جدیدترین اخبار

توضیحات همتی‌فر درباره ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره ارائه آموزش‌های جنسی و جنسیتی به کودکان توضیحاتی داد.

مدرسه آنلاین- مجتبی همتی‌فر در پاسخ به این‌ پرسش که آیا در تدوین نظام جامع تربیت دوره کودکی، موضوع آموزش مراقبت‌های جنسی مدنظر است چرا که برخی خانواده‌ها اطلاعات لازم را در این زمینه ندارند، اظهار کرد: وقتی از نظام جامع تربیت دوره کودکی صحبت می‌کنیم علاوه بر اینکه مباحث تربیتی، ساحت‌ها و صلاحیت‌های تربیتی مطرح است، مناسبات تربیتی باید تعیین شود و در اینجا فقط کودکستان و خانواده ذینفع نیستند بلکه رسانه و مجموعه‌هایی که زیست‌بوم کودکی را می‌سازند، سهیم هستند.

وی افزود: اقتصاد و بازار عناصر مهمی هستند که در دوران کودکی تعیین‌کننده است، این روزها موضوع تبلیغات پررنگ است و از کودک برای مدیریت اقتصاد خانواده یا معرفی محصولات و علائقش استفاده ابزاری می‌شود و در این چارچوب، رسانه از منظر تربیتی باید حضور داشته باشد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: یکی از عناصر مهم تربیت این است که باید زیرساخت هویت کودک شکل بگیرد. هویت لایه‌های مختلفی دارد که بخشی به جنبه‌های ملی و دینی مربوط است یعنی تعلقات دینی و عاطفی به ملیت، دین، باورها و ارزش‌های پایه شکل بگیرد و عنصر دیگری نیز دخیل است آن هم اینکه کودک عناصر جنسی و جنسیتی دارد که تاکنون به صورت ضمنی ارائه و تبیین شده است. مبانی نظری سند تحول بنیادین مباحثی در این باره دارد و باید اقتضای دوره کودکی را برای آن در نظر گرفت.

همتی‌فر مطرح کرد: آموزش‌های جنسی و جنسیتی باید مورد توجه باشد اما به معنای آموزش مستقیم به کودک نیست، بلکه در سنین کودکی حتی در حوزه‌های دیگر هم آموزش و تربیت به شیوه غیرمستقیم است. آموزش‌های جنسی و جنسیتی در ارتباط با یکدیگر هستند و بخش قابل توجهی به محیط خانواده و رفتارها بازمی‌گردد؛ به عنوان مثال چون کودک زیر هفت سال سن تکلیف و تمیز جنسی ندارد، نمی‌تواند جنسیت‌ها را تشخیص دهد و این ظرافت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد اما اصل ماجرا که باید هویت جنسی کودک شکل بگیرد، مورد تاکید ما است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. همان صحبت های کلی همیشه!
    لطفا از همان کارهای غیرمستقیم که متناسب با سن و درک کودک انجام داده اید گزارشی ارائه بفرمایید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا