 

مدرسه آنلاین – از آنجایی که ماکارونی یکی از غذاهای مورد علاقۀ اکثر مردم است و  همه از کوچیک تا بزرگ است انواع طبخ آن از ماکارونی دمی تا پاستا و گراتن و سالاد ماکارونی دوست دارند. اما باید این نکته را مد نظر داشت که مصرف زیاد ماکارونی خطراتی برای بدن دارد .

مضرات زیاده روی در مصرف ماکارونی

 ماکارونی یک فرآورده است و متأسفانه امروزه نمی‌توان کیفیت و خلوص فرآورده‌ها را صدرصد تضمین کرد. گذشته از فوایدی که ماکارونی دارد اما مصرف زیاد آن عوارضی هم دارد که در زیر به آن می‌پردازیم.

*احتمال چاقی را بالا می‌برد

ماکارونی‌ها درصد قابل توجهی کربوهیدرات و کالری دارند. بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود.

*افزایش قندخون

عوامل زیادی هستند که در ابتلا به قند خون نقش دارند که شامل ژنتیک یا سبک زندگی است؛ اما جالب است بدانید که خوردن ماکارونی هم به مقدار زیاد، خودش می‌تواند عاملی برای ابتلا به قند خون باشد، زیرا کربوهیدرات زیادی را به بدن وارد می کند.

*افزایش فشارخون

مصرف زیاد کربوهیدرات مانند ماکارونی باعث فشار خون بالا می‌شود که خودِ فشار خون می‌تواند عاملی برای بیماری‌های قلبی باشد.

*نادیده گرفتن مواد مغذی

اگر ماکارونی را خیلی زیاد مصرف کنید، احساس سیری زیادی دارید و دیگر به سراغ مواد مغذی نمی‌روید و همین ممکن است باعث شود که بدنتان با کمبود مواد مغذی روبه‌رو شود. بهتر است به جای استفاده از یک غذا، به صورت پیوسته رژیم غذایی خود را با مواد غذایی مختلف غنی کنید. با این کار می‌توانید از تأمین نیاز‌های بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف اطمینان حاصل کنید.

*خطر ابتلا به بیماری قلبی

استفادۀ بیش از حد از ماکارونی خطر ابتلا به بیماری قلبی را هم افزایش می‌دهد، زیرا کربوهیدرات بالایی دارد که در صورت مصرف زیاد آسیب زننده است.

*مضرات خوردن ماکارونی برای زنان

 مصرف ماکارونی موجب تجمع اسیدهای چرب و کاهش کلسترول مفید می‌شود که این مورد خود تحت تأثیر هورمون استروژن فعال می‌شود. مصرف بیش از حد ماکارونی احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را در زنان به نسبت بیشتری افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند برای زنان باردار نیز مضر باشد.

*مضرات ماکارونی برای مردان

 اکثر ماکارونی‌ها و پنیرها که در پخت ماکارونی نقش اساسی دارند حاوی فتالات می‌باشد که فتالات توانایی ایجاد اختلال در هورمون‌ها به ویژه هورمون‌های مردانه را دارد. این هورمون می‌تواند روی هورمون‌های مردانه حتی در کودکان پسر و نوزادان تأثیرگذار باشد. 

*عوارض ماکارونی برای معده و روده

ماکارونی به دلیل حالت خمیری که دارد می تواند نفاخ باشد و باعث ورم معده شود. همچنین ماکارونی به دلیل داشتن گلوتن می‌تواند برای افراد داری اختلال سلیاک، حساس به گلوتن، سندروم روده تحریک پذیر و… مشکل‌ساز باشد.

* غلظت خون

از آن جایی که ماکارونی یک مادۀ غذایی غليظ است برای افرادی که غلظت خون دارند اصلاً مناسب نیست؛ زیرا این بیماری را به شدت تشدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا