مامان بابا

بهترین مکان برای درس خواندن هنگام امتحانات این شرایط را دارد

ایام امتحانات از آن روزهای کمی سخت و حساسی است که برای برخی از دانش‌آموزان کمی هم با اضطراب همراه است. از این رو والدین و خانواده باید سعی کنید محیطی آرام و مناسب برای درس خواندن دانش‌آموزان فراهم کنند.

مدرسه آنلاین – مسلماً اولین ویژگی‌ای که یک مکان مناسب برای مطالعه باید داشته باشد، آرامش و سکوت است؛ درس خواندن و تمرکز کردن در جایی که پر از سروصدا باشد کار هر کسی نیست! اما ویژگی‌های دیگری نیز برای مکان مناسب مطالعه مورد نیاز است.

محل مناسب برای مطالعه، متناسب با هر فرد متغیّر است و یک موضوع کاملاً اختصاصی و فردی برای هر شخص محسوب می‌شود؛ اما چند ویژگی مشترک برای تعیین این محل در بین افراد مختلف وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

مکانی آرامش بخش برای مطالعه

مطالعه طولانی مدت در شرایط محیطی نامساعد بسیار زیان آور است و به همین علت است که شما باید مکان مناسب درس خواندن خود را پیدا کنید. باید مطمئن شوید که مچ درد، کمر درد و بقیه ناراحتی های جسمی را در هنگام مطالعه نداشته باشید. این ایده که تمامی وسایلی که با آن ها درس می خوانید مانند کتاب ها و خودکار ها در دسترستان باشد فکر بسیار خوبی است. همچنین نباید از نور مناسب مطالعه غافل شوید. مطالعه در مکانی که نور مناسب ندارد بسیار دشوار است. مطالعه در مکان هایی که نور طبیعی ندارند می تواند اثرات منفی داشته باشد.

مرتب و منظم باشد

نظم یکی از ویژگی‌های مکان مناسب برای درس خواندن است که در هر کاری همیشه حرف اول را می‌زند؛ مثلاً نظم در اجرای ساعت مطالعه هر درس یا نظم در پایبند ماندن به برنامه‌ریزی درسی. مرتب بودن محیط مطالعه نقش زیادی در افزایش تمرکز برای درس خواندن دارد. از آن‌جایی که منظم بودن مکان مطالعه باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و بخشی از استرس را کاهش می‌دهد، به بالا رفتن کیفیت مطالعه منجر می‌شود.

بنابراین مرتب و منظم بودن محل مطالعه یکی از راه‌های کاهش استرس و بهبود کیفیت مطالعه به شمار می‌رود.

 نور کافی داشته باشد

نور کافی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکان مناسب برای مطالعه است. در واقع کمبود نور در اتاق مطالعه می‌تواند منجر به خستگی زودهنگام چشم و ایجاد احساس خواب‌آلودگی شود. مطالعه در فضای تاریک هم باعث آسیب به چشم می‌شود و هم درس خواندن را به امری کلافه‌کننده تبدیل می‌کند.

میزکار منظم و صندلی استاندارد

از جمله مهم ترین عواملی که میتواند یک محیط مطالعه مناسب را تعیین کند وجود یک میز مخصوص مطالعه و یک صندلی طبی و استاندارد باشد.

صندلی های نرم و لطیف میتواند شما را تنبل و خواب آلود کند.صندلی های غیر استاندارد میتوانند در فواصل زمانی طولانی مدت سبب بروز کمر درد ، خمیدگی پشت و مشکلات مفصلی گردد. پس پیشنهاد میگردد از یک صندلی استاندارد استفاده کنید که ارتفاع مناسب و استاندارد های لازم را داشته باشد.
وجود یک میز کار استاندارد برای مطالعه یکی از ضرورت های محیط مطالعه مطلوب هست. بعنوان مثال روی میز مطالعه باید شامل :

جا قلمی مناسب

لپ تاب یا تبلت (تنها برای مطالعه استفاده گردد.)

ساعت عقربه ای (ساعت دیجیتال استفاده نکنید.)

دفترچه چرک نویس یا کاغذ یادداشت.

تابلو اعلان روی دیوار (برای چسباندن برنامه مطالعاتی و … روی دیوار)

همچنین میز مطالعه باید حتماً رو به دیوار باشد تا تحرکات محیط سبب حواس پرتی نشود. در صورتیکه میز رو به پنجره هم باشد می‌تواند گزینه خیلی مناسبی برای استراحت چشم‌ها باشد.

نوشت‌افزار مناسب

از نوشت‌افزار مناسب برای نوشتن استفاده کنید و آنها را در دسترس خود قرار دهید و سعی کنید آنها را در جایی مرتب روی میز خود قرار دهید تا هر بار برای یافتن ابزار خود درگیر نشوید و وقت خود را صرف آنها نکنید.

رنگ های متنوع استفاده کنید تا متن برای شما جذابیت بصری داشته باشد.

مکان مطالعه باید ثابت و مشخص باشد

باید توجه داشته باشید هر چه بیشتر مکان مطالعه خود را جا به جا کنید، ذهن شما درگیر شناختن عوامل جدید در محیط می‌شود، و بسیاری از وقت خود را صرف فکر کردن به شناساندن این عوامل می کنید، برا حفظ تمرکز در مکان ثابتی مستقر باشید تا مطالعه بهتری داشته باشید، اگرچه تکراری شدن مکان هم در طولانی مدت باعث کاهش بازدهی در افراد می‌شود، برای حل این مشکل هم در محیط تغییرات کوچکی ایجاد کنید.

لوازم مورد نیاز در دسترس باشد

برای صرفه جویی در زمان همه وسایلی که نیاز دارید در دسترس خود قرار دهید، تا نیاز نباشد در حین مطالعه به دنبال لوازم مورد نیازتان باشید، این امر خود باعث حواس پرتی و اتلاف در وقت میشود، و وقتی می‌خواهید دوباره شروع به مطالعه کنید، دوباره باید مطالب را مرور کنید تا یادآوری شود، در چیدن وسایل وسواس به خرج ندهید، همینکه وسایل در دسترس باشد که انگیزه لازم برای مطالعه فراهم شود و باعث خستگی در شما نشود کافی است.

از عوامل حواس پرتی دوری کنید

وقتی شما شروع به مطالعه می کنید، باید از هر چیزی که باعث حواس پرتی در شما شود دوری کنید، مثلا از استفاده گوشی موبایل، لپ تاپ، تلویزیون، پوستر های دیواری و.. اجتناب کنید. گاهی اوقات دروس به صورت مجازی یا کلیپ های آموزشی و مشاوره های تحصیلی از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد، این مورد یک استثناء محسوب میشود، در این صورت موارد دیگری که باعث حواس پرتی می‌شود از خود دور کنید تا تمرکز لازم را داشته باشید، مکان مناسب صرفا به جایی گفته نمی‌شود که تکنولوژی با آن ارتباط ندارد، بلکه اگر استفاده درست و در زمان درست باشد، استفاده از آنها می‌تواند کمک کننده و مفید باشد.

محیط مطالعه باید دارای انرژی مثبت باشد

همیشه و همه جا تاثیر انرژی مثبت بر افراد امری انکار نشدنی است، محیطی که بی روح و و کسل کننده باشد، انگیزه لازم برای ادامه دادن را از شما میگیرد، محیط مطالعه نیز همینطور است، برای ایجاد انگیزه و ادامه دادن به مطالعه که هر بار تکراری نشده باشد، باید محیط را با رنگ های شاد ،جملات انگیزشی مملو کنید، البته نباید شکل رویایی به خود بگیرد اما تاثیر بسزایی در عملکرد فرد در مطالعه دارد.

امکانات رفاهی کامل

یک محیط استاندارد باید شامل مکان‌ها و منابع زیر باشد:

سرویس بهداشتی مناسب

فضای خواب یا استراحت

سیستم سرمایشی و گرمایشی مطلوب

وجود میزکار و صندلی

آب و هوای مطلوب

وجود کتابخانه یا دسترسی سریع به منابع

وجود فضای سبز و یا وسایل ورزشی مناسب

دمای مناسب یا مطلوب از ویژگی های محیط مناسب برای مطالعه است. دمای مناسب یک محیط معمولاً 27 درجّ سانتی گراد می‌باشد. یعنی آن محیط نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد. محیط‌های خیلی گرم، برای بعضی افراد سبب خواب‌آلودگی و در بعضی از افراد سبب بروز رفتارهای عصبی یا عرق شدید در پی دارد. در محیط‌های سرد هم در بعضی از افراد می‌تواند سبب خواب‌آلودگی و یا سرماخوردگی و عدم تمرکز گردد. البته باید توجه داشت که انسان هایی که ویژگی گرمایی یا سرمایی دارند میتوانند هر دو دمای 27 درجه را تحمل کنند و دمای مطلوب آنهاست، ولی کم یا زیاد شدن دمای محیط می‌تواند روی هر دو گروه تاثیرات نامناسبی بگذارد.

سخن پایانی

یادتان باشد که دقت کردن به جزئیات همیشه باعث ایجاد بهبود در هر فرآیندی می‌شود. اگر دوست دارید بازدهی شما از درس خواندن بالاتر رود، به حضور در مکان مناسب برای درس خواندن توجه کنید. همین ویژگی‌های کوچک و بزرگی که با هم بررسی کردیم، ذره ذره همه چیز را تغییر می‌دهند. قرار گرفتن در محل مناسب برای درس خواندن حواس‌پرتی را کاهش داده و باعث تمرکز بیشتر در مطالعه و تمرین می‌شود. پس به مرور زمان کیفیت مطالعه دانش‌آموزانی که به رعایت این موارد توجه دارند، افزایش پیدا کرده و به نتایج بهتری هم دست پیدا می‌کنند. پس رعایت این موارد را جدی بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا