بهداشت و درمانمامان بابا

در فصول سرد چگونه از پوستمان محافظت کنیم؟

با شروع فصل سرما و استفاده از بخاری خشک شدن پوست صورت، دست و پا هم شروع می‌شود. سوز سرما گذشته از خشکی پوست گاهی باعث ایجاد تیرگی هم می‌شود.

مدرسه آنلاین– خشکی پوست در سرما باعث می‌شود پوست ز.دتر در معرض چروک و تیرگی قرار گیرد. به منظور داشتن پوستی سالم و شاداب در فصل زمستان، بهتر است به صورت صورت معمول مراقبت‌های پوستی را رعایت کنیم.

پوست یکی از بخش‌های حیاتی بدن ماست که در فصل زمستان نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. برای داشتن پوستی سالم و شاداب در زمستان، مراقبت‌های مناسبی را باید رعایت کرد. هوای سرد زمستان باعث از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. این باعث می‌شود تا پوست خشک شده و در معرض خطر چروک و تحریک قرار بگیرد. مراقبت از پوست در این فصل به عنوان یک عادت ضروری تلقی می‌شود تا از این مشکلات پیشگیری شود. در اینجا به نکات مهم برای مراقبت از پوست در برابر سرما را یادآوری می‌کنیم.

استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط‌های سربسته

استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط‌های سربسته، علاوه بر حفظ رطوبت محیط و تسهیل تنفس و مزایای دیگری که دارد؛ می‌تواند به افزایش رطوبت پوست که در زمستان به شدت کاهش می‌یابد کمک کند. دستگاه بخور را در اتاق هایی که بیشترین زمان را در آنها می گذرانید ، از جمله اتاق خواب خود ، استفاده کنید.

کاهش دمای وسایل گرم کننده در حد معمول

یکی از مواردی که موجب خشکی هر چه بیشتر منزل و دیگر مکان‌های سرپوشیده می‌شود؛ استفاه از وسایل گرمایشی است. این وسایل علاوه بر گرم نگه داشتن محیط، موجب خشکی هوا نیز می‌شوند. به همین جهت توصیه می‌کنیم. دمای این وسایل را تا حدی نگه دارید که فضا بیش از اندازه گرم و خشک نشود و سرما هم کاملا ملموس نباشد.

با آب داغ و در زمان طولانی دوش نگیرید

به دلیل سرمای هوا با آب کمی گرم تر از حالت معمولی دوش گرفتن و به مدت طولانی دری در حمام ماندن؛ کمی وسوسه انگیز است. طبق تجقیقات انجام شده، مناسب ترین زمان برای در حمام ماندن 10 الی 15 دقیقه است و بیش از این ماندن در بخار گرم و قرار گرفتن در معرضآب داغ، به پوست آسیب می‌رساند. همچنین استفاده ابیش از حد از آب گرم یا آب بیش از حد گرم نیز، می‌تواند با کاهش میزان جربی لازم برای پوست، آسیب زننده باشد. توجه داشته باشید؛ هنگام شستشوی روزانه دستها و استحمام، آب نباید به حدی گرم باشد که موجب قرمزی پوست شود. در استفاده از خشک کن برای دستها نیز باید دقت شود؛ پوست دست کاملا خشک نشده و کمی مرطوب بماند.

استفاده از مرطوب‌کننده

شروع مراقبت از پوست با پاکسازی مناسب آغاز می‌شود. استفاده از محصولات نرم‌کننده و ملایم برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و ذرات معلق، پوست را آماده جذب مواد مرطوب‌کننده می‌کند. پوست در فصل سرما به رطوبت بیشتری نیاز دارد. استفاده از مرطوب‌کننده با فرمولاسیون مناسب که حاوی عناصری مانند گلیسیرین، هیالورونیک اسید و ویتامین E باشد، به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و از خشکی جلوگیری کند. محصولات گاتیو می تواند گزینه مناسبی برای ترمیم و رطوبت رسانی به پوست شما باشد.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در زمستان نیز اهمیت دارد. اشعه‌های مضر UV هنوز هم در این فصل حضور دارند و می‌توانند به پوست آسیب بزنند. بنابراین، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب حتی در روزهای ابری و آفتابی کمک به حفاظت از پوست در برابر این اشعه‌ها دارد.

تغذیۀ مناسب

تغذیۀ مناسب باعث بهبود و آرامش پوست می‌شود. وجود مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب در رژیم غذایی، اساسی برای سلامت و نشاط پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب به میزان کافی و مصرف میوه‌ها و سبزیجات باعث رطوبت رسانی و تقویت پوست می‌شود. عدم مصرف کافی میوه‌ها و آب می‌تواند به خشکی و بروز مشکلات پوستی منجر شود.

برای داشتن پوست سالم، مصرف ویتامین‌های A، C، E و مواد مغذی مانند روغن‌های آلی و آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مؤثر است. توجه به رژیم غذایی متنوع و پرهیز از مواد غذایی با میزان بالای چربی اشباع شده و شکر، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید

یکی از بهترین و البته آسان‌ترین روش‌ها برای مرطوب‌کردن پوست، نوشیدن آب است. آب به هیدراته ماندن بدن کمک کرده و رطوبتی که پوست به آن نیاز دارد را تأمین می‌کند.

همچنین نوشیدن چای نیز می‌تواند مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست زیرا برای این‌که مایعات در بدن حفظ شوند لازم است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، نمک و چربی‌های مفیدی که در سبزیجات، میوه‌ها و مغزها وجود دارند نیز مصرف شوند.

پرهیز از شستن زیاد پوست و استفاده از شوینده های ملایم

همان‌طور که گفتیم در فصل‌های سرد و با خشک شدن هوا، پوست هم خشک می‌شود. برای از بین نرفتن چربی‌های طبیعی صورت و خشک نشدن بیش‌ازحد آن، تعداد دفعات شست و شوی صورت و دست را کم‌تر کنید. علاوه بر این برای شستن پوست خود از مواد فاقد صابون و آبرسان استفاده کنید.

ورزش

ورزش و عرق کردن به گرم شدن بدن شما کمک کرده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. به‌علاوه با افزایش چرخش خون باعث رسیدن مواد مغذی به پوست می‌شود. بنابراین ورزش کردن را از سر بگیرید تا هم خوش‌اندام شوید و هم پوست بهتری داشته باشید.

خودتان را بپوشانید

ممکن است لازم به گفتن نباشد اما زمانی که هوا سرد است سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است با لباس، دستکش، روسری، کلاه و هر پوشش دیگری خودتان را بپوشانید تا پوستتان در برابر عواملی که باعث از بین رفتن رطوبت می‌شوند، محافظت شود.

از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید

یکی از اصلی‌ترین نکات مراقبت از پوست در هوای سرد استفاده از ماسک‌های آبرسان است.اگر پوست خشکی دارید شاید لازم است که از یک ماسک آبرسان خانگی تهیه شده از مواد مرطوب‌کننده طبیعی مانند ماست، شیر، زرده تخم‌مرغ، آووکادو و یا روغن نارگیل، جوجوبا و روغن زیتون استفاده کنید.

لباسهای مرطوب را سریع عوض کنید تا از خارش پوست جلوگیری کنید

پوشیدن لباس و کفش مرطوب می تواند باعث تحریک بیشتر پوست و ایجاد خارش شود. اگر لباسهایی مانند دستکش، جوراب یا پیراهن شما خیس شد، حتماً آنها را در اسرع وقت عوض کنید و از اینکه لباس مرطوب به تن داشته باشید؛ بخصوص در زمستان خودداری کنید.

اهمیت به پوست پا

در پاییز و زمستان، به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت پا در جوراب‌های ضخیم و بوت‌ها، پوست و پاشنه‌ آن ترک می‌خورد و حساس‌تر از قبل می‌شود. به پوست پای خود اهمیت دهید و مدام آن را مرطوب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا