تربیتیمامان بابا

والدین و تربیت جنسی فرزند

آیا صحبت درباره مسائل جنسی را باید به زمان بزرگسالی محول کرد؟ این سوالی است که بسیاری از والدین به دنبال پاسخ به آن هستند.

مدرسه آنلاین- آموزش مراقبت جنسی و صحبت راجع به آن موضوعی است که با دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت ضروری شده است. والدین متوجه این موضوع شده اند که اگر خود با فرزندشان صحبت نکنند دیگران این کار را خواهند کرد. والدینی که در این زمینه آگاهی لازم را ندارند یا این دست مسائل را شوخی می گیرند، بعدها ممکن است فرزندان آن‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند.

تا چه حد باید گفت؟

برخی از والدین تصور می کنند، اگر مشاوران و روان شناسان صحبت از تربیت و مراقبت جنسی می کنند، حتما باید آنها هر آنچه مربوط به بارداری، رفتارهای جنسی و مسائل جنسی است را به فرزندانشان توضیح دهند، در حالیکه اینطور نیست. والدین تنها می بایست نگرانی ها و پرسش های بچه ها را نسبت به هر آنچه ذهن آنها را درگیر کرده، پاسخ دهند و روش های مختلف مراقبت از بدن را به بچه ها آموزش بدهند.

 

بیشتر بخوانید:

اگر مسائل جنسی متناسب با سن کودک و بنا به ارزش های دینی و اجتماعی ـ خانوادگی به بچه ها آموزش داده شود موجب شکل گیری اطلاعات درست و صحیح در آنها می شود تا آنها هم بتوانند در برابر انحرافات از خود محافظت کنند فضای  اینترنت و فضای مجازی اگر از سوی خانواده به خوبی مدیریت شود و به بچه ها آموزش های لازم و مدیریت صحیح داده شود، بچه ها به سراغ فضاهای ناامن نخواهند رفت هر چند که باز هم این فضای اینترنت می بایست برای کودک و نوجوان پاک باشد و والدین نباید تصور کنند که حال خیلی چیزها را یاد داده اند و بگذارند بچه صبح تا شب در فضای مجازی باشد این یک اشتباه است.

متأسفانه برخی والدین به دلیل عدم آگاهی یا ترس از تابوشکنی و خجالت و به بهانه هایی چون از بین رفتن شرم و حیا از ورود به این مباحث درباره آگاهی رسانی به بچه هایشان امتناع می کنند اما نمی دانند که همین ورود نکردن آنها به این مباحث باعث ناآگاهی فرزندانشان شده و آنها را در معرض آسیب ها و خطراتی از فضای مجازی گرفته تا فضای بیرون از منزل قرار می دهد.

مراقبت جنسی از آن رو اهمیت دارد که اطلاعات و نگرش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی، سرتاسر زندگی شخصی و اجتماعی یک فرد را در دوران بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که کودکان و نوجوانان این تربیت را کسب کنند در زندگی شخصی و اجتماعیشان تا بزرگسالی تصمیمات درستی می گیرند و اجازه نمی دهند کسی به حریم آنها تعرض کند.

پیش از هفت سالگی

به کودکانمان آموزش دهیم که اگر چنین مواردی را دیدند، واکنش نشان داده و به والدین اطلاع دهند:

– اگر کسی اندام خصوصی اش را به تو نشان داد.

-اگر کسی بی دلیل می خواهد به بدن تو نگاه کند.

-اگر کسی می خواهد به اندام های خصوصی تو دست بزند یا می گوید که به اندام های خصوصی او دست بزنی.

-وقتی یک نفر بزرگتر از خودت از تو کاری می خواهد که مایل نیستی انجام دهی.

-وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می کنی یا درون خودت حس عجیبی داری و یک نفر به تو می گوید که رفتاری به صورت راز نگه داری.

یکی از اصول مهم تربیت جنسی کودکان زیر ۷ سال نحوه برخورد والدین با یکدیگر هست. پدر و مادر باید  در برخورد با یکدیگر و در حضور فرزندشان حد و مرزی را داشته باشند. بهتر است از حدود ۶ ماهگی به بعد محل خواب کودک از والدینش جدا شود ولی باید اتاق خواب کودک به گونه ای باشد که والدین بتوانند به راحتی صدای گریه کودک را بشنوند تا به نیاز های کودک رسیدگی کند.

هم چنین والدین باید مراقب شوخی هایی که با یکدیگر می کنند در حضور فرزندشان باشند و در زمان حضور فرزند در پوشش خود تعادل را رعایت کنند. بر اساس علم روانشناسی رعایت پوشش مناسب در خانواده به رشد طبیعی جنسی کودکان و پیشگیری از انحرافات اخلاقی در نوجوانی و جوانی کمک شایانی می‌کند.

 بازی با دوستان در اتاق

وقتی فرزندتان با دوست هاش یا در میهمانی با بچه ها بازی می کند، همیشه درب اتاق را باز بگذارید و اگر هم آنها درب را بستند ، شما با مهربانی بگویید که بچه ها لطف درب باز باشد و گاهی هم به آنها سر بزنید.

البته این کار به طور محسوس و طوری نباشد که باعث ناراحتی فرزندتان شود، خیلی نامحسوس برای برداشتن چیزی یا آوردن میوه یا تنقلات برای آنها صورت بگیرد.

این نوع مراقبت باعث می شود که رفتاری از برخی بچه ها سر نزند که دور از چشم والدینشان باعث رفتار جنسی نامناسب با دیگر بچه ها شود.

دستپاچه نشوید

دستپاچگی و طفره رفتن باعث می شود موضوع در ذهن کودک مهم جلوه کند و برای رفع کنجکاوی خود با دوستان و همسالان خود در این باره صحبت کند که این امر عواقب بدی دارد. بسیاری با سوالات جنسی فرزندشان دچار تشویش و نگرانی می شوند و به این می‌اندیشند که ممکن است فرزند کوچک آن ها دچار انحراف خطرناکی شده باشد.

این موضوع بیشتر به نحوه ارتباط قبلی والدین با فرزندشان و احساس خود والدین در مواجهه با چنین موضوعاتی بستگی دارد.

هنگام صحبت کردن با کودکان از کلماتی استفاده کنیم که برایشان قابل فهم تر است. اگر بلافاصله در پاسخ دادن آمادگی نداریم، بهتر است به کودک بگوییم: سوال خوبی کردی اما من باید کمی روی سوال تو فکر کنم بعد جوابت را بدهم!!

رفتار با نوجوان

با فرزندان خود بیشتر صحبت کنید. مادرها می‌توانند با دختران خود در مورد مشکلاتی که معمولا در سن بلوغ با آن روبه‌رو می‌شوند، صحبت کنند و همچنین پدرها با پسران خود درباره مشکلات دوران بلوغ که معمولا هر پسری با آن روبرو می‌شود، صحبت کنند. اما سعی نکنید، بیش از اندازه درباره موضوعات جنسی با آن ها گفتگو کنید. با باز کردن بیش از حد اینگونه موضوعات کاری نکنید که فرزندان حریم بین خود و شما را بشکنند.

در حد نیاز با آن‌ها درباره مشکلات بلوغ جسمی و جنسی صحبت کنید و آن هم به صورت کاملا خصوصی. معمولا نوجوانان در محیط مدارس و کلاس‌های آموزشی به اندازه کافی در این رابطه با هم صحبت می‌کنند. سعی کنید، اطلاعات بی‌مورد به آن‌ها ارائه ندهید تا گمراه نشوند. شما می‌توانید کتاب‌های آموزشی مخصوص پسرها و دخترها که درباره مشکلات آن‌ها در این سن بلوغ صحبت کرده را در اختیارشان قرار دهید، تا اطلاعات کافی در این‌باره کسب کنند. البته بد نیست که خودتان یک بار این گونه کتاب‌ها را مطالعه کرده باشید و سپس در اختیار آن‌ها قرار دهید. وقتی شما مشکلات دروان نوجوانی را درک کنید، این کار باعث می‌شود، نوجوان شما در کنارتان احساس راحتی و آرامش کند. چرا که می‌بیند کسانی به فکر او هستند، حتما لازم نیست خودتان را با آنها و مشکلات‌‎شان درگیر کنید. درک کردن رفتارشان می‌تواند کمک بزرگی باشد تا رابطه والدین با نوجوانان مستحکم‌تر شود.

بسیاری از والدین فکر می کنند که تربیت جنسی فقط و فقط آموزش در مورد مسائل جنسی و رابطه‌ی جنسی به فرزند است. بر همین اساس، احتمالاً این عده از دوستان چنین افکاری از ذهنشان عبور می کند:نباید ذهن فرزندانمان را نسبت به مسائل جنسی باز کنیم.

توجه نشان دادن به موضوعات جنسی باعث می شود که فرزندمان از نظر جنسی مشتاق تر شود.هر زمان فرزندمان بزرگتر شد، خودش متوجه مسائل می شود. وقتی به سن ازدواج رسید با او صحبت خواهم کرد. این افکار باعث می شود که این والدین عزیز تلاش کنند که همیشه از کنار موضوعات جنسی کودک خود بگذرند . آنها در مقابل پرسشهای جنسی کودک، پاسخ های بی ربط و نادرست می دهند و یا ممکن است سکوت کنند و یا بدتر از همه ممکن است فرزندشان را بابت سوالی که کرده، سرزنش کنند و احساس شرم در او ایجاد کنند. باید متناسب با سن کودک اطلاعاتی در اختیار آنها گذاشت.

رسانه

یکی از عواملی که بر جنسیت کودکان تأثیر می‌گذارد، وجود رسانه‌هاست. تلویزیون، مجلات و بازی‌های ویدئوئی همواره نگرش‌هایی را ارائه می‌کند که درون چارچوب ذهنی کودک جا می‌گیرد. ممکن است این پیام‌ها با ارزش‌های خانوادگی افراد مختلف هماهنگ نباشد. والدین باید هم در خانه و هم در سطح اجتماع درباره کیفیت و محتوای رسانه‌هایی که بچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند موضع‌گیری کنند. برخی رسانه‌ها به‌طورکلی بیش‌ازحد بر روابط جنسی تأکید دارند و پیام‌های گیج‌کننده، متضاد و گوناگونی به بچه‌ها ارائه می‌دهند، لذا تأثیر رسانه‌ها بر ساختار شخصیتی کودکان بسیار شدید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا