تغذیهمامان بابا

اگر اهل قهوه هستید اینها را باید بدانید

قهوه از نوشیدنی‌هایی است که در اغلب کشورهای جهان مصرف می‌شود. چند سالی است که مصرف قهوه در کشور ما هم افزایش یافته و نسل جدید و حتی برخی از قدیمی‌ها هم به نوشیدن روزانۀ قهوه روی آورده‌اند.

مدرسه آنلاین – قهوه به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از نقاط دنیا مورد مصرف قرار می‌گیرد. قهوه که از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود و انواع مختلف دارد، حاوی مواد معدنی و سرشار از آنتیاکسیدان‌ها است. مهمترین ماده موثر در قهوه کافئین است. کافئین موجود در قهوه بلافاصله پس از نوشیدن جذب بدن شده و وارد گردش خون می‌گردد و مستقیماً بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد؛ ابتدا عامل ایجاد آدنوزین که حامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی است را از کار انداخته و سپس بر عامل تولید نوراپی نفرین و دوپامین اثر کرده و تولید آن‌ها را افزایش می‌دهد.
آزمایش‌های مختلف انجام شده بر روی انسان‌ها مشخص گردانده که قهوه می‌تواند بر عملکرد مغز اثر گذاشته و جنبه‌های مختلف آن مثل حافظه، خلق‌وخو، هوشیاری، انرژی و حتی زمان واکنش و عملکرد شناختی را افزایش دهد. کافئین موجب آزاد شدن آدرنالین و در نتیجه تولید انرژی و بالا بردن سوخت و ساز و نشاط در انسان می‌شود. به همین خاطر صبح قبل از بیرون رفتن از منزل و عصر پس از یک روز کاری طولانی، با مصرف یک فنجان قهوه احساس انرژی و شادی و انگیزه برای فعالیت بیشتر پیدا می‌کنید.در ادامه به ویژگی قهوه می پردازیم

خواص قهوۀ تلخ برای کبد

کبد عضو مهمی در بدن است که بر اثر بیماری‌های متعدد از جمله هپاتیت و کبد چرب که بر آن اثر می‌گذارند، ممکن است دچار بیماری سیروز کبدی ‌شود که به دلیل عفونت مزمن باعث فرسوده شدن کبد می‌گردد. ثابت شده است که خواص قهوه تلخ برای کبد می‌تواند در برابر سیروز از کبد محافظت کند و کسانی که در روز حدوداً ۴ فنجان قهوه می‌نوشند ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند. قهوه به طور معمول به همراه شکر و شیر مصرف می‌گردد؛ چنانچه بتوانید قهوه را بدون شکر و به صورت تلخ مصرف کنید اثر آن بیشتر خواهد بود .

سایر خواص قهوه برای بدن

همچنین طی آزمایشات مختلف اثر چربی سوزی کافئین به طور کامل بر همگان روشن شده و از آن در مکمل‌های لاغری و رژیم‌ها استفاده می‌شود. یک فنجان قهوه شامل مواد مختلفی مثل ویتامین B2 و B5، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین است که چنانچه شما بتوانید در روز ۳ تا ۴ فنجان قهوه بنوشید، مقدار مورد نیاز از مواد ذکر شده برای بدنتان را تامین می‌کنید. از خواص قهوه این است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش ‌دهد و موجب کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون ‌شود ودر برابر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل اثر محافظت کننده دارد. مصرف قهوه در جلوگیری از افسردگی و بهبود حالت‌های آن نیز بسیار موثر است.

مضرات مصرف قهوه چیست؟

*قهوه فشارخون را بالا می‌برد و آن‌هایی که فشارخونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند.

*باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می‌شود.

*باعث بیماری قلبی می‌شود. تجربه ثابت کرده است کسانی که قهوه می‌نوشند احتمال بیماری قلبی در آن‌ها سه برابر کسانی است که قهوه نمی‌خورند.

*چربی خون را افزایش می‌دهد.

*زنان باردار به‌هیچ‌وجه نباید قهوه مصرف کنند زیرا باعث عوارض خطرناک برای کودک می‌شود.

*خوردن قهوه در خانم‌ها ممکن است باعث کیست در سینه شود.

*ایجاد سردرد می‌کند.

*قهوه بی‌خوابی می‌آورد.

*ممکن است باعث حرکات غیرارادی عضلانی شود.

*ایجاد ناراحتی‌های روده‌ای و معده‌ای می‌کند.

*لرزش و رعشه می‌آورد.

*سوءهاضمه می‌آورد.

*در برخی مصرف زیاد تولید اسهال می‌کند.

*باعث تضعیف قوای جنسی می‌شود.

چند لیوان قهوه در روز می‌توان خورد؟

طبق نظر محققان، تا 400 میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی‌خطر به نظر می‌رسد. این تقریبا مقدار کافئین موجود در چهار فنجان قهوه دم کرده است. اما همانطور که عنوان شد، حتی در میان بزرگسالان سالم نیز مصرف زیاد کافئین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. بنابراین اگر این مقدار قهوه را در روز مصرف کردید و دچار مشکل شدید، حتما میزان آن را کاهش دهید یا در مورد عوارض ایجاد شده با یک پزشک مشورت کنید.

مضرات قهوه برای مردان

به طور کلی مضراتی که عنوان شدند برای همه افراد یکسان است، ولی قهوه در مردان می‌تواند مضرات دیگری را هم به وجود آورد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز می‌تواند باروری را در مردان کاهش دهد. وقتی کافئین زیادی وارد بدن می‌شود، به اسپرم مردان آسیب می‌رساند و باعث ناباروری می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصرف زیاد قهوه در مردان باعث کاهش تولید اسپرم سالم و کاهش توانایی آنها برای فرزندآوری می‌شود. از طرفی، قهوه می‌تواند به نعوظ راحت‌تر در مردان کمک کند. اما باز هم مصرف زیاد قهوه باعث اعتیاد به آن می‌شود و نعوظ را دچار اختلال می‌کند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که میزان کافئین این افراد آزمایش شده بسیار بالاست و این امر با نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در روز ایجاد نمی‌شود.

مضرات خوردن قهوه برای زنان

مصرف کافئین ارتباط بسیار زیادی با شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد. هرچه کافئین بیشتری مصرف کنید، علائم PMS شما بدتر خواهد شد. زیرا کافئین باعث اضطراب می‌شود و استرس نیز می‌تواند علائم این سندرم را بدتر کند.

یکی دیگر از مشکلات نوشیدن قهوه زیاد، به فیبروکیستیک بافت سینه مربوط می‌شود. این بافت باعث می‌شود که احساس برآمدگی یا ضخامت ناصاف در سینه به وجود آید. بیش از نیمی از زنان با این مشکل روبرو هستند. فیبروکیستیک سینه یک بیماری خوش خیم است، ولی در صورت ایجاد درد خفیف یا حساس شدن سینه، باید به پزشک مراجعه شود. نقش کافئین در این میان چیست؟ مطالعات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند ناراحتی و درد ناشی از فیبروکیستیک سینه را افزایش دهد. علاوه بر این‌ها، قهوه در زنان یائسه باعث افزایش حس گر گرفتی می‌شود.

مضرات قهوه برای زنان باردار و شیرده

نوشیدن مقدار کمی قهوه، هیچ ضرری برای جنین ندارد. اما مصرف قهوه با محتوای کافئین بالا می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. از جمله این مشکلات می‌توان به زایمان زودرس، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد اشاره کرد. بنابراین باید مصرف کافئین و قهوه خود را محدود کنید.

در ماه‌های پایانی بارداری، اسکلت جنین کاملا رشد کرده و چشمانش باز است و می‌تواند تغییرات نور را حس کند. همچنین جنین در هر هفته حدود 220 گرم وزن اضافه می‌کند. مصرف زیاد قهوه در این دوران، عوارض زیادی مانند مشکلات قلبی عروقی و کاهش وزن جنین را به دنبال دارد.

در دوران شیردهی هم باید به میزان مصرف کافئین دقت کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی مواد و ترکیباتی هستند که جذب مواد مغذی از غذا را دشوار می‌کنند. از آنجایی که کمبود آهن در جمعیت زیادی از زنان رخ می‌دهد، این مشکل می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد. از هر فنجان قهوه فقط 1 درصد کافئین وارد شیر مادر می‌شود. یک ساعت پس از نوشیدن قهوه، شیر بیشترین میزان کافئین را دارد.

به طور کلی، در دوران شیردهی نباید بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز وارد بدن مادر شود. 300 میلی‌گرم کافئین تقریبا معادل 2 فنجان قهوه است. با توجه به تجربه مادران مختلف، مصرف محدود قهوه در دوران بارداری و شیردهی در ایجاد آرامش و کنترل نوزادان موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا