بهداشت و درمانتغذیهمامان بابا

اعضایی در بدن که سن واقعی شما را لو می دهند

گذر عمر خیلی از چیزها را تغییر می‌دهد که یکی از آنها ظاهر آدمی است. هرچه تلاش کنیم که از این تغییرات ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کنیم و غباری از پیری بر چهرۀ ما ننشیند اما گذار زمان بالاخره خود را نمایان می‌کند. گرچه این روزها با لوازم بهداشتی و مراقب‌های پزشکی می‌توانیم این روند را کندتر کنیم اما نمی‌توانیم به طور کامل مانع آن شویم. بعضی از اعضای بدن این تغییرات را زودتر و بیشتر از سایر اعضا نشان می‌دهد.

مدرسه آنلاین_در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ تغییر شکل اعضای مختلف بدن صحبت کنیم که افزایش سن را نشان می‌دهد. مواردی که می‌آید مربوط به افراد سالم طبیعی است.

مژه

سطح استروژن که هورمون مسئول جوانی و سلامت پوست و مو است، به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و بر روی مژه هم اثر می‌گذارد که باعث می‌شود مژه‌ها کوتاه‌تر، روشن‌تر و شکننده‌تر شود. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنند که حتماً قبل از خواب، آرایش مژه‌های خود را پاک کنید و از لوازمی که باعث ریزش مو می‌شود استفاده نکنید. استفاده از فر مژه را کنار بگذارید تا به مو‌های شما آسیب وارد نشود؛ که در طول زمان آن‌ها را ضعیف می‌کند. اگر هم اکنون مژه‌های ضعیفی دارید، بهتر است که با سرم آن را تقویت کنید.

مژه

ابرو

ابرو‌ها به تدریج و با افزایش سن نازک‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شود و براقیت خود را از دست می‌دهد. در نتیجه دیگر مثل قبل رشد نمی‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید سعی کنید از محصولات تقویت کننده خانگی استفاده کنید. همچنین مداد ابرو را بعد از استفاده و در پایان روز پاک کنید. از مداد، برس و ژل مناسب استفاده کنید.

ابرو

بینی

بینی از لحاظ طول با افزایش سن رشد می کند . علت آن هم پروتئین ها ، کلاژن ها و الاستین موجود در پوست مخصوصاً در نوک بینی است . یعنی با افزایش سن بینی بزرگ تر می شود. البته این فرایند کاملاً طبیعی است و به ندرت کسی متوجه این تغییر می شود اما نگران نباشید زیرا می توانید شکل بینی خود را با کانتورینگ اصلاح کنید .

مردمک چشم

با گذشت زمان ماهیچه‌های ریز در ناحیه چشم که اندازۀ مردمک را کنترل می‌کنند، ضعیف می‌شوند. در نتیجه مردمک کوچکتر می‌شود و نمی‌تواند به تغییرات نور پاسخ دهد. به همین دلیل افراد در دهۀ ۶۰ سالگی باید بیشتر از دهۀ 20 سالگی مراقبت از چشم خود را در برابر نور افزایش دهند. معمولاً مردمک چشم کوچک، بیشتر با مشکل دید درشب مواجه می‌شود. راهی برای جلوگیری از پیر شدن ساختار داخلی چشم وجود ندارد، اما مراجعه منظم به چشم پزشک، رژیم غذایی مناسب، کنترل قند خون و فشارخون متناسب به شما کمک می‌کند تا جایی که بتوانید از تغییرات بینایی جلوگیری کنید.

دست‌ها

دست‌ها معمولاً یکی از اولین قسمت‌ها در بدن هستند که نشانه‌های پیری را بروز می‌دهند. با بالا رفتن سن، پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد و حفظ رطوبت برای آن دشوارتر می‌شود. این مسأله می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست دست‌ها شود. رگ‌ها هم با بالا رفتن سن مشهودتر می‌شوند، چون دست‌ها بافت نرم خود را از دست می‌دهد.

Senior and young holding hands with retro effect

ناخن‌ها

با بالا رفتن سن، سرعت رشد ناخن‌ها کمتر می‌شود و شکننده‌تر می‌شند.

گردن

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های پیری در گردن، ظاهر شدن نوار‌های ماهیچه‌ای عمودی است. رگ‌ها با بالا رفتن سن مشهودتر می‌شود، زیرا دست بافت نرم خود را از دست می‌دهد. یک نشانه‌ی دیگر پیری گردن لکه‌های قهوه‌ای است. علت به وجود آمدن این لکه‌ها ممکن است آسیب ناشی از نور خورشید، عوامل ژنتیکی یا دیگر مشکلات جسمی مثل چاقی باشد.

زیر بغل

ناحیه زیر بغل می‌تواند افزایش سن را نشان دهد. پوست این ناحیه حساس است و انعطاف پذیری خود را خیلی زود از دست می‌دهد. از طریق تمرینات بالا تنه می‌توان این قسمت را جوان‌تر نگه داشت.

لب‌ها

لب‌ها از قسمت‌های حساس بدن هستند که با بالا رفتن سن، نازک‌تر شده ورنگ آنها تیره‌تر می‌شوند زیرا بدن ما کلاژن کمتری با افزایش سن دارد. مصرف سیگار یا جمع کردن لب‌ها می‌تواند باعث شود که دور لب‌ها زودتر چروک شود. خشکی لب‌ها آن‌ها را مستعد ترک برداشتن می‌کند و حتی گاهی می‌تواند رنگ طبیعی لب‌ها را از بین ببرد. گودی بالای لب‌ها در زیبایی چهره زنان اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگامی که شما جوان هستید، این گودی با وضوح بیشتری دیده می‌شود و در نتیجه زیباتر به‌نظر خواهید رسید، اما با روند پیری این عنصر زیبایی هم محو می‌شود.
برای جوان‌تر نگه داشتن لب‌ها، مراقب آنها در برابر نور آفتاب باشید و نیز مواظب باشید که بیش از حد آرایش روی لب هایتان نماند.

پیشانی

یکی از نشانه‌های پیری که می‌توان سریع‌تر از بقیه موارد متوجه آن شد، صاف شدن پیشانی در میان سالی و پیری است. وقتی افراد به سمت پیری پیش می‌روند به دلیل ضعیف شدن بافت‌های چربی سطح پیشانی آن‌ها صاف می‌شود. البته این موضوع می‌تواند بدون بروز چروک و یا زبری باشد.

لگن

لگن خانم‌ها با افزایش سن کوچک می‌شود. استخوان بدن در این ناحیه فقط در سنین نوجوانی رشد می‌کند، اما کم کم که قدرت باروری کاسته می‌شود، این ناحیه هم کوچک‌تر می‌شود. یعنی لگن یک خانم ۷۰ ساله، ۸ درصد باریک‌تر از یک خانم ۵۰ ساله است. برای جلوگیری از این اتفاق نمی‌توان هیچ کاری انجام داد. فقط باید تا جایی که می‌توانید استخوان‌های خود را سالم نگه دارید. با مصرف سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم بدن خود را سالم نگه دارید و به طور منظم تمرین‌های قدرتی انجام دهید.

زانو

زانو‌ها بیش از حد حرکت می‌کنند. به همین دلیل پوست این ناحیه کشیده می‌شود. ماهیچه‌های زانو با افزایش سن ضعیف میشوند و همین روی ظاهر آن اثر می‌گذارد. از پیری زانو نمی‌توان جلوگیری کرد، اما می‌توان با انجام تمرین‌های قدرتی، پیاده روی منظم و دوچرخه سواری و همچنین اسکات، زانو‌های خود را جوان‌تر نگه داشت.

مو

موی سفید یکی از بارزترین نشانه‌های پیری است. اما بجز آن ضخامت و ساختار آن نیز در طی پیری دچار تغییر می‌شود. با بالا رفتن سن گردش خون در قسمت پوست سر و دور فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و اکسیژن و ویتامین کمتری برای رشد به مو‌ها می‌رسد. در نتیجه مو‌ها به مرور ضخامت خود را از دست می‌دهد. نتیجه آن است که مو‌ها کم‌حجم می‌شوند و پوست سر نمایان می‌شود. برای این اتفاق، تنها می‌توانید روند پیری موهایتان را کندتر کنید. از محصولات بهداشتی استفاده کنید، مرطوب کننده و تقویت کننده ها را فراموش نکنید و بیش از حد موهای خود را شامپو نزنید.

آرنج‌ها

با بالا رفتن سن، پوست آرنج چروک و آویزان می‌شود. خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج می‌تواند دلایل زیادی مانند سایش مداوم ناشی از مالیده شدن آرنج به لباس‌ها و میز داشته باشد.

قفسه سینه

اگر در سنین پایین‌تر روی قفسه سینه خود کک و مک داشته باشید با بالا رفتن سن بزرگ‌تر و تیره‌تر و تبدیل به لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. یک نشانه دیگر پیری در قفسه سینه قرمزی و بزرگ شدن عروق خونی است.

دست‌ها و پا‌ها

تغییراتی که با افزایش سن در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد لایه خارجی پوست ما را ضخیم‌تر می‌کند. دست‌ها یکی از اولین قسمت‌ها در بدن هستند که نشانه‌های پیری را ظاهر می‌سازد. با بالا رفتن سن پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد و حفظ رطوبت برای آن دشوار می‌شود. این امر در پاها نمود بیشتری دارد و باعث می‌شود پوست پا سفت شده و ترک بخورد. راه جلوگیری از این امر استفادۀ روزانه از مرطوب کننده‌های پوست است.

همۀ به دنبال این هستیم که جوان‌تر و شاداب‌تر و زیباتر بمانیم و روند افزایش سن را در ظاهر کند کنیم. با مراقبت‌های روزانه، ورزش و رعایت نکاتی که در بالا آمد می‌تواند تا حدی بر علایم گذر عمر غلبه کرد و ظاهری جوان‌تر داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا